موضوعات داغ

رنو در ایران می ماند؛ تصمیم شجاعانه کارلوس گون برای حفظ مزیت رقابتی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در شرایطی که هنوز به اجرای رسمی تحریم های مربوط به صنعت خودروسازی چند هفته ای فرصت باقیست، بسیاری از خودروسازان عزم خود را برای رفتن جزم کرده اند، اما رنو از این قاعده مستثنی است و کارلوس گون به تازگی در جمع سهام داران این شرکت از ادامه حضور این شرکت در بازار ایران سخن گفته است. به گفته گون، حتی اگر نیاز به کاهش چشمگیر فعالیت ها در ایران وجود داشته باشد، رنو به حضورش در بازار ادامه خواهد داد، چرا که پس از باز شدن احتمالی بازار در آینده، این امر برای رنو مزیت بزرگی به ارمغان خواهد آورد.
البته در درستی نظر آقای گون هیچ شکی وجود ندارد. در واقع با رفتن پژو سیتروئن در هفته های گذشته، حالا نظرات منفی بسیاری به این شرکت وجود دارد و بعید است که حتی پس از باز شدن گره تحریم ها، مدیران پژو سیتروئن بتوانند بار دیگر نظر مثبت ایرانیان را جلب نمایند، اما رنو به عنوان دیگر خودروساز فرانسوی و رقیب مستقیم PSA می خواهد از شرایط به وجود آمده استفاده نماید و بار دیگر بر پایداری تصمیم خود مبنی بر ادامه حضور در بازار ایران تاکید نماید.
پیش از این رنو قصد داشت تا با سرمایه گذاری سنگین (800 میلیون یورویی) و خرید سایت تولیدی بن رو از ایدرو و سایپا، فعالیت مستقل خود در بازار ایران را آغاز نماید، اما حالا با شرایط به وجود آمده سرنوشت این پروژه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، از سوی دیگر نیز به نظر می رسد که پروژه هایی نظیر تولید رنو کوئید و نسل نوین رنو داستر از شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی متاثر خواهد شد و حتی ممکن است تیراژ تولید محصولات فعلی (تندر 90 و ساندرو) نیز در اثر سخت شدن نقل و انتقالات بین بانکی، کاهش یابد. اما با این وجود باید تاکید کرد که حتی حضور کمرنگ رنو در بازار ایران نسبت به خروج تمام قد بعضی از رقبا مزیت خواهد داشت و این شرکت قطعا می تواند در آینده از نتایج این تصمیم شجاعانه خود بهره مند شود.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/26
رسما اعلام نکردن اما اگه واقعا موندگار باشن حیفه که دولت براش سنگ تمام نزاره
1397/3/26
واقعا دم رنو گرم
1397/3/26
خب بیان خط تولید از کولیوس و تلیسمان گرفته تا داستر و ساندرو تو ایران راه بندازن و با قیمت واقعی(بدون تعرفه) بدن به مردم اونوقت بیینن بازار خودرو چه تغییری میکنه
حمایت از تولید داخلی هم حساب میشه
1397/3/26
بايد ببينيم آقاي كارلوس گون بعد از اعمال تحريمهاي وزارت خزانه داري آمريكا هم اينچنين شجاع ميمونه يا وعده هاي ايشون هم صرفاً در حد حرف هستش و مثل PSA فقط رفيقه روزهاي خوش ايرانه!
1397/3/26
چرا نمونه . محصولات از رده خارج داچیا رو میکنه توو پاچه ملت بیچاره .. اینجا ارم رنو میزنن روکش ..
خودروهای بروزش هم و مث بقیه برندا از دبی میاد !! هنر خاصی نکرده و نمیتونه بکنه
1397/3/26
علت ماندن رنو در ایران را میتوان در نتایج تست امنیت اخیر که در مورد داستر و ساندرو و لوگان انجام گرفته جست. در این تست داستر صفر ستاره و دو ماشین دیگر تنها یک ستاره ایمنی دریافت کرده اند. کدام بازار بهتر از ایران برای فروش چنین ماشینهایی؟
1397/3/26
دوست عزیز در مورد ساندرو و لوگان نظری ندارم ولی داستر نسل قبل ۳ ستاره گرفته بود که قابل تحمله و نسل جدید هم همین طور(چون اتاقشون یکیه). فکر نکنم یه ماشین با صفر ستاره ایمنی تو هیچ جای اروپا اجازه فروش داشته باشه! پس بهتره دیگه کم لطفی هم نکنیم!
1397/3/26
یه جوری میگین شجاعانه که انگار رنو داره تو آمریکای شمالی ماشین میفروشه. رنو جز تو کشورهای معدود اروپایی و آفریقایی مستعمره و آسیایی بدبخت مثل ایران در کشور دیگه ای فروش نداره. اگه تویوتا بنز بی ام و فولکس واگن هندا و... معتبرها موندن مهمه که مشخصا یا نبودن رسمی و یا خواهند رفت حتمی. بعله این قدرت و عظمت واقعی ابرقدرت هست.
