موضوعات داغ

نکاتی درباره پراید که شاید ندانید

عکس مطلب اول
سال 1372 بود که شرکت سایپا اقدام به مونتاژ خودرویی به نام پراید (pride) کرد که در زبان انگلیسی به معنای مغرور است، کرد البته این خودرو چندان نتوانست اسباب "غرور" مسئولین این شرکت خودروسازی را فراهم کند. به بهانه گرانی پراید در بازار آشفته این روزهای خودروی ایران به معرفی این خودرو که روزگاری با هدف ارزانی و مصرف سوخت پایین عرضه شد، می پردازیم.

پراید از کجا آمد؟
در واقع باید گفت که پراید در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن به نام مزدا 121 طراحی و تولید شد و تولید آن در سال‌های 1986 تا 1993 میلادی ادامه داشت. از آن سو در آمریکای شمالی هم شرکت فورد، این خودرو را با نام فورد فستیوا سال‌ها به فروش رساند و همچنین در سال‌های بین 1987 تا 2000 میلادی نیز شرکت کیا موتورز از کره جنوبی اقدام به تولید این مدل خودرو کرد تا اینکه در آخر، سال 2001 میلادی شرکت سایپا خط تولید این مدل خودرو را به دست آورد و به تدریج فروش پراید صندوق‌دار و هاچبک آغاز شد.
در ابتدای تولید این خودرو، به خصوص مدل‌های هاچبک آن طرفداران زیادی بین افراد و به خصوص جوانان پیدا کرد و مدل‌های هاچبک پراید در رنگ‌هایی مانند سفید، یشمی و مشکی را کم و بیش در خیابان‌های شهرهای ایران مشاهده می‌کردیم اما بعد از گذر زمانی نه چندان زیاد این خودرو به خودروی پوست پیازی مشهور شد و آمار تصادفات و کشته شدگان ناشی از رانندگی با پراید در جراید و بعدها در فضای مجازی نشر داده شد. بطوریکه سایپا واکنش نشان داد و اعلام کرد که این خودرو ایمن شده است. البته همچنان شاهد تصادفات شدیدی هستیم که یک سوی آن به راننده‌ای باز می‌گردد که پراید سوار بوده است اما از سوی دیگر هجوم افراد به خرید این پراید هم می‌بینیم که شاید اصلی‌ترین دلیل آن مناسب بودن قیمت آن به نسبت خودروهای دیگر در بازار ایران باشد و البته ارزانی و در دسترس بودن لوازم یدکی و مصرف سوخت پایین آن دلایل دیگری برای انتخاب پراید می‌تواند باشد.
افراد زیادی به دنبال خرید پراید صندوق‌دار صفر یا دست دوم هستند. این افراد به دلایل مختلفی پراید را انتخاب می‌کنند. ضمن اینکه مدل‌های صندوق‌دار پراید از هاچبک‌های آن ایمنی بیشتری دارند و با فضای خوبی که صندوق عقب این خودرو دارد برای سفر خانواده‌ها هم مناسب است.

پراید در بازار
اگر در سایت دیوار به دنبال پراید کارکرده می‌گردید بهتر است بدانید که رنگی بودن یا سفید بودن پراید تاثیر چندانی در هنگام فروش ندارد چون با تصادفی کوچک مزیت بی‌رنگ بودن آن از بین رفته و افت قیمت می‌گیرد، در مقابل به سلامت شاسی و قطعات فنی این خودرو توجه کنید، همچنین از خرید پراید تصادفی و یا شاسی‌های جوشکاری شده خودداری کنید. توصیه شده تا از بین نمونه‌های پرایدهای انژکتوری مدل‌های پایین که بین سال‌های 84 تا 89 تولید شده‌اند را انتخاب کنید که کارکردشان زیر 150 هزار کیلومتر باشد. واقعیت این است که مدل‌های انژکتوری پاک‌تر هستند و دردسرشان کمتر است و هنگام فروش، بازار بهتری دارند البته نمونه‌های کاربراتوری در صورتیکه به درستی نگهداری شده باشند هم انتخاب بدی نیستند.
در واقع مدل‌های دست دوم پراید افت قیمت خود را کرده و در نتیجه افرادیکه بودجه مشخصی برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اند، پراید کارکرده را انتخاب می‌کنند. همچنین کسانیکه به تازگی گواهینامه رانندگی گرفته‌اند، ترجیح می‌دهند رانندگی را با خودروی ارزان قیمتی (البته به نسبت قیمت خودروهای دیگر) شروع کنند.
پراید کارکرده در مدل‌های مختلف در بین کسانیکه به اصطلاح می‌خواهند روی آن کار می‌کنند هم طرفدار دارد تا از آن خرج خود و خانواده‌اشان را در بیاورند.
به هر روی پراید در بازار گران این روزهای خودرو همچنان خریدار دارد و علاقمندان اقدام به ثبت نام جهت خرید آن می‌کنند.

منبع : ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/25
لقب ماشین ارابه مرگه اونوقت هنوز تولید میشه انگار نه انگار😒😒😒
1397/6/26
با سلام.مدت هاست برام یک موضوعی جالبه.که چرا همه میگن مصرف سوخت پراید مناسبه ؟؟؟ حالا اگر این مطلبو همون10-20 سال پیش میگفتن تا حدی میشه گفت قابل قبول بود ، از طرفی از شما هم که مطالب تخصصی خودرو منتشر میکنید انتشار این مطلب بعیده.برات دوتا مقایسه انجام میدم.یک خودروی نسبتا بزرگ و مسافرتی و یک خودروی هم کلاس.میتسوبیشی اوت لندر با وزنی نزدیک به 3 برابر پراید،قدرت موتور نزدیک به 3 برابر پراید، حجم موتور نزدیک به 2 برابر پراید مصرف سوخت شهری برابر پراید داره.تازه در صورتی که همین اوت لندر در اروپا از لحاظ مصرف سوخت جایگاه مناسبی نداره.پس متوجه شدیم یک خودرو با کلاس کاملا متفاوت و بسیار بزرگتر تفاوتی از نظر مصرف سوخت با پراید نداره.حالا یک مقایسه با خودروی مشابه.هیوندای i20.کلاس مشابه،وزن تقریبا برابر،قدرت موتور دو برابر،حجم موتور کمی بیش از پراید.اما مصرف سوخت 1 لیتر در هر 100 کیلومتر(سالانه 2 میلیون تومان)کمتر میسوزونه.تازه این i20 نسل قبه و این هم در اروپا به عنوان خودروی پرمصرف شناخته میشه.پس لطفا دیگه هیچوقت هیچوقت به پراید نگید دارای مصرف سوخت مناسب!!!!
1397/6/30
یک لیتر رو مطمئنید؟
1397/6/31
منظور از مصرف سوخت مناسب ..... همون ماشین های ایران خودرو و سایپا هست ..... شما میگید 2 ملیون تومان سوخت کمتر ولی نمیگید چند صد میلیون پول بیشتر برای خرید اون ماشین ..... دوست عزیز ، ما هم میدونیم حرف شما درسته ولی بین ماشین های ایرونی ، پراید کم مصرف و کم خرجه و صد البته از همشون ارزون تر