موضوعات داغ

نسخه عجیب دولتمردان برای رفع چالش های صنایع خودرو و قطعه سازی

عکس مطلب اول
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن نیرو محرکه اظهار داشت: باید عرضه و تقاضا در حاشیه بازار توسط وزارت صنعت و معدن و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شوند تا به ثبات قیمت برسیم و شورای رقابت از تعیین قیمت کنار گذاشته شود. در سال 76 نیز چنینی اقدامی برای کاهش التهاب بازار خودرو گرفته شد که دهه ها باعث ثبات در قیمت ها گردید. همچنین خواستار افزایش سقف اعتباری برای خودروسازان تا 10 هزار میلیارد تومان و برای قطعه سازان تا 2 برابر حد اعتباری هستیم و باید حد اعتباری برای خودروسازان و قطعه سازان همگام با قیمت مواد اولیه ، قطعات و نقدینگی متناسب سازی لازم صورت بگیرد.
وی در ادامه افزود: برای مقابله با چالش های صنعت خودرو و قطعه سازی باید مواردی همچون تخصیص ارز مناسب، واگذاری مکانیزم کنترل اقلام و مبالغ به تشکل های مرتبط، صدور حواله پس از ثبت سفارش و بهره گیری از امکانات استان ها برای تخصیص دادن ارز برای حل این چالش مفید خواهد بود. همچنین باید قدرت خرید مصرف کنندگان را با طرح هایی نظیر اقساط بلند مدت با بهره کم بالا ببریم تا مصرف کننده بتواند خودروی خود را خریداری کند چون با افزایش قیمت ها کاهش تقاضا صورت می‌گیرد. موارد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ترخیص مواد و قطعات موجود در گمرک، تعیین سهمیه مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو با ارز سامانه نیما و سیاست های تشویقی برای تولید قطعات و مواد مورد نیاز صنعت خودرو در داخل کشور است.
استانداردهای 85گانه تعویق شود
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، نجفی منش خواستار تعویق اجباری شدن استانداردهای 85گانه شد و افزود: با توجه به اعمال تغییرات مبتنی بر فناوری روز بر روی خودروها برای پاس کردن استانداردهای 85 گانه و تعلیق فعالیت شرکت های خارجی قطعه ساز به دلیل تحریم، جایگزین کردن شرکت های جدید مدتی به طول خواهد انجامید. همچنین کارگروهی باید در کل کشور و وزارت صنعت و معدن برای مقابله با تحریم ها تشکیل شود. بدهی واحدهایی که جنس خود را به صورت نسیه یا یوزانس وارد کرده و به فروش رسانده اند باید تعیین تکلیف شوند زیر اگر بخواهند با نرخ جدید پرداخت کنند قطعا ورشکست خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: از راهکارهای دیگر برای رفع مشکلات خودروسازان وقطعه سازان برقرای واردات و تخصیص سرفصل ارزی به واحدهای تجاری واردکننده ماشین آلات و تجهیزات و اقلام واسطه ای مورد نیاز واحدهای تولید و ساز و کار مناسب برای جبران خسارت قطعه سازان ناشی از تحریم ها و ترک شرکت های خارجی است.
در ماه های گذشته صنایع خودروسازی وقطعه سازی کشور متاثر از نوسانات ارزی و تحریم ها بوده است. مدتی پیش قسمتی از قطعات مورد نیاز خودروسازان ترخیص شد و فعالان صنعت خودرو عقیده دارند می‌توان با استفاده از قطعات ترخیص شده نزدیک به 20 هزار خودرو را تکمیل و وارد بازار کرد و از التهابات بازار ناشی از افزایش قیمت ها کم کرد.
بر اساس آمارها هزارو 500 قطعه ساز در تامین قطعه در کشور حضور دارند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/15
ای کای بجای شهید محمدطاها این نجفب منش احمق ترور و سقط می شد
1397/7/15
این آقا آش ر ابا جاش میخواد ببره هم ارزبگیره هم اعتباربانکی بامبلغ هزاران میلیاردی میخواد هم ازاعتبار درشهرستانها تامین بشه هم قیمت درحاشیه بازار تعیین بشه وشورا بره دنبال کاردیگه عجبه دیگه دستوری نیست تمام هدف رسیدن به قیمتهای نجومی خودرو انهم بی کیفیت محض است اما دولت ودست اندرکاران هنوز بعداز مدتها تازه مقداری از قطعات را توانسته اند ترخیص کنند واین سدی است که خود سر راه خود قرارداده اند حالااگر قرارباشد به فرمایشات جناب نجفی بخواهند جامه عمل هم بپوشانند دو تا سه سال دیگر ایشان باید درانتظار تعیین تکلیف بمانند تا ایشان قدری خواسته هایشان محقق گردد تازه درآنموقع به احتمال فراوان این صنعت نیمه جان ازهم گسسته است پس بهتراست با وضعیت موجود سعی کنند حداقل استانداردهای ۸۵ گانه که الزام آور شده را رعایت وخودروهایی حدودا ایمن تر تولید تا این تعداد مشتری های پا به جفت اتومبیلهای ایرانی تغییر موضع نداده ودلزده نگردند چون این طرز تفکر که بخواهند با وجود آنهمه امکانات دولتی که خواسته آنها است از مسئولیت تولید خودروهایی با داشتن استانداردهای ۸۵ گانه نیز شانه خالی کنند وآنها رانادیده بگیرند خودرویی که تولید میگردد همانند خودروهای سال ۹۱ و۹۲ حتی بدتر ازآن نیز خواهند بود که بیشتر به ضرر صنعت نیمه جان خودرو درکشور میگردد
1397/7/16
از اونجائی که من با ادبیات این آقای محترم کمی آشنا هستم کل گفته هاش رو توی این مقاله در یک جمله خلاصه میکنم
" هر چی ما میخوایم رو بدون کم و کاست باید فراهم کنید تا ما هر جور دلمون بخواد تولید کنیم ، مشتری هم مجبور به خرید هست و هیچ کسی هم به هیچ وجه حق هیچ اظهار نظری نداره" !!!
این شده صنعت خودروسازی پنجاه ساله ما، خودتون قضاوت کنید.
1397/7/16
فرمایش دیگه ای نیست؟! شما رو به خدا یه وقت تعارف نکنین! هر امری هست باز هم بگید! هنوز زیاد جا هست! تاج ملکه ی انگلیس رو هم می خواید باهاش بدیم بهتون؟!
1397/7/16
تمام پیشنهادی که ایشون داده واسه ثابت کردن قیمت خودرو بوده نه واسه پایین آوردنش ! نه واسه بالا بردن کیفیت محصول !! نه واسه رضای خدا و خلق خدا !!!
1397/7/16
ظاهرا فقط شورای رقابت تونسته تاحدی جلوی زیاده خواهی و مفت خوری های شماها رو بگیره. البته اگه سیاه بازی نباشه.
این مردک هنوز توی توهمه... ملت میگن همین قیمت هم خیلی خیلی بالاست. باز این یارو میگه برای اینگه قدرت خرید بالا بره وام بدن.
خداوکیلی خودش از همون پول مفتی هم که میگیره 10 میلیونشو نمیده پراید بخره، چه برسه به پول زحمتکشی...