موضوعات داغ

رنو و پژو تضمینی به ایران نداده‌اند

عکس مطلب اول
ایسنا : یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت رفتن «پژوسیتروئن» و «رنو» از ایران قیمت محصولاتشان در بازار کشور افزایش خواهد یافت که برای جبران کسری‌های احتمالی و تامین نیاز مشتریان داخلی می‌توانیم با تغییر استراتژی خودرویی، خودروهای چینی را جایگزین کنیم.
عبدالله رضیان اظهار کرد: با بررسی پیش‌نویس قرارداد منعقد شده بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی، تضمین‌های محکمی که حق و حقوق طرف ایرانی را در دوران تحریم حفظ کند، ندیدم.نماینده مردم قائمشهر در مجلس، ترک ایران توسط خودروسازان فرانسوی را به معنای فسخ یکجانبه قراردادهای خودرویی بین ایران و فرانسه دانست و افزود: در صورت تمکین خودروسازان فرانسوی از دستور دولت آمریکا و ترک خاک ایران، هیچ تضمینی برای احقاق حق طرف ایرانی وجود نخواهد داشت، مگر سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی انجام شده این شرکت‌ها در سایت‌های خودروسازی داخلی.

وی ادامه داد: آورده خودروسازان فرانسوی به‌عنوان تضمین قرارداد با ایران در ایران باقی می‌ماند.این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از رفتار مدیران وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به‌دلیل اینکه قرارداد سازمان گسترش و نوسازی، سایپا و ایران‌خودرو با شرکت‌های رنو و سیتروئن و پژو فرانسه را در اختیار کمیسیون صنایع مجلس نگذاشته، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ابتدای توافقات اولیه بین مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و توافق‌های ضمنی ایران‌خودرو و سایپا برای انعقاد قرارداد با خودروسازان فرانسوی، خواستار اطلاع از جزئیات این قراردادها بودند؛ اما آقایان با محرمانه دانستن جزئیات صرفا به دادن یک پیش‌نویس از این قراردادها اکتفا کردند.رضیان ادامه داد: البته با بررسی این پیش‌نویس مشخص شد بخش‌هایی از قراردادهای ظالمانه‌ای که در دوره‌های گذشته با خودروسازان فرانسوی بسته می‌شد، در این قراردادها وجود ندارد، با این حال نمی‌توان مطمئن بود در صورت فسخ یک‌طرفه قراردادها، خسارت‌ و غرامتی به طرف ایرانی پرداخت خواهد شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/27
در این قضیه باید پیوسته پیگیر بود . ته توی این قضیه رو باید درآورد و مسببان رو مجازات کرد. این فریب کاریها تا کی؟ مماشات تا کی؟ من فکر میکنم دوران این مافیا دیگه کم کم داره سر میاد . نشانه هاش داره پدیدار میشه . یه زمانی در حریمی کاملا مطمئن فعالیت میکردند و سالها کشور رو بخاطر منافع خودشون دچار عقب ماندگی و سردرگمی کردند و ان شاءالله به زودی به لطف خدا این عوامل فساد حداقل از صنعت خودرو نیست میشن. من که امیدوارم.
1397/4/28
تا زمانی که وزیر صنعتو کسی انتخاب کنند که خودش عضو اتحادیه نمایشگاه دارانه و فک و فامیلاش همه نمایشگاه دار اند (با عرض پوزش از نمایشگاه داران با شرف)، مافیا پابرجا خواهد بود ! اگه میخوای مافیا از بین بره، نخر ! هر ماشینی رونمایی می کنند، هر ماشینی که پیش فروش می کنند، چه ایرانی چه چینی، نخر ! نخر آقا ! نخر ! انقدر نخر تا مجبور بشن یه روزی واسه جلوگیری از ضرر بیشتر اعلام ورشکستگی کنند ! درشو که تخته کردند اونوقت میشه تعرفه های گمرکی رو برداشت و ماشین بدون تعرفه واردات کرد. تازه باید در اون صورت توی قانون قضایی تجدید نظر بشه به این صورت که اعلام کنند هر کس از ایکس تاریخ به بعد دلالی خودرو انجام بده بازداشت میشه و مثلا از یک تا پنج سال حبس داره، اونوقت ببین چند نفر میرن دلالی می کنند !؟ قطعا آمار دلالی میاد پایین و دیگه هر ننه قمری از ترس زندان به خودش اجازه نمیده ماشین دلالی کنه ! البته باید این وسط یه چند نفری هم بگیرند بندازن زندان و واقعا حبس بخورند، بقیه که ببینند قضیه جدی شده عقب نشینی می کنند ! تازه بعدشم باید اعلام کنند که هر نوع دلالی جرم محسوب میشه که این دوستان حمله نکنند مثلا به بازار مسکن ! بعدشم گمرک رو موظف کنند تعرفه ها رو برداره تا ماشینا با قیمت واقعی فروخته بشه و بازار ثبات پیدا کنه، ماشینای تولید داخل هم توی یه بازه ده ساله همگی فرسوده خواهند شد و جاشونو به راحتی به ماشینای با کیفیت خارجی میدن !
یعنی من که اینجا نشستم این به ذهنم میرسه اما اون مسئول گرامی و اون دادگستری گرامی به ذهنش نمیرسه ! چرا به ذهنش نمیرسه!؟ خوب این دلالی ها بالاخره یه نفعی واسه یه عده معدودی داره دیگه ! ملتی که میخوان ماشین بخرند بعد برن تو تصادفات بمیرند، لیاقتشون بیشتر از این نیست ! ببخشید ! ولی وقتی اعلام میشه پراید شده 23 میلیون بعد یهو روز بعد مردم همیشه گشنه میریزید "واسه سرمایه گذاری" پراید میخرید لیاقتتون بیشتر از این نیست ! منم نشستم زیر باد کولر گازی ماشین خارجیم این حرفا رو میزنم من خودم پول ماشین خریدن ندارم، یعنی داشتم و میخواستم یه ماکسیما مدل قدیمی تر بخرم ولی با تدابیر خردمندانه بعضی ها دیگه نمیتونم ! به کوری چشمشون سراغ ماشین ایرانی هم نمیرم حتی اگه بهترین ماشینا رو تولید کنند که عمرا اگه تولید کنند ! از این عرضه ها ندارن !
الان یکی نیاد فاز روشن فکری برداره که بدبخت عقده ای نمیتونه ماشین بخره اومده اینجا داره اشک تمساح میریزه ! آره عزیز من وقتی سال ها کار کنی که یه خونه و یه ماشین خوب بخری و به امید خدا مستقل بشی، بعد با تدابیر حکیمانه دوستان تمام آرزوهات به خاکستر تبدیل بشه شمام اشک تمساح خواهی ریخت !
1397/4/27
در عوض تضمین چاپیدن ملت همیشه در صحنه رو دارید. غم نخورید. یه طرح پیش فروش از یه خودروی ناشناس چینی بزارید تا ببینید ملت همیشه در صحنه با سر شیرجه میزنن.
1397/4/28
سرمایه گذاری فیزیکی یعنی چی!؟ یعنی دوباره مونتاژ خودروهای فرانسوی با کیفیت داخلی!؟ لازم نکرده قربون شکلت ! دوباره میاید پژو 2008 و پژو 508 و سیتروئن c3 رو مونتاژ داخلی می کنید با قطعات چینی و ایرانی بعد ماشینه که میاد میرسه دست خریدار هزار و یک عیب و ایراد داره !
همینایی که دارید بفروشید، قیمتاشون هم هر چقدر بره بالا بهتر از اینه که مونتاژ کنید به دو برابر قیمت و یک سوم کیفیت اورجینال بدید دست مردم ! وااالاااا