موضوعات داغ

دلیل تازه برای افزایش قیمت ها؛ اسقاط خودروهای فرسوده به خودروسازان محول می شود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو های فرسوده در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در طی هفته گذشته مصوبه ای را تصویب کرده که مطابق با آن خودروسازان باید به ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی، یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.
به نقل از ایسنا، مصطفی جودی اظهار کرد: یکی از مصوباتی که سال 1388 هیات دولت وقت به تصویب رساند آن بود که معادل 30 درصد تولید خودروسازان باید خودروی فرسوده از رده خارج شده و گواهی اسقاط آن ها ارائه شود. براساس مصوبه مذکور واردکنندگان خودرو نیز باید متناسب با حجم واردات، تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج و گواهی اسقاط ارائه دهند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که از سال 1392 اجرای این قانون برای واردکنندگان خودرو آغاز شد، خاطرنشان کرد: با این حال خودروسازان از اجرای این قانون خودداری کردند تا اینکه سرانجام سال گذشته هیات دولت مصوبه پیشین خود در زمینه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده را لغو کرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده ادامه داد: در شرایط فعلی که از ابتدای تیر ماه با ممنوع شدن واردات خودرو، فعالیت واردکنندگان خودرو متوقف شده، اسقاط خودروهای فرسوده نیز متوقف شده است.
وی افزود: به همین دلیل هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تبصره‌ای به ماده 8 قانون هوای پاک اضافه کرد که براساس آن خودروسازان به ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی باید یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.
جودی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون صنایع باید در صحن علنی مجلس مطرح شده و به تصویب نهایی برسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل تشدید آلودگی هوا هستیم امید می رود که نمایندگان مجلس با این موضوع موافقت کنند تا فرایند اسقاط خودروهای فرسوده از وضعیت توقف فعلی خارج شده و شروع به حرکت کند.
وی خاطرنشان کرد:‌ ممنوعیت واردات خودرو سبب شده که فعالیت حدود 200 مرکز اسقاط خودروی فرسوده در کشور متوقف شود. علاوه بر از بین رفتن فرصت های شغلی این مراکز و به خطر افتادن سرمایه های بخش خصوصی در آن ها، عدم اسقاط خودرو بر روی پاکیزگی هوا و سلامت شهروندان نیز تاثیر گذار است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/18
دستشون درد نکنه...لابد با عملی شدن این موضوع باید پراید رو باقیمت 40 میلیون تومان از کارخانه بخریم !!!