موضوعات داغ

کارگران قطعه ساز تا کی باید تاوان گناه نکرده را بدهند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
دعوایی که بین خودروسازها و قطعه سازها وجود دارد چه واقعیت داشته باشد چه سوری باشد، اما تاوان آن را صدها هزار کارگر قطعه ساز و خانواده هایشان می‌پردازند.در این مورد شرکت های بزرگ که قدرت را در دست دارند همیشه سرپا می‌مانند و شرکت های کوچک تر ضرر می‌دهند.در این بین کارگران علاوه بر ضرر مالی حتی ممکن است زندگی‌شان نیز فروپاشد.
در چند روز اخیر نامه مشترک دو انجمن کارفرمایی قطعه سازی و خودروسازی مبنی بر اینکه صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور از شهریور متوقف و تولید خودرو تا 80 درصد کاهش خواهد داشت و این زنگ خطری برای بیکاری هزاران کارگر فعال در این حوزه است. صنعتی با سابقه 60 ساله که در آستانه فروپاشی است.
چرا ارز دولتی به صنعتگران اختصاص نیافته است؟
جدا از بدهی های شرکت های بزرگ، چرا ارز دولتی به صنایع پر کارگر اختصاص نیافته است؟ کارگرانی که این روزها حال و روز خوشی ندارند.
مجتبی حاجی زاده(رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی کشور) با بین اینکه اگر قطعه ساز از خودروساز طلب دارد باید از مراجع قانونی دنبال طلب خود باشد که این بدهی خودروسازان 15 هزار میلیارد می‌باشد و نباید بار این مشکلات همیشه بر روی دوش کارگران باشد. وی همچنین افزود:هم خودروساز هم قطعه ساز باید شفاف کنند که روند سود دهی این صنعت ها در سی سال گذشته به چه گونه ای بوده و کجاها رفته است.

شرایط سخت کارگران قطعه ساز

شرایط سخت کارگران قطعه ساز


تهدید به اخراج 350 کارگر
علی خدایی(نماینده کارگران در شورای عالی کار):یکی از شرکت های قطعه ساز تهران تهدید کرده است که 3500 نیروی خود را اخراج می‌کند. وی گفت تولید کنندگان و کارفرمایان هر گاه از دولت چیزی درخواست می‌کنند ولی بدست نمی‌آورند تهدید به اخراج نیرو می‌کنند.این برخوردها بخاطر این است که کارگران امنیت شغلی نداشته و هرگاه عرصه بر کارفرمایان تنگ می‌شود تهدید به اخراج نیرو می‌کنند.
رتبه اول واردات قطعه!
وقتی نگاهی به نمودار توزیع واردات در چهار ماه نخست سال 97 می‌اندازیم می‌بینیم که واردات قطعه حجم زیادی را به خود اختصاص داده است. سوال این است در شرایطی که قطعه سازها در آستانه فروپاشی هستند چرا این اجازه داده شده است؟
بیژن امیری(فعال صنفی): کارگران قطعه ساز همیشه آسیب پذیر تر از کارگران خودروساز هستند و اکثر آن ها در واحدهای کوچک و بدون هیچ امنیت شغلی مشغول فعالیت هستند و به محض بروز مشکل ان ها از کار بیکار می‌شوند. کارفرمایان قطعه ساز به راحتی حقوق کارگران قطعه ساز را پایمال می‌کنند و بهانه همیشگی آن ها عدم پرداخت پول از طرف خودروساز است. باید دید تا کی کارگران قطعه ساز باید تاوان گناه نکرده را بپردازند؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/7
تعطیل کنید خیال همه راحت بشه
بیکار شدن چند نفر(که خداشون بزرگه و ایشالا کار پیدا میکنن) بهتر از کشته شدن هزاران نفر تو جاده ها و تولید ماشین های ۳۰ سال پیشه
1397/6/7
سلام خدا درد را داده درمان هم داده اینکه دست رو دست بزاریم که مریض بمیره خوب نیست صنعتی که میتونست با به کارگیری مدیران خلاق به جای مدیران خانوادگی و استفاده از تجربه خودروسازان جهانی(مثل هیوندای و کیا) به غول منطقه تبدیل بشه فقط به فکر کمیت بودن و فقط نیرو استخدام کردن غافل از اینکه این تار عنکبوت با بادی کوچک به فنا میره جایی که فقط کمیت مهمه نه کیفیت همین میشه
1397/6/7
جناب فرید! به این قضیه کاری نداریم که برای صنعت خودرو هزینه ی گزافی شده. فقط اگر به سوالات من جواب دادید من هم مانند شما دعا می کنم که صنعت خودرو تعطیل شود!
1- پس از تعطیلی صنعت خودرو برنامه ی شما برای حمل و نقل کشور چیست؟ آیا مردم باید اسب و قاطر سوار شوند؟!
2- برای شروع فعالیت خودروسازان خارجی میزان بسیار هنگفتی باید هزینه شود. در شرایطی که دولت گرفتار میلیارد ها تومان بدهی شده تاجایی که حتی آموزش و پروش هم از انجام وظایف خود باز مانده این میزان پول را از کجا می آوریم؟
3- چه تضمینی دارید که اگر خودروسازان خارجی در ایران مشغول به فعالیت شوند همان داستان رنو و سیتروئن اتفاق نخواهد افتاد؟!
4- بالفرض خودروسازان خارجی در ایران مشغول به فعالیت شوند... اگر کیا ریو را یک خودروی ایمن ارزان قیمت بدانیم با این نرخ دلار ده هزار تومانی این ماشین حداقل 140 میلیون تومان آب می خورد... چه تعداد از مردم ایران قادر به تامین این هزینه هستند؟
5- و در پایان مهم ترین سوال را می پرسم: طبق آمار 20 درصد جمعیت کشور در صنایع خودرو سازی مشغول به کار هستند و بعد از نفت بزرگ ترین صنعت کشور خودرو است... برنامه ی شما برای این میزان بیکار و هزینه های معنوی پیرامون آن چیست؟