موضوعات داغ

معرفی 10 خودرو با بهترین موتورهای 8 سیلندر - بخش دوم

عکس مطلب اول
معمولا وقتی صحبت از موتورهای 8 سیلندر می شود ناخودآگاه یاد خودروهای امریکایی دهه 60 و 70 با موتورهای پرحجم ولی با قدرت نه چندان بالا می افتیم. ولی حقیقت این است که امریکایی ها بهترین سازندگان موتورهای V8 در دنیا نیستند و موتورهای V8 فراوانی تاکنون تولید شده اند که از نمونه های امریکایی قویتر و برتر هستند. قبل از ادامه بهتر است کمی درباره موتورهای V8 توضیح دهیم.
در علم مهندسی همیشه مزایا با معایب همراه هستند. مهندسان طراح هنگام طراحی موتور همیشه باید بین راندمان موتور، هزینه ها، مصرف سوخت، مشکلات تولید و عوامل دیگر تعادل مناسبی برقرار کنند. موتورهای مختلف با تعداد سیلندرهای گوناگون ویژگی های منحصر به فردی دارند. مزایای اصلی موتورهای V8 به شرح زیر است:
- تولید گشتاور بالا در دورهای پایین
- ایجاد صدای خوشایند
- تولید قدرت بالاتر به خاطر حجم موتور بیشتر
در واقع اکثر موتورهای V8 ترکیبی از دو موتور 4 سیلندر هستند که معمولا با زاویه 90 درجه در یک بلوک یکسان قرار گرفته اند. حجم بالای موتورهای V8 باعث می شود قدرت خود را به آسانی و بدون دردسر در اختیار راننده بگذارند. به عنوان مثال یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری برای تولید 200 اسب بخار قدرت باید فرضا تا 7000 دور در دقیقه دور بگیرد ولی یک موتور 6.0 لیتری V8 می تواند همین مقدار قدرت را در دور کمتر از 3000 دور در دقیقه تولید کند که به معنای استهلاک کمتر و در مواردی حتی مصرف سوخت کمتر نیز هست. بیشتر سوپر اسپرت های مطرح جهان و بیشتر خودروهای مخصوص حمل بارهای سنگین از موتورهای V8 استفاده می کنند.
البته موتورهای V8 معایبی نیز دارند که تعدادی از آنها عبارتند از:
- وزن زیاد که باعث می شود نتوان از آنها در خودروهای کوچک استفاده کرد
- حجم بالا و جرم دورانی بالا که باعث افزایش مصرف سوخت می شوند
- ابعاد بزرگ موتورهای V8 که باعث می شود فضای زیادی درون محفظه موتور اشغال کنند
در این مقاله خودروها و وانت هایی با بهترین موتورهای V8 را معرفی می کنیم. در بخش اول این مقاله با 5 نمونه از بهترین موتورهای V8 آشنا شدید. در این بخش 5 موتور V8 برتر دیگر معرفی می شوند.

6 – شورولت کوروت ZR1 مدل 2009
شورولت کوروت ZR1 مدل 2009

شورولت کوروت ZR1 مدل 2009

شورولت کوروت ZR1 خودروی دیگر این فهرست با موتور دست ساز است. این خودرو برای رقابت با سوپر اسپرت ها طراحی شد و مجهز به یک موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ بود که 638 اسب بخار قدرت و 819 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. رانندگان برای مهار این اسب های سرکش به صورت استاندارد از دیسک ترمزهای کربن سرامیکی سوراخ دار برمبو بهره مند می شدند. اکنون که بحث کربن مطرح شد باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در کوروت ZR1 به صورت گسترده از فیبرکربن استفاده شده است. نه تنها کاپوت و گلگیرهای جلوی آن از جنس فیبرکربن ساخته شده اند بلکه پنل سقف که قابل جدا شدن است، اسپلیتر جلو و رکاب های جانبی نیز از جنس فیبرکربن ساخته شده اند و این قطعات دارای پوشش رنگ براق هستند تا بافت های فیبرکربن آنها قابل رویت باشد.

7 – بی ام و M5 مدل 2018
بی ام و M5 مدل 2018

بی ام و M5 مدل 2018

مدت کوتاهی از رونمایی بی ام و M5 جدید در نمایشگاه خودروی فرانکفورت می گذرد و این خودرو در بررسی های اولیه فوق العاده ارزیابی شده است. مسلما یکی از عوامل تاثیرگذار در محبوبیت این خودرو موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو با تیونینگ M پاور است که قدرت M5 جدید را به 600 اسب بخار و گشتاور آن را به 750 نیوتن متر رسانده است. نتیجه این افزایش قدرت همراه با چسبندگی بهتر حاصل از سیستم 4 چرخ محرک این است که M5 جدید می تواند تنها در مدت 3.2 ثانیه به 60 مایل در ساعت برسد. از طرف دیگر، M5 جدید فقط همان خودروی قبلی با یک موتور قویتر نیست زیرا اولین مدل M5 است که از سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک M xDrive برخوردار می شود و به همین دلیل هم سریعترین و هم چابک ترین مدل M5 تا به امروز است.

8 – فورد ماستنگ شلبی GT350 مدل 2015
فورد ماستنگ شلبی GT350 مدل 2015

فورد ماستنگ شلبی GT350 مدل 2015

یکی از خودروهای کلکسیونی این فهرست فورد ماستنگ شلبی GT350 مدل 2015 است. در اولین سال تولید این خودرو فقط 137 دستگاه از آن ساخته شد که همه آنها مجهز به پیشرفته ترین موتور تنفس طبیعی بودند که تا به حال در یکی از مدل های تولیدی فورد نصب شده بود. موتور 5.2 لیتری V8 این شلبی بیش از 500 اسب بخار قدرت و 542 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و از طرح Flat-Plane (نوعی از موتورهای V8 که زاویه بازوهای میل لنگ آنها نسبت به هم 180 درجه یا به اصطلاح تخت است) با مهندسی ویژه برخوردار است که باعث ارتقای این موتور شده است. این نوع طراحی موتور معمولا در خودروهای مسابقه ای و سوپر اسپرت ها مورد استفاده قرار می گیرد و مزیت آن این است که باعث بهبود تنفس موتور و افزایش قدرت می شود. برای اینکه رانندگان نهایت لذت را با این موتور تجربه کنند، شلبی به صورت استاندارد یک گیربکس 6 دنده دستی، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم تعلیق مغناطیسی اسپرت و بهترین نوع سیستم ترمز که برای رانندگی در پیست مناسب است را در این خودرو نصب کرده است.

9 – آئودی RS7 مدل 2018
آئودی RS7 مدل 2018

آئودی RS7 مدل 2018

آئودی RS7 نماینده برند آئودی در فهرست خودروهایی با بهترین موتورهای V8 است. RS7 اسپرت ترین مدل سری A7 و یک کوپه 4 در بزرگ است. زیر کاپوت RS7 دو سیلندر اضافی و قدرت بسیار بیشتر نسبت به مدل های معمولی A7 یافت می شود. در واقع موتور 4.0 لیتری V8 توربوشارژ این خودرو می تواند 605 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب آئودی RS7 با این مقدار قدرت 3.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن که به صورت الکترونیکی محدود شده 305 کیلومتر در ساعت است. رانندگان RS7 هیچ نگرانی از بابت اینکه خودشان مجبور به تعویض دنده ها باشند ندارند زیرا تمام مدل های RS7 مجهز به گیربکس 8 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها هستند. سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک مشهور آئودی که کوآترو نام دارد نیز یکی از امکانات استاندارد این خودرو است.

10 – فراری پورتوفینو مدل 2018
فراری پورتوفینو مدل 2018

فراری پورتوفینو مدل 2018

پورتوفینو بیانگر ایده فراری درباره یک خودروی ارزان قیمت است ولی این ایده فقط در صورتی معنا دارد که این خودرو با دیگر مدل های فراری مقایسه شود. فراری پورتوفینو برای بسیاری از مردم یک خودروی کاملا لوکس است و طراحی خارجی جذاب آن، سقف فلزی جمع شونده برقی و موتور دور بالای آن به وضوح این موضوع را اثبات می کنند. موتور فراری پورتوفینو بر اساس همان موتوری ساخته شده است که در سال های 2016 و 2017 جایزه موتور بین المللی برتر سال را دریافت کرد. مهندسی موتور 3.9 لیتری V8 توربوشارژ این خودرو مجددا تغییر کرده است تا بیش از 590 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این فراری جدید نگران شتاب 0 تا 100 کیلومتر خود نیست زیرا شتاب 0 تا 200 کیلومتر خود را به رخ می کشد که 10.8 ثانیه است!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد