موضوعات داغ

نحوه محاسبه کارمزد جایگاه‌داران سوخت تغییر کرد؛ صرفه بیشتر برای سرمایه گذاری در پمپ بنزین

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
به تازگی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری ها از تغییر نحوه محاسبه کارمزد جایگاه داران سوخت خبر داد و گفت: با شیوه جدید جایگاه داران حق العمل خود را هنگام عرضه فرآورده بصورت مستقیم از مردم دریافت می کنند.
محمدرضا موسوی خواه با بیان اینکه سالیان طولانی شرکت پخش فرآورده های نفتی درگیر پرداخت کارمزد به جایگاه داران بود گفت: با تلاش های وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه امسال در آیین نامه تبصره 14 قانون بودجه مصوبه ای گنجانده شده است که بر اساس آن از این پس شاهد پرداخت حق العمل جایگاه داران به صورت مستقیم از جانب مصرف کنندگان خواهیم بود.
وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار و 600 جایگاه سوخت در کشور فعال است که تاکنون کارمزد آنها با توجه به مبادی تامین سوخت، پراکندگی جغرافیایی و سطح جایگاه محاسبه و پرداخت می شد که این مسئله چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر عملیات حسابداری وقت و انرژی بسیاری از ما می گرفت.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: اما با شیوه جدید جایگاه داران حق العمل خود را هنگام عرضه فرآورده بصورت مستقیم از مردم دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر ، ماهانه بیش از 120 میلیارد تومان به عنوان کارمزد به جایگاه داران پرداخت می شود گفت: پیش از این ما فرآورده را با نرخ تکلیفی هر لیتر هزار تومان به جایگاه دار می فروختیم و مبلغ آن را وصول و به خزانه واریز می کردیم سپس بعد از حدود یک ماه دوباره به خزانه مراجعه و بودجه ای را برای پرداخت کارمزد جایگاه داران دریافت می کردیم و پس از محاسبات دقیق مالی، کارمزد جایگاه داران پرداخت می شد.
وی با بیان اینکه این شیوه بسیار هزینه بردار و وقت گیر بود گفت: ما برای پرداخت کارمزد جایگاه داران در هر دوره ناچار بودیم بیش از 3 هزار و 600 رقم چک، سند حسابداری و اسناد مالی صادر کنیم و از آنجایی که این اسناد باید مادام العمر نگهداری شود مشکلات متعددی را برای ما چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از نظر نگهداری اسناد به وجود آورده بود.
موسوی خواه افزود: اما در شیوه جدید ما سوخت را با رقمی پایین تر از نرخ تکلیلفی -به عنوان مثال 960 تومان -به جایگاه دار می فروشیم و جایگاه دار فرآورده را با نرخ تکلیفی 1000 تومان به مصرف کنندگان عرضه کرده و بدین ترتیب تفاوت آن را که در این مثال 40 تومان می شود به عنوان کارمزد هنگام عرضه فرآورده به مردم دریافت می کند.
وی اجرای این طرح را بسیارمهم ارزیابی کرد و افزود: با این کار بخش مهمی از مشکلات مالی جایگاه داران برطرف شده و بخش عمده ای از محاسبات مالی ما نیز کاسته خواهد شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/20
واقعا حرکت خوبی بود و خوشم اومد
البته اگر چند وقت دیگه بنزینو به همین بهونه 1500 نکنن که بعید نیست