موضوعات داغ

ریزش قیمتی در بازار خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : روز گذشته بازار خودرو متاثر از بازار ارز روند کاهشی در قیمت محصولات داخلی و وارداتی در پیش گرفت. بازار ارز کشور از دوشنبه گذشته روند نزولی در قیمت‌ها داشت، به‌طوری‌که دیروز این روند تشدید شد و نرخ دلار در برخی سایت‌ها حتی ۱۱هزار تومان نیز اعلام شد. در این بین هر چند تحلیل‌های متفاوتی در مورد کاهش نرخ ارزهای خارجی ارائه شده، با این حال دیروز بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو متاثر از این موضوع شاهد کاهش قیمت در بسیاری محصولات بود.
ریزش قیمتی در بازار خودرو
قیمت خودروهای داخلی همزمان با اعمال تحریم‌های بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای به اوج قیمتی خود رسید؛ این در شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی نیز با کاهش عرضه به بازار سهم قابل‌توجهی در التهابات بازار و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها داشتند. در همین حین برخی اخبار از احتکار خودرو و عدم‌عرضه مناسب به بازار توسط خودروسازان حکایت داشت آن هم در حالی که تولیدکنندگان کمبود قطعه و اثرگذاری تحریم‌ها بر روند تولید را دلیل عرضه نامناسب می‌خواندند. در هر صورت با ورود دلالان و واسطه‌گران و همچنین سرمایه‌های سرگردان، بازار خودرو با آشفتگی همراه شد و این آشفتگی همچنان در معاملات خودرویی تداوم دارد.

در عین حال دو خودروساز بزرگ کشور با فشار وزارت صنعت برای کاهش التهابات بازار تعدادی از محصولات خود را پیش‌فروش کردند؛ به‌طوری‌که شرکت ایران خودرو هفته گذشته پیش‌فروش ۵۳ هزار دستگاه از محصولات خود را در دستور کار قرار داد و سایپا نیز در دو دوره اقدام به پیش‌فروش خودروهای تولیدی خود کرد. هر چند این پیش‌فروش‌ها با اهدافی همچون کاهش قیمت و خروج دلالان از بازار صورت گرفت با این حال این اقدام خودروسازان نه‌تنها تاثیری بر التهابات بازار نداشت بلکه به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران خودرو، بیشتر متقاضیان پیش‌فروش خودروسازان، دلالان بودند. به این ترتیب طی یک ماه گذشته اگرچه نرخ ارزهای خارجی با اعلام برخی اخبار داخلی و خارجی روند نزولی به خود می‌گرفت، اما قیمت خودرو روند صعودی خود را حفظ می‌کرد. از سوی دیگر بازار خودروهای وارداتی نیز که با توقف ثبت‌سفارش، قیمت‌های باورنکردنی را به خود دیده بود هنوز به ثبات نرسیده و هرازگاهی به تبعیت از برخی رویدادهای بین‌المللی و نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد. با این اوصاف دیروز همزمان با افت شدید نرخ ارزهای خارجی، بازار خودرو نیز تکانی خورد و قیمت بسیاری از خودروها به‌خصوص وارداتی‌ها نزول پیدا کرد. در این بین بسیاری از دست‌اندرکاران بازار تاکید داشتند که دلالان با نگرانی از روند کاهشی قیمت‌ها به بازار آمده بودند و قصدشان نیز تنها فروش خودرو آن هم با قیمت‌هایی پایین‌تر از هفته‌های گذشته بود.

در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار عنوان می‌کند که در طول دو ماه گذشته قیمت خودروهای داخلی افزایش قابل‌توجهی داشت که می‌توان گفت با کاهش نرخ دلار متقاضیان باید به روند کاهشی بیشتر قیمت خودروهای داخلی امیدوار باشند. به اعتقاد این فعال بازار با ادامه روند فعلی و کاهش قیمت‌ها به جای فروشنده، خریدار قیمت نهایی خودرو را تعیین و این فروشنده است که با قیمت پیشنهادی موافقت یا مخالفت می‌کند. دیروز خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از یکی از فعالان بازار خودرو در مورد تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار خرید و فروش خودرو عنوان کرده بود که اگر خودروسازان عرضه محصولات خود به بازار را افزایش دهند در کنار روند کاهشی نرخ دلار می‌توانیم به ارزان شدن بیشتر خودرو در بازار امیدوار باشیم البته تاثیر کاهش نرخ دلار بر خودروهای وارداتی نیز قابل‌توجه است. وی با اعلام اینکه هنوز عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار افزایش پیدا نکرده است، عنوان کرد که پیش‌فروش‌های اخیر نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد؛ چراکه متقاضیان امروز ثبت‌نام کرده و سال آینده خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.

این فعال بازار خودرو، تصریح کرده قیمت خودروهای داخلی غیرمعقول افزایش پیدا کرده بود که باید با همکاری خودروسازان روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. همچنین رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از کاهش یک و نیم تا ۱۲میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش قیمت در خودروهای خارجی از ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به‌دنبال کاهش نرخ دلار خبر داد.

سعید موتمنی در توصیف بازار خودرو که همزمان با کاهش نرخ ارز با شوک همراه بوده تاکید کرد که دیروز فروشنده در این بازار زیاد بود، ولی خریداری وجود نداشت این در شرایطی است که روز گذشته پس از مدت‌ها خریدارها قیمت را تعیین می‌کردند. وی با بیان اینکه با ادامه این روند قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد، ادامه داد در کنار کاهش قیمت خودرو، اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند، باز هم کاهش قیمت خواهیم داشت.

این فعال بازار خودرو به عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر اشاره کرده و تاکید داشته که افزایش نرخ دلار یکی از این عوامل بود و در کنار آن با توجه به اینکه خودروسازان به دلایل مختلف از جمله افزایش هزینه تولید، عرضه را به بازار کم کرده بودند، قیمت خودرو افزایش یافت.

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران اظهار کرد: وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد، فروشندگان خودرو هم کم می‌شوند، اما به محض اینکه دلار حالت ریزشی پیدا می‌کند، فروشنده زیاد می‌شود.موتمنی در نهایت عنوان کرده که ما برای کاهش بیشتر قیمت خودرو از خودروسازان می‌خواهیم تا عرضه خودرو به بازار را بیشتر کنند.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/11
اتفاقا برعکس قیمتها تا 150 میلیون هم گران شدن
اینها احمق هستن نه فروشنده ماشینی که تا جمعه 450 میلیون بود رو امروز 600 آگهی کردن
این احمقانه ترین نوع معامله اس اینها چرا نمیفهمند که با600 میلیون ماشینشون به فروش نمیره
1397/7/11
الکی جو نده دادا
1397/7/11
خب وقتی پول لازم نیست برا چی ارزون بزنه؟
وقتی بش می گی می خوام بهونه می گیره چون پول لازم نیست.
1397/7/11
با سلام
دوستان اقتصاد الفبا دارد اصول دارد مگر ميشود بدون حتي يك مولفه ي مثبت در اقتصاد ارزش پول ملي يك شبه بالا برود آن هم با هياهوي بسيار مصنوعي برخي رسانه ها،آيا قيمت كالا ها پايين آمد؟آيا كالا ها فراوان شد؟خير!برخي هم دلارشان از دست رفت هم ريالشان چطور؟دلار از دست مردم جمع شد خريد و فروش جز صرافي ها ممنوع شد بانك ها فقط خريدارند بنابراين دلار ها از دست مردم جمع شد خزانه ارزي پر شد مردم متضرر شدند حالا خودشان ميدانند و تحريم هاي در پيش با لبخند مسئولين پيش به سوي وضعيت وخيم
در رابطه با خودرو هم اول كسي كه خودرو يك ميلياردي داره نمياد كف خيابون بفروشه از ترس اززان شدن دوم كسي كه خودرو ميلياردي داره اصول اقتصاد رو ميدونه كه الان پول داره فريب اين بازي هارو نميخوره سوم مگر چيزي ارزان شده حتي نرخ دلا؟كه خودرو ارزان بشه چهارم قيمت خودرو هاي وارداتي با دلار ٧/٥٠٠ هستند همين الان نه دلار امروز ١٥/٥٠٠ بنابراين احتمال افزايش و واقعي شدن قيمت خودرو بالاترهست حتي تا دوبرابر قيمت فعلي...
1397/7/11
دقیقا رفیق،یکی نیس ب این زالو صفتا بگه اخه احمق مردم همین الانشم توان خرید پرایدو ندارن یا همون کسی ک با بدبختی میتونست پارسال اپتیما یا سوناتایه۱۵۰تومنی بخره چطو میتونه الان همون ماشینو ۵۰۰ تومن بخره،بشین تا بفروشیش ههههههههه

حضرت علی حرف خیییییلی قشنگی زده ب عینه توو این چند ماه بهم ثابت شد حرفش

ایشون گفته حرصد طمع افت ماله

اینا ب طمع سود بیشتر فک میکنن میتونن مردمو چپاول کنن ولی خبر ندارن دارن خودشونو نابود میکنن

آخه بیشعور کی میتونه یا اصلا میاد ماشینی ک تا پنج ماه پیش ۲۰۰تومن بوده الان چهار برابر بخره


اگه مجبور نشدین قیمتارو برگردونین قیمتای قبل بیا فحش عالمو بمن بده
1397/7/11
اتفاقا احمق نیستن ... چطور ملت پراید ۸ میلیونی رو الان ۴۰ میلیون میخرن ... و چطور رای دادن به روحانی ... پس اکثتریت ملت خر هستن و باید با خرها مثه خودشون رفتار کرد... دقیقا کاری که الان دارن میکنن با دلار و اجناس و خودرو
1397/7/11
این اعداد نشونه ترس دلال هاست که میخواهن بگن هنوز. این قیمت هاست تا خودشون قبل از اینکه ارزون بشه بفروشن
1397/7/16
راستش منم اول همی فکرو می کردم بدش دیدم بابا مردم ماشینو با یه قیمتایی می خرن که شاخ دراوردم عجیب
1397/7/11
با کاهش قیمت دلار متاسفانه به من یکی ضرر رسید،ما کی میخوایم بفهمیم که همه چیز دلار نیست،دلار متاسفانه میتونه قیمت رو افزایش بده ولی نمی تونه با کاهش قیمت خودش قیمت بعضی تولیدات رو کاهش بده،الان محصولات بهمن مثه ایسوزو با افزایش قیمت دلار افزایش پیدا کرده با کاهش قیمت دلار تغییر نکرده،الان دوباره اگه دلار بره بالا دوبله قیمت خودرو میره بالا بابا دست به اقتصاد نزنید شما خودتون عامل گرانی هستید
1397/7/11
درود
قیمتها به شدت ریزش داشتن حتی دارن زیر قیمت هم میفروشن معلوم نیست دارن ملت چه میکنن نه به اون قیمتهای فضایی نه به این زیر قیمت فروشی بابا با قیمت درست و منطقی خرید و فروش کنید همه چی درست میشه
1397/7/11
حافظه تاریخیه ملت ایران همیشه ضعیف بوده و خواهد بود، چیزی که تو ایران قیمتش بالا میره دیگه پایین نمیاد، فقط تنها اتفاقی که تو این هفته افتاده اینه که ترمز افزایش قیمت کشیده شده، که اونم همه اونایی که یکم فکر اقتصادی دارن میدونن که این اوضاع نهایت تا یک ماهه آینده قابل کنترله، من خودم تو اوج قیمت دلار ماشینم رو فروختم، خیلیم آگهیم زنگ میخورد و مردم شتاب زده بخاطره اینکه گرونتر نشه فقط میخاستن بخرن، حالا با جو سازی همون مردم ترس افتاده به جونشون که نکنه ارزون شه و نمیخرن و بعضیا که پول لازمن مجبور میشن ماشینو زیر قیمت بدن.
1397/7/11
سلام
بنده یک معلم هستم بعد از 12 سال کار شرافتمندانه
تا اسفندماه پارسال 35 میلیون تومان جمع کرده بودم تا بتوانم یک 206 تیپ2 بخرم، آن زمان قیمت کارخانه حدود 32 میلیون تومان بود و در بازار چند میلیونی گران تر بود! من هم منتظر ماندم تا سایت باز بشود اما نشد و با رسیدن به ماه اردیبهشت 97 به یکباره قیمت به حدود 40 میلیون رسید! بعد از آن پیش فروش ها شروع شد که با هجوم مردم و با وجود تاریخ های ناامید کننده تحویل در سال 98 ظرفیت ها تکمیل شد! و اکنون آگهی های 206 در سایت های فروش خودرو و بازار حدود 60 میلیون تومان برای 206 تیپ2 را نشان میدهد!!!
میگویند معلمی شغل انبیاست! و احتمالا این طور برداشت شده که چون زمان انبیا خودرو نبود،اکنون معلم ها هم نیازی به آن ندارند!
با این روند باید به فکر آن باشم که بعدها با حقوق بازنشستگی چه دوچرخه ای میتوانم بخرم!
1397/7/13
البته اگر تا آن زمان از محاصره اقتصادي جان سالم به در بردي و يا پايي داشته باشي كه بتواني ركاب بزني و دستاني كه دسته دوچرخه رابگيرند ! خودت را براي جنگي ديگر آماده كن دفاع مقدس ديگري در راه است و ميدانهاي مين انتظارت را ميكشند استاد .
1397/7/12
اوه اوه ! نعمت بخش كجايي كه قيمتها بد جور ريزش كرده دستت رو بگير زيرش نريزه زمين .
1397/7/16
سلام
من ساکن کیش هستم
اینجا کثیف ترین نوع معاملات انجام میشه چون محیط کوچیکه هیچ جوره مردم به هم رحم نمی کنند و کلا بازار خودرو هم دست 4 نفر هست زمانی که دلار اینجا گرون می شد هر روز بین 3 تا 5 میلیون رو قیمت ها اضافه میشد و حالا که دلار گرون شده قیمت هارو کم که نکردن هیچ بالا هم بردن همشون با هم هستن خیلی نامرد هستن وقتی اینجا می خوای ماشین بخری با قیمت دلار باهات حساب می کنند و حالا که دلار پائین اومده میگن ما به دلار نمی فروشیم با درهم ماشین رو خریدیم با درهم روز میفروشیم
نمی دونم اگه می شه لطفا گزارشی در این خصوص تهیه فرمائید
1397/7/17
با سلام. انقدر قیمت رفته بالا که اگه چن تومنی بیاد پایین هیچ توفیقی نداره. مردم خوشحالن بابت کاهش قیمت ماشین دیگه نمی بینن که سمند لگن از ۳۳ تومن شد ۶۰ میلیون ناقابل حالا میفروشن ۵۴ تومن و کلی هم ذوق مرگ میشیم که ماشین ارزون شد!!!!!! از ماست که برماست.