موضوعات داغ

چرا صنعت خودروی ایران به اندازه صنعت نظامی پیشرفت نکرده است؟

عکس مطلب اول
بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی جهان برای تامین قطعات خود نیازمند شرکت های دیگر هستند اما در بحث طراحی خود به تنهایی این کار را انجام می دهند.بنابراین این موضوع بیان می شود که در صنعت خودرو نتوانسته ایم به خوبی پیشرفت کنیم.
یکی از مباحثی که در مورد صنعت خودرو و عدم پیشرفت مناسب این صنعت با وجود ۵۰ سال فعالیت وجود دارد این است که چرا ما در صنعت نظامی و موشکی با وجود پیچیدگی هایی که در این حوزه وجود دارد توانسته ایم پیشرفت کنیم اما در خودروسازی نتوانسته ایم.
احمد نعمت بخش دییر انجمن خودروسازان به این مقایسه واکنش نشان داده و آن را درست نمی داند. وی معتقد است که صنایع نظامی در همه دنیا در استفاده از تکنولوژی های مدرن پیشتاز هستند و صنایع دیگر از آنها استفاده می کنند.
استراتژی های توسعه مهمترین تفاوت صنعت خودرویی و نظامی است. کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو می گوید؛دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه نمی توان این دو صنعت را باهم مقایسه کرد. مهترین عامل توسعه صنعت نظامی فلسفه نیاز است. همیشه اولین پیشرفت ها در صنایع نظامی بوده است. در جنگ های جهانی اول و دوم نیست تحقیق و توسعه در بخش نظامی رشد پیدا کرد. اما با تغییر استراتژی نیاز به سلیقه صنعت خودروسازی مورد توجه قرار گرفته و دارای سرریز دانش فنی برابر با صنایع نظامی است.

چرا صنعت خودروی ایران به اندازه صنعت نظامی پیشرفت نکرده است

چرا صنعت خودروی ایران به اندازه صنعت نظامی پیشرفت نکرده است


به عنوان مثال اهمیت کاهش قیمت خودرو مربوط به سلیقه مشتری دب جوامع مختلف است و از سوی دیگر بازار رقابتی باعث شده تا آلیاژ های سبک جاب ورق های فولادین را بگیرند.
وی افزود:در صنایع موشکی هدف رفع نیاز استراتژیک ملی است درحالی که خودروسازی پاسخ به انتخاب مشتری است. در صنعت نظامی هدف ساخت موشکی ایت که بتواند هدفی را در دور دست ها با دقت بالا مورد هدف قرار دهد و این کافی است و هزینه نیز مهم نیست.
سنجری افزود:گفتن این دلایل توجیه مناسبی برای عدم پیشرفت صنعت خودرویی کشور نیست و عوامل اصلی این عدم پیشرفت سوءمدیریت، عدم بکارگیری نیروهای متخصص و نخبه و مستعد داخلی موجود در کشور و وصل نبودن به زنجیره جهانی بازار خودرو از عوامل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی است.اما مقایسه صنعت نظامی با صنعت خودرویی منصفانه نیست و از هم جدا هستند.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/13
پیشرفت نظامی؟؟؟؟!!!! به نظرم از اونجا که انقدر نیازمند تحویل سامانه ی موشکی S300 از روسیه به ایران بودیم که خود این سامانه مال حدود ۵۰ سال پیش هست ، نشانگر عدم پیشرفت نظامی ما هست.
من باور ندارم که از نظر نظامی هم پیشرفت خوبی تجربه کرده باشیم.
هر چند بودجه ی بسیاااااااااار زیادی اختصاص به اون داده میشه،
1397/6/14
دوست عزیز
۱-s300 مال ۵۰ سال پیش نیست
۲-باور جنابعالی از پیشرفت مهم نیست،آمار مراکز بین المللی و تجربه عینی وجود داره
۳- کل بودجه نظامی، 5% بودجه کشور رو تشکیل میده که به اظهار همون مراجع بین المللی ایران در مقایسه با کشور های منطقه در سال های اخیر، بودجه نظامی ایران کمتر شده

مورد بعدی
نعمت بخش گفته در همه دنیا از صنایع نظامی تو صنایع دیگه استفاده میکنن، پس باید جواب بده که چرا استفاده نکرده
در پاسخ به کریمی سنجری که گفته صنایع نظامی استراتژیکه و خودروسازی مربوط به سلیقه مشتری: با آمار کشته های تصادف ایران، خودروسازی هم استراتژیک محسوب میشه و اینکه سلیقه مشتری در خودروسازی دولتی جایی نداره

فقط بند آخر این خبر [ سوء مدیریت ] درسته
1397/6/13
این مقایسه درسته چون صنعت نظامی ثمره کار دانشجویان و متخصین ایرانی است اما خودرو نتیجه کار افراد فاسد و انحصار طلبه یک مثال قضیه روشن می کند تا همین حدود ۱۲ سال پیش که همراه اول فقط بود باید ۶ ماه می رفتی تو صف تا سیم کارت بگیری هیچ امکاناتی هم نداشت اما وقتی رقیبی مثل ایرانسل اومد ورق برگشت و ایران به استاندارد جهانی رسیید خودرو هم همینه تا وقتی مافیای فعلی انحصار دارن مشکل حل نمی شه
1397/6/13
چون ما رابین هود منطقه ایم
1397/6/13
فقط به اين دليل كه
در صنعت نظامي دزدي نميشه تو كار
ولي تو خودرو سازي همه دزد هستن از همه چي ميزنن حتي در كيفيت مونتاژ كارگرا
1397/6/14
مطمئنی ؟
1397/6/14
پیشرفت نظامی یه توهمه متاسفانه پروپاگانداست وگرنه تمام صنایع یه کشور بهم پیوسته اند و غیر از این تو جهان نیست
1397/6/15
"غیر از این در جهان" میشه ایران دیگه !
1397/6/15
"احمد نعمت بخش دییر انجمن خودروسازان به این مقایسه واکنش نشان داده و آن را درست نمی داند. وی معتقد است که صنایع نظامی در همه دنیا در استفاده از تکنولوژی های مدرن پیشتاز هستند و صنایع دیگر از آنها استفاده می کنند."
من کاملا با شما موافق ام، حالا یه سوال، پس طبق گفته شما اگه صنایع دیگر از صنایع نظامی بهره میبرند چرا خودروسازی بهره نمیبره !!!؟؟؟ چرا به قول شما پیشتازی صنعت نظامی در خودروسازی بهره گرفته نیمشه !!!؟؟؟ و چرا وقتی سپاه اعلام کرد ما حاضریم خودروسازی رو تحویل بگیریم همتون ترسیدید و نزاشتین سپاه وارد خودروسازی بشه !؟
البته که از شخصی که حاضر نباشه ماشینی سوار بشه که بقیه مردم هم همون ماشین رو سوار میشن، بعید نیست این حرفا رو بزنه !!!
1397/6/16
مشکل اینجاست که مدیر هایی کا تو حوزه خودرو سازی هستن بیلیاقتن و اکثرا به فکر منفعت خودشونن ولی تو حوزه دفاعی و نظامی همه بدون کم کاری دارن کار می کنن و انسان های مقیدی هستن.مث سایپا و ایرانخودرو نیستن که با پول این ملت تا حالا سرپا بودن ولی الان که مردم تو وضعیت اقتصادی بد گیر کردن میخوان با دوز و کلک قیمت ماشینو ببرن بالا.



همون ادمایی که مدعی روشن فکرین مث این مدیرا اولین کسایی هستن که به مردم خیانت میکنن