موضوعات داغ

سازمان بازرسی کل کشور بر هک شدن سایت وزارت صنعت تاکید کرد

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : پرونده ثبت‌سفارش غیرقانونی بیش از ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو با تکذیب هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط این وزارتخانه ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.
اواخر سال ۱۳۹۶ موضوع ثبت‌سفارش‌های فاقد اصالت از سوی مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و رسانه‌ای شد و برآن اساس دفتر جرائم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به گمرکات اجرایی، واردات بیش از ۶۴۸۱ خودرو را به دلیل استفاده از ثبت‌سفارش‌های جعلی مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد. هر چند رئیس سازمان توسعه تجارت نیز بر ثبت‌سفارش و ورود غیرقانونی تعدادی از خودروهای یاد‌شده تاکید دارد اما با این ادعا که خودروهای وارداتی یاد شده با تعرفه گمرکی وارد شدند قاچاق بودن آنها را رد کرده است. در هر صورت آنچه در حال حاضر محل اختلاف نهادهای نظارتی در راستای ورود خودروهای یاد شده است، چگونگی ثبت‌سفارش این محصولات است به‌طوری‌که برخی نهادهای نظارتی واردکنندگان متخلف را عامل ثبت‌سفارش غیرقانونی می‌خوانند و برخی دستگاه‌ها همچون سازمان بازرسی کل کشور بر هک شدن سایت وزارت صنعت در این زمینه تاکید دارند. از سوی دیگر اما وزارت صنعت که خود پیگیر چگونگی ثبت‌سفارش خودروهایی است که در بازه زمانی ۲۸ تیرماه تا ۹ دی‌ماه ۹۶ یعنی درست در زمان بسته بودن این سایت است، در جوابیه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور که مدعی هک شدن سایت ثبت‌سفارش بوده، هک شدن این سایت را انکار کرده است. با این حال سازمان بازرسی کل کشور دیروز باز هم اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد. به‌طوری‌که این سازمان در اطلاعیه خود ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص اطلاعیه وزارت صنعت مبنی‌بر تکذیب هک شدن سایت ثبت‌سفارش خودروهای خارجی، اعلام کرد که متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز در واردات غیرقانونی بیش از پنج هزار دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، شناسایی شدند.

سازمان بازرسی کل کشور در راستای آنچه تنویر افکار عمومی خوانده است، تاکید کرده که رئیس وقت گروه ثبت‌سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ نهم خردادماه سال‌جاری که به امضای وی رسیده، تاکید می‌کند: «هیچ‌کدام از مراحل ثبت‌سفارش خودروهای سواری موردنظر توسط این دفتر صورت نگرفته است و به‌عبارت‌دیگر، دفتر مقررات در طی مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت‌سفارش‌ها تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز ۲۷ تیر ۹۶ رخ داده است.»

اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور می‌افزاید: نامبرده همچنین در بخش دیگری از این نامه اظهار می‌دارد: «چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری کارکنان دفتر مقررات در خرداد ۹۶ صورت پذیرفت که نشان می‌دهد شخص یا اشخاصی به‌صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت‌سفارش غیرقانونی کرده‌اند که حتی آی‌پی‌های شناسایی‌شده برای شناسایی دقیق متخلفان تحویل حراست وزارتخانه شد.»

این سازمان تاکید کرده است: همچنین متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غیرقانونی بیش از پنج هزار دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، توسط این سازمان شناسایی و حتی نحوه ورود غیرمجاز آنها به سامانه مذکور نیز مشخص‌شده و بر همین اساس، سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌های هشداری خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ‌های ۲۷ فروردین‌ماه و ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد سایت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است نسبت به ایمن‌سازی سایت مذکور یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود.

سازمان بازرسی ادامه داده که در پایان به اطلاع افکار عمومی می‌رساند، مساله هک شدن سامانه مذکور، نافی تخلفات صورت گرفته در این خصوص و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسوولان مربوطه نبوده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص در حال تکمیل و به‌زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد، بنابراین به مسوولان امر توصیه می‌شود از فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند. با توجه به اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور آنچه جای سوال دارد این است که چرا با گذشت چند ماه از آشکار شدن این موضوع و فروش بخش اعظمی از خودروهای یاد شده که سود زیادی را نصیب عده‌ای خاص کرده هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند؟

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/3/30
تاکید بر یک دروغ ،کارو خراب تر میکنه
1397/3/30
دروغ که کنتور نمیندازه
خودشونن موندم چجوری این قضیه رو جمعه کنن
1397/3/30
خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
کارم از گریه گذشته ، به آن می خندم
1397/3/30
ادم حالت تهوع می گیره از اینهمه دروغ و کثافت کاری ،واقعا تاریخ دزدتر اینا به خودش ندیده