1397/3/27
دوست عزیز رنو بزرگترین سهام دار کمپانی نیسان و میتسوبیشی هستش و در اصل با این تصمیم کار زیر مجموعه های خودش که نیسان و میتسوبیشی هستند رو داره توی امریکا به خطر میندازه و این تصمیم تصمیم پر خطر و شجاعانه ای هستش و دولت ایران به نظرم باید برای این کمپانی سنگ تموم بزاره
1397/3/26
اگه خوش بینانه به این قضیه نگاه کنیم، چون رنو میمونه پس چینی ها هم موندنی هستن و دزدان بزرگوار نمیتونن گاری های ملی رو خداد تومن به ملت بندازن!
و صد البته تو یه مملکتی مثل ایران همین هم جای شکر داره!
1397/3/27
سلام بر دوستان
دوستان به زوایای پنهان حرف گوسن توجه کنید: وقتی میگه در پایین ترین سطح یعنی چی ؟یعنی مثل سالهای تحریم!! کسی یادش نرفته(ادم های صنعت خورو) که تولید محصولات رنو به روزی 20 دستگاه رسید(زمانی که بثول خودش بازار ایران را ترک نکرده بود)!!( قبل تحریم حدود هزار دستگاه روزانه گروه رنو در ایران خودرو وسایپا تولید میشد) اونم یه شرکتی توی امارات ثبت و سفارش میشد و خیلی از قطعات و چین میزد و میومد ایران!!حالا امروز اگه میگه نمیریم بخاطر مردم ایران نیست(تو این چند ساله چی داخل سازی شد؟؟) اگه نمیره بخاطر بازار بکر و پول نفت ماست و البته مدبرانی که مسافرت اروپا دوست دارند...!! اگه امروز این و میگه میخواد زنبیل شو بزاره که یروز تحریم ها برداشته شه بگه من نرفتم...!! و مدیرانی که تایید کنن که نرفته بود..!! بنده بعنوان کسی که 15سال در صنعت خودرو هستم میگم هیچوقت سطح سرمایه گزاری شرکت های خودرو ساز اروپایی (اگه سرمایه گزاری بشه !!) قابل مقایسه با بازار امریکا یا تحریم های عمالی آن نیست!!پس اگه این وابستگی باشه این ترس هم همیشه هست که با کوچکترین فشار دوباره برگردیم به روزای اول!! هر چند همین روزا هم خودرو سازان با رنو مشکل قیمت گزاری دارند رنو درخواست 20درصد افزایش قیمت قطعات کرده و خودروسازها زیر بار نمیرن و میگن مجوز کل افزایش قیمتی که دولت به ما داده 7 درصد هست..!!
یک راه بیشتر وجود ندارد خودروسازی و بسپارند به ادمهای بزرگ صنعتی و معتمد نظام و سالم از نظر مالی!! و مکلف بشوند به طراحی پلت فرم در سطح بین المللی با استراتژی بلند مدت. که با توجه به وجود تیم های کارشناسی در دو خودرو ساز کار سختی نیست "هر چند کار راحتی هم نیست" ولی شدنیست و بصورت ویژه دولت و نظام بصورت مستمر ارزیابی و پایش بشه.
نه دلواپس ام نه .... اتفاقا بر عکس- ولی راه برون رفت از این موضوع که یجورای الان خودرو امنیتی هم شده همینه!! وسلام
1397/3/27
دوست عزیز با این حرفت معلومه چیزی از صنعت خودرو نمیدونی
تولید پلت فرم اگه تلکنولوژیش رو داشته باشن حدود ۱ میلیارد دلار هزینه داره البته این برآورد هزینه برای کشورهای پیشرفته است توی ایران ممکنه با هزینه بالاسری آقازاده ها ژن خوب و غیره ذالک به ۲ میلیارد دلار برسه
حالا بگو این سرمایه گذاری صرف میکنه یا تولید سمند و پرایدی که مث آبخوردن بخاطر بازار انحصاری مشتری داره؟!
1397/4/28
ماتوشرکت رنوکارمیکنیم همه حرفاتون نظرشخصیه وهیچی نمیدونین ماتوشرکتشیم میگم چی میگزره تواین شرکت ۵۰۰تامدیرهست۴۰۰تاکارگر که همشون هرماه به یه بهانه میرن اروپا موقع وجودبرجام روزی۸۰۰تاال ۹۰بی۹۰که همون ساندروعه وماهی۱۰۰تا یو۹۰که وانتشه میزدیم الان ازفرانسه اومدن شرکتمون همروبجز۵۰نفرکارگرریختن بیرون ولی ۵۰۰تامدیرهنوزسرجاشونن فرانسویا خیلی کسیفن انقدازت کارمیکشن تاجربخوری بعدمیندازنت دوربدترازاونامدیرای ایرانیشونن که واسه خوش خدمتیه فرانسویا ازحقوحقوق کارگرمیزنن الان شرکت نیمه تعطیله بعدتحریما دوباره میادنیرومیگیره ماشینای مضخرفشوکه حتی هندم نخرید به مامیده اینوبدونیدفقط آفریقا وآسیای شرقی رنوسوارمیشن ایران دومین بازارپرفروش رنوتو۳۷تاکشوره که رنوسوارمیشن خلاصه همین کارلوس گون داره بااین حرکتش بعدتحریما بازارگرمی میکنه