موضوعات داغ

نوآوری بزرگ مرسدس 40 ساله می شود؛ مروری بر تاریخچه پیدایش سیستم ABS

عکس مطلب اول
چهار دهه از زمانی که جهان با یک سیستم تحول آفرین آشنا شد می گذرد که سرانجام باعث بهبود قابل توجه امنیت خودروها شد. منظور ما از این فناوری، سیستم ضد قفل ترمز ABS است.
سیستم ABS ابتدا از 22 تا 25 آگوست 1978 توسط مرسدس بنز و بوش معرفی شد و پس از آن در پایان سال 1978 برای اولین بار در یک خودروی تولید سری (مرسدس کلاس S سری W116) نصب شد.
تا زمان ورود ABS به صنعت خودرو، حفظ کنترل خودرو هنگام استفاده همزمان از ترمز و فرمان به خصوص در سطوح لغزنده یک مشکل بزرگ برای ایمنی خودرو بود. تا جایی که به ایمنی خودرو مربوط می شود سیستم ABS یک نوع تجلی فناوری بود و نیازی به گفتن ندارد که این سیستم صنعت خودرو را وارد عصر فناوری دیجیتال کرد.
در آن زمان، مرسدس در یک بروشور این فناوری ایمنی جدید را این چنین توصیف کرد:
« سیستم ضد قفل ترمز با استفاده از یک کامپیوتر تغییرات ایجاد شده در سرعت دورانی هر یک از چرخ ها هنگام ترمز گفتن را تحت نظر دارد. اگر سرعت چرخی خیلی سریع کاهش یابد (مانند زمان ترمز گرفتن روی سطح لغزنده) و احتمال قفل کردن چرخ مورد نظر وجود داشته باشد، این کامپیوتر به صورت خودکار نیروی ترمز وارد شده بر آن چرخ را کاهش می دهد. سپس چرخ دوباره شتاب می گیرد و نیروی ترمز نیز دوباره افزایش می یابد و مجددا جلوی چرخش چرخ گرفته می شود. این فرآیند در هر ثانیه چند بار تکرار می شود. »
با اینکه طرز کار ABS پیچیده به نظر می رسد ولی کارکرد آن در عمل بسیار شگفت انگیز بود. سیستم ABS حتی در لغزنده ترین مسیرها این امکان را فراهم می کرد که نه تنها حداکثر نیروی ترمز بدون قفل کردن چرخ ها قابل استفاده باشد بلکه به راننده اجازه می داد کنترل خودرو را در مسیری که طی می کرد حفظ کند زیرا برخلاف خودروهای عادی، عملکرد فرمان تحت تاثیر چرخ های جلو که در اثر نیروی ترمز قفل کرده باشند نبود.
فقط دو سال طول کشید تا مرسدس سیستم ABS را به عنوان یک آپشن در تمام خودروهای سواری خود ارائه کند و در سال 1981 این خودروساز آلمانی امکان نصب سیستم ABS را برای خودروهای تجاری خود نیز فراهم کرد. از اکتبر سال 1992، تمام خودروهای مرسدس به صورت استاندارد به سیستم ABS مجهز شدند.

مرسدس بنز S کلاس W116 در حال آزمایش با سیستم ABS

مرسدس بنز S کلاس W116 در حال آزمایش با سیستم ABS


اجزای سیستم ABS

اجزای سیستم ABS

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد