موضوعات داغ

مقایسه تویوتا GT86 و سوبارو BRZ؛ ژاپنی هایی با نژاد یکسان - بخش دوم

عکس مطلب اول
چند سال پیش سوبارو و تویوتا یک پروژه مشترک را آغاز کردند تا یک خودروی اسپرت جدید سبک وزن و دیفرانسیل عقب برای هر دو برند تولید کنند که فروش خوبی داشته باشد. قرار بود این مدل جدید یک خودروی فست بک کوپه باشد که از یک موتور تنفس طبیعی با طراحی سوبارو و تقسیم وزن نزدیک به 50/50 در محور جلو و عقب برخوردار شود. مهندسی شاسی و سیستم تعلیق این دو خودرو طوری بهینه شد تا هندلینگ چابکی داشته باشند و به لطف استفاده از موتور باکسر سوبارو مرکز ثقل پایینی دارند. این دو خودرو هم با گیربکس دنده دستی و هم با گیربکس اتوماتیک قابل سفارش هستند.
موتور این دو خودرو 2.0 لیتر حجم دارد و قطر سیلندر و کورس پیستون آن 86 میلی متر است که اصطلاحا موتور مربعی نامیده می شود و عدد 86 در نام GT86 نیز به همین موضوع اشاره دارد. علاوه بر این قطر اگزوز این خودروها نیز 86 میلی متر است! کد این موتور برای تویوتا 4U-GSE و برای سوبارو FA20 است. بنزین 98 اکتان سوخت بهینه برای این موتور است که از سیستم تزریق مستقیم سوخت و نسبت تراکم 12.5 به یک برخوردار است. ضریب آیرودینامیک این دو خودرو 0.27 است.
نسخه مربوط به تویوتا ابتدا با برند Scion و مدل FR-S به بازار معرفی شد اما هنگامی که تویوتا در پایان سال 2016 برند Scion را حذف کرد، این کوپه اسپرت حیات جدیدی را با نام GT86 و برند تویوتا آغاز کرد. نسخه مربوط به سوبارو از سال 2012 تاکنون با نام BRZ و برند سوبارو به بازار عرضه شده است. تویوتا GT86 مدل 2018 و سوبارو BRZ مدل 2018 هر دو در یک کارخانه در منطقه گونما در ژاپن تولید می شوند و شباهت های فراوانی دارند. با این حال در این مقاله وارد جزئیات می شویم تا عواملی که این دو خودرو را از یکدیگر متمایز می کنند پیدا کنیم. در بخش قبلی این مقاله 5 مورد تفاوت میان این دو خودرو ذکر شد. در این بخش با تفاوت های نهایی بین GT86 و BRZ آشنا می شوید.

6 – نوع تنظیم سیستم تعلیق
تویوتا GT86

تویوتا GT86

سیستم تعلیق یکی از جنبه های فنی است که تفاوت هایی بین تویوتا GT86 و سوبارو BRZ ایجاد می کند. اگر از مدل tS سوبارو BRZ که مخصوص رانندگی در پیست تنظیم شده صرفنظر کنیم، تنظیم سیستم تعلیق مدل های پایه GT86 و BRZ اندکی متفاوت است. فنرهای جلوی GT86 به خاطر راحتی بیشتر اندکی نرمتر هستند در حالی که BRZ فنرهای عقب نرمتری دارد تا حس فرمان پذیری اسپرت تر و چسبندگی بیشتری در قسمت عقب داشته باشد.
اینکه تنظیم سیستم تعلیق کدام یک از این دو خودرو بهتر است به سلیقه شخصی افراد بر می گردد اما در این مورد GT86 را خودروی برتر اعلام می کنیم زیرا از نظر اکثر مالکین برای یک خودروی اسپرت که بیشتر در خیابان با آن رانندگی می کنند، راحتی سواری به بهترین هندلینگ ممکن ارجحیت دارد.

7 – سیستم سرگرمی
سیستم سرگرمی سوبارو BRZ

سیستم سرگرمی سوبارو BRZ

یکی دیگر از عواملی که بین این دو خودرو تفاوت ایجاد می کند سیستم سرگرمی آنهاست. تویوتا GT86 مجهز به صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچی همراه با رادیوی Aha با قابلیت دریافت امواج AM/FM/HD و دسترسی به بیش از 100 هزار ایستگاه رادیویی، 8 بلندگو، خروجی های AUX و USB، سیستم تشخیص فرامین صوتی، قابلیت پخش فایل های صوتی توسط بلوتوث و تماس تلفنی به صورت هندزفری است. سیستم مکانیاب ماهواره ای GPS یک آپشن سفارشی برای تمام مدل های GT86 است.
مدل پایه پرمیوم سوبارو BRZ مجهز به صفحه نمایش لمسی 6.2 اینچی است. سوبارو BRZ مجهز به سیستم سرگرمی STARLINK با قابلیت برقراری ارتباط با گوشی های هوشمند است و از اپلیکیشن های استانداردی مانند Pandora، iHeartRadio، Stitcher و Aha برخوردار است. سیستم رادیوی این خودرو قابلیت دریافت امواج AM/FM/HD و کانال های رادیوی ماهواره ای Sirius XM را دارد و برخلاف GT86 از یک CD پلیر تک دیسک برخوردار است. خروجی های AUX و USB و سیستم ارتباطی بلوتوث نیز در BRZ وجود دارند. سوبارو در مدل های لیمیتد و tS یک سیستم سرگرمی با صفحه نمایش 7.0 اینچی ارائه می دهد که از اپلیکیشن های اندروید اتو، اپل کار پلی و تام تام تامیگیشن پشتیبانی می کند و دو خروجی USB دارد. بنابراین برنده این بخش سوبارو است.

8 – دوام و قابلیت اطمینان
تویوتا GT86

تویوتا GT86

خبرهای خوبی درباره دوام تویوتا GT86 و سوبارو BRZ وجود دارد. تحلیلگران مستقلی مانند Consumer Reports، US News، World Report و JD Power همگی موافق هستند که این دو خودرو دوام خوبی دارند.
موسسه JD Power در ارزیابی پیش بینی دوام بر اساس سوابق اخیر خودرو از 5 امتیاز 3.5 امتیاز به تویوتا GT86 مدل 2018 اعطا کرد در حالی که سوبارو BRZ مدل 2018 از 5 امتیاز 3 امتیاز کسب کرد. بنابراین برنده این قسمت تویوتا GT86 است.

9 – نسخه های ویژه
سوبارو BRZ مدل tS

سوبارو BRZ مدل tS

نسخه برتر تویوتا GT86 مدل GT Black است که علاوه بر عملکرد و تریم ظاهری مدل GT از پکیج ویژه رنگ سیاه براق نیز برخوردار است، گرچه به جز آینه های جانبی و اسپویلر عقب به رنگ سیاه هیچ تفاوت فنی دیگری بین مدل GT و نسخه ویژه GT Black وجود ندارد.
با این حال مدل tS سوبارو BRZ نسبت به مدل لیمیتد از اجزای فنی فراوانی برای بهبود عملکرد برخوردار است که شامل بال عقب از جنس فیبرکربن، اسپویلرهای زیرین در قسمت جلو، عقب و طرفین خودرو، ترمزهای اسپرت برمبو، ضربه گیرهای Sachs، رینگ های 18 اینچی سیاه رنگ و تایرهایی با عملکرد بالا است. با توجه به موارد فوق در این بخش خودروی برتر سوبارو است.

10 – رای نهایی
سوبارو BRZ

سوبارو BRZ

اگر در جستجوی یک خودروی اسپرت با تمرکز بر عملکرد بهینه هستید، از بین این دو خودرو که باطن مشترکی دارند قطعا سوبارو BRZ برنده این مقایسه است و در مواردی مانند قیمت، عملکرد، امکانات و فناوری به GT86 برتری دارد.
اما ماهیت اصلی یک خودروی اسپرت هنگامی مشخص می شود که با آن رانندگی کنید. بنابراین به خریداران پیشنهاد می شود که رانندگی با BRZ و GT86 را با رده تجهیزاتی دلخواه خود تجربه کنند تا قبل از خرید درک واقعی از این دو خودرو داشته باشند.
برنده نهایی این رقابت سوبارو BRZ است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/6
😏چه مقاله کسل آوری از نظر من که هیچ تفاوتی ندارن این تفاوت های جزئی همش سوسول بازیه اصل پلتفرم و موتور ماشینهاس که مثل هم و بازده هر دو که یکسانه
1397/7/10
پس معلوم میشه شما درک درستی از اجزای یه خودرو ندارید!