موضوعات داغ

اشتراک گذاری خطوط تولید؛ راهکاری موثر برای داخلی سازی خودروهای وارداتی

عکس مطلب اول
مدتی است که قانون قدیمی لزوم خرید خط تولید خودروهای مونتاژی مانع عرضه و شماره گذاری آن ها شده است. قانونی که شرکت های تولیدکننده خودروهای مونتاژی را با مشکلات بزرگی روبه رو کرده و مانع تولید و عرضه خودروهای پیشرفته و به روز در بازار شده است و اشتغالزایی در این کارخانه ها رو به کاهش نهاده است. با ممنوع شدن واردات خودرو شرکت های واردکننده با قراردادهایی تحت نام حق العمل کاری شروع به تولید و مونتاژ خودرو در کارخانه های اجاره ای کردند که با عدم شماره گذاری توسط نیروی انتظامی مشکل بزرگی برای این شرکت ها در تولید و مونتاژ خودرو بوجود آمد.
اولین قربانی عدم تولید در خط تولید اجاره ای شرکت ریگان خودرو با تولید خودروی T210 بود که دیگر قادر به شماره گذاری این خودرو نبود. ریگان خودرو با رونمایی از خودروی کوپا در نمایشگاه خودروی تهران و پیش فروش آن توانست تعهدات خود را اجرای کند اما با ابلاغ این قانون مجبور به تحویل خودرو بدون پلاک به مشتریان شد.
یاران خودرو اروند شرکت دیگری است که با اجرایی شدن این قانون موفق نشد تولید و مونتاژ خود را در خط تولید اجاره ای ادامه دهد. یاران خودرو اروند پیش از این خودروی دامای را رونمایی کرده بود و خود را شریک این برند چینی در کشور معرفی کرد و قرار بود خودروی دامای را به صورت CKD تولید کند.
اصلی ترین عامل برای عدم همکاری و انعقاد قراردادهای حق العمل کاری شرکت ها پس از ابلاغ این قانون صدور کاردکس و سند به نام صاحب خط تولید و کارخانه است که شرکت هایی مانند ریگان خودرو که از خط تولید خودروسازی راین استفاده می کنند تمایلی به صدور کارتکس و سند به نام این خودروسازی نداشته باشند و حق طبیعی این شرکت است که به نام خود کاردکس و سند را صادر کند. اما شرکت هایی هم بودند که مذاکراتی را با کمپانی های مادر آغاز کرده و توافقاتی نیز بدست آمد ولی بدلیل سرمایه گذری کلانی که باید برای خرید خط تولید و کارخانه صورت بگیرد تاکنون موفق به این کار نشده اند.
به نقل از دنیای خودرو: بعداز اجرایی شدن قانون عدم تولید خودروهای مونتاژی در خط تولید اجاره ای، شرکت های واردکننده و تولیدکننده خودروهای مونتاژی می توانند با همکاری همدیگر برای ساخت یک کارخانه مشترک اقدام کرده و محصولات به روز خود را به بازار عرضه کنند. با تحقق یافتن این نظریه می توانیم شاهد تولید خودروهای دامای، کوپا، لوکسژن، بورگوارد و یا حتی میتسوبیشی در کشور باشیم زیرا پس از این هلدینگ آرین برای سرمایه‌گذاری و تولید میتسوبیشی در کشور اعلام آمادگی کرده بودند که در همین راستا اقدام به خرید خط تولید و کارخانه نیز کردند و با اجرای این طرح می توان از بحران عدم تولید خودروهای مونتاژی در کارخانه های اجاره ای رها شده و سرمایه گذاری قابل توجهی را در اختیار سایر شرکت ها قرار دهد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد