موضوعات داغ

تخلف جایگاه داران سوخت ادامه دارد؛ همه چیز به نفع قاچاقچیان سوخت

عکس مطلب اول
با وجود قانون ابلاغ شده مبنی بر استفاده از کارت سوخت هنگام سوخت گیری،هستن جایگاه هایی که بدون نازل های فاقد مداخل کارت سوخت به کار خود ادامه می دهند.
تامین سوخت یکی از استراتژیک ترین وظایف دولت ها محسوب می شود.این هدف با تکیه بر تولید داخل در سال های گذشته به خوبی به دست آمده است.طبق آمار وزارت نفت تولید بنزین در کشور ۹۵.۵ میلیون لیتر در روز است. با تمام شدن فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شروع و ساخت فاز ۴ این پالایشگاه نگرانی تولید بنزین بی کیفیت در کشور را نیز برطرف می کند و تکیه گاهی برای مواقعی خواهد بود که در خرید از فروشندگان خارجی این محصول استراتژیک مشکلی بوجود بیاید.
توسعه تولید سوخت بدون مدیریت مصرف آن کار اشتباهی است و باید مصرف سوخت نیز مدیریت شود. همچنین با کاهش قدرت ریال مقابل دلار دولت باید یارانه بیشتری به سوخت پرداخت کند و قیمت سوخت نیز ثابت مانده است.به گفته کارشناسان علت مصرف بالای سوخت قاچاق این محصول بوده و این امر باعث پرداخت بیشتر به یارانه سوخت می شود.این یارانه صرف امور تولیدی با ارزش افزوده بیشتر نمی شود اما وجود آن یک امر ضروری است.
قانون،حامی کارت سوخت
کارشناسان می گویند:یکی از راه های کنترل مصرف سوخت استفاده از کارت سوخت با سهمیه دو نرخی برای وسایل نقلیه است.مجلس با طرح یک فوریتی اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ماده ۱ و ۲ این طرح را در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۸۶ به تصویب رساند.
بر اساس این طرح عبارت (از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت) جایگزین عبارت (از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش های حمل و نقل و صنعت کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت) شد.
تبصره ای در ماده ۲ این قانون یک اختیار قانونی در اختیار دولت قرار می دهند که برای ترغیب مصرف کنندگان با استفاده از کارت سوخت از سیاست های انگیزشی قانونی استفاده کند.
با وجود قانون استفاده از کارت های هوشمند سوخت،اما در مواردی شاهد آن هستیم که نازل هایی بدون مدخل کارت سوخت وجود دارند که از آن ها سوخت گیری انجام می شود.تخلفی که با وجود قانون اما در برخی جایگاه ها تخلف صورت می گیرد.
متاسفانه بخاطر سیاست های غلط دولت یازدهم و دوازدهم،کارت سوخت جایگاه خود را از دست داده و خودروها تمایلی به استفاده از آن به هنگام سوخت گیری ندارند.این موضوع در کنار نوسانات و افزایش نرخ ارز باعث شده قاچاق سوخت افزایش یابد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/22
تا حالا نمیگفتن تخلف جایگاه های سوخت چيه ولی حالا برای رسیدن به خواسته خودشون و سهمیه بندی بنزین و بقیه مسخره بازی هاشون، زمین و زمانو بهانه میکنن