موضوعات داغ

وزارت راه و شهرسازی با آزادسازی قیمت خودرو موافق است

عکس مطلب اول
مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در کارگروه مسافری این وزارتخانه، با اشاره به سیاست های خودرویی و قیمت سوخت در ایران گفت: به طور معمول باید هزینه تهیه خودرو پایین بوده و هزینه نگهداری از آن بالا باشد که ما عکس این رویکرد را در ایران داریم، این مورد موجب وجود سیستم خودرو محوری در کشور شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در کشورهایی که سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و حمل و نقل بار و مسافر بیشتر از طریق جاده ها صورت می گیرد، میزان تلفات حوادث رانندگی بالاتر است و هم چنین این مورد در کشورهایی که سوخت ارزان دارند نیز دیده می شود.

علت اصلی بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن تعرفه واردات
در این جلسه مقایسه ای بین قیمت خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان، از جمله آلمان صورت گرفت و مشخص شد که ایران رتبه دوم را در بالا بودن تعرفه واردات خودرو به کشور دارد که همین مورد موجب گرانی بیش از حد خودرو در بازار داخلی است. معاون وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد که نه باید به دنبال کاهش واردات باشیم و نه تولید داخلی را دچار مشکل کنیم، بلکه باید سیستمی که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد نیز در ایران برقرار باشد، یعنی هزینه خرید خودرو پایین بوده و هزینه های نگهداری بالا باشند.
این گزارش بر اساس شاخص تولید ناخالص ملی تهیه شده و باید با در نظر گرفتن حداقل میزان دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار، رقم قیمت سوخت پرداختی از سوی مردم باید مورد محاسبه قرار گیرد. از سوی دیگر برای کاهش تمرکز حمل و نقل کشور از سیستم جاده ای، باید سرمایه گذاری در سیستم ریلی صورت گیرد و موانع توسعه این سیستم برداشته شوند. بنابر اعلام وزارت راه، در حال حاضر واردات تجهیزات مربوط به حمل و نقل جاده ای به میزان بیشتری از سیستم ریلی صورت می گیرد که این مورد باید اصلاح شود. هم چنین بودجه حمل و نقل جاده ای از بودجه حمل و نقل ریلی بیشتر است.
او در ادامه سخنانش گفت: به حمل و نقل عمومی یارانه کمتری پرداخت می شود که این مورد موجب شده تا خودروها وظیفه جابجایی مردم را پیدا کنند، حال آن که این وظیفه با شهرداری هاست. در سایر کشورهای جهان، وظیفه شهرداری ها ایجاد ایستگاه های سیستم حمل و نقل عمومی برای همه مردم و در فواصل مختلف است، حال آن که در ایران وظیفه اصلی شهرداری ها تعریض معابر و احداث بزرگراه های دوطبقه برای کاستن از حجم بار خودروهای در حال تردد است. تقی زاده خاطرنشان کرد: تدوین استراتژی ‌های حمل ‌و نقل با همکاری شهرداری‌ ها، وزارت کشور و بخش ‌های مختلف مرتبط با حمل ‌و نقل تدوین و ۱۰۴ اقدام استراتژیک آماده شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد