موضوعات داغ

احتمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین قوت گرفت

عکس مطلب اول
شایعاتی مبنی بر سهمیه‌بندی مجدد بنزین در کشور شنیده می شود. کارشناسان صنعت انرژی کشور می‌گویند افزایش مصرف بنزین نسبت‌به سال قبل و همچنین تحریم‌های احتمالی، اصلی‌ترین دلایلی که شایعه سهمیه‌بندی مجدد بنزین را دوباره زنده کرده است.
باز هم حرف وحدیث درباره قیمت بنزین و چند یا تک‌نرخی شدن آن بالا گرفته است. بنزین و ارز دو موضوعی هستند که دوشادوش هم درباره قیمت آنها بحث می‌شود. حالا پس از گذشت چند‌ماه از پیشی‌گرفتن صحبت‌ها درباره قیمت ارز، بنزین هم خودی نشان داد و درباره چند نرخی شدن قیمت آن بحث‌هایی مطرح شده است.
بحث‌های جدید اما ریشه در بالا رفتن مصرف ‏‏بنزین در فصل گرما دارد. بر پایه گزارش‌های رسمی در سه‌ماهه بهار سال 1397 به‌‌طور میانگین روزانه ۸۵ میلیون‌ و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده است که در مقایسه با رقم ۷۷ میلیون‌ و ۴۰۰ هزارلیتری مدت مشابه سال قبل حدودا ۱۰ درصد رشد داشته است. همین موضوع سبب شده تا کارشناسان انرژی کشور از احتمال بازگشت قیمت ‏‏بنزین به حالت چندنرخی خبر بدهند.‏ در همین راستا اقدام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ارائه کارت‌های سوخت جدید این گمانه را به‌شدت تقویت کرده است که دولت درحال فراهم کردن زمینه مناسب به منظور سهمیه‌بندی بنزین برای روزهای اوج گرما در تابستان است.
‏به هرحال ارائه این کارت‌های سوخت، دست دولت را برای انجام هر نوع سناریویی باز می‌کند از جمله بازگشت به دوران کارت‌های سوخت و سهمیه‌بندی یا دونرخی شدن بنزین.
در همین رابطه دیروز محمدرضا موسوی‌خواه در حاشیه آغاز نصب نسل جدید سامانه هوشمند و کارتخوان در جایگاه‌های سوخت کشور گفت: «ما فقط مجری قانون هستیم و دولت باید در این‌باره (سهمیه‌بندی یا عرضه سوخت با 2 نرخ) تصمیم‌گیری کند.»
موسوی‌خواه یادآور شده است: «برای هر خودروی شماره‌گذاری‌شده، کارت سوخت صادر می‌شود و افرادی که کارت‌سوخت دریافت نکرده‌اند، باید از طریق اداره‌های پست این موضوع را پیگیری کنند»
بر اساس آمار، 21 میلیون کارت بنزین برای خودروهای سراسر کشور صادر شده است.‏ از طرف دیگر هدایت‌الله‌خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «دولت تا امروز درخصوص سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی نگرفته است و همه‌چیز بستگی به شرایطی دارد که در آینده ایجاد می‌شود.‏» خادمی همچنین گفته است: «در بودجه امسال نیز افزایش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین مطرح شده بود که مجلس با آن مخالفت کرد. باتوجه به شرایطی که امروز ایجاد شده است و امکان دارد تحریم‌ها باردیگر بازگردند و شاهد مشکلاتی در زمینه بنزین باشیم، امکان دارد دوباره به سمت سهمیه‌بندی بنزین برویم.»
قرار است تا چند ماه آینده در همه جایگاه‌های توزیع سوخت کارتخوان‌های جدیدی نصب شود که به‌طور همزمان قابلیت توزیع سوخت و انجام عملیات‌ بانکی را دارد. در این باره جهانگیر ضابطی، نایب‌رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور در مصاحبه با خبرگزاری ها توضیح داده است که: «جایگاه‌های تازه و بازسازی‌شده به نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز می شوند. این نازل ها به پایانه فروش متصل هستند و تمام اطلاعات در آن ها ضبط می‌شود. با استفاده از آن ها و کارت خوان های جدید میزان مصرف سوخت، مشخصات راننده و خودروی او مشخص خواهد بود و قرار نیست با استفاده از این کارتخوان‌های جدید، کارت سوخت حذف شود چراکه براساس مصوبه مجلس صاحبان خودرو ملزم‌به داشتن آن هستند.»
با این وجود دولت اتخاذ هر گونه تصمیمی در این زمینه را انکار کرده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/22
پس چی.فکر کردید بخاطر قشنگی میاد کارتخوان میذاره تو پمپ.همه چی تو ایران در حال پرواز قیمتی هست.فقط این وشط حقوق بگیر میمونه و زندگی محقرش که روز به روز عرصه زنده موندن،براش سخت تر میشه.
1397/4/24
من 5 ساله پسن انداز ميكردم چنده ميليوني كنار گذاشته بودم براي آينده (خانه ماشين ازدواج) به خاك سياه نشستم ظرف 6 ماه تمام كسايي كه به هر دليل پول تو بانك داشتند از پسنداز يا مستمري بگير ها و كسايي كه تو نوبت وام بودن و الي بقيه سرمايشون يك سوم شد و مشكلاتشان چند برابر . آه ه ه بابك خرمدين زمانه كجايي
1397/4/23
بله باید هم سهمیه بندی بشه ، نیست خیلی با کیفیته و قیمت ماشینهامون با قیمت جهانی یکیه حیف بنزین حیف و میل بشه . از ماست که بر ماست