موضوعات داغ

کیا ریو اتوماتیک سایپا؛ فراموش شده‌ای که بیش از این لیاقت داشت!

عکس نویسنده
مهبد احمدیان
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
کیا ریو ، خودروی جمع‌و‌جور و کارآمد با استهلاکی پایین و قدرت موتور مناسب است، که تابحال در چهار نسل ادامه حیاط داده است. اولین نسل از کیا ریو که از سال 2000 میلادی بر روی خط تولید کیا موتورز رفت، شاسی و پلتفرمی مشترک با فورد فیستا داشت، همین عامل باعث مستحکم بودن شاسی این خودرو شد و توانست سه ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP دریافت کند. موتور مناسب و هماهنگ با بدنه خودرو و آیرودینامیک خوب، باعث چالاکی و تیز بودن آن در شتاب‌گیری‌های اولیه در این کلاس شد و رضایت نسبی برای مشتریان خود به وجود آورد و توانست در بازارهای بزرگی همچون امریکا خوش بدرخشد و فروشی خوب به دست آورد.
اولین نسل از ریو از سال 1384 بر روی خط تولید سایپا رفت تا شاید بتواند موفقیت پدربزرگ‌ خود (پراید) را دوباره تکرار کند و تولید آن تا سال 1391 ادامه داشت. اما سایپا خیلی از امکانات رفاهی این خودرو را برای مقرون به صرفه شدن و بالا بردن قدرت خرید این خودرو برای اقشار مختلف جامعه از روی نمونه تولیدی خود حذف کرد مانند مه‌شکن‌ها، رینگ‌های آلمینیومی، سیستم صوتی، ایربگ‌ها، جاعینکی، چراغ‌های مطالعه، تنظیم برقی چراغ‌ها، تنظیم فرمان، آنتن برقی، آینه‌های برقی و ترمزهای ABS از جمله امکاناتی بود که سایپا از روی ریو های خود حذف نموده بود. ترمزهای ABS تنها قابلیتی بود که سایپا در آخرین سال از تولید این خودرو در ایران برای پیروی از قوانین آن زمان بر روی ریو نصب کرد.
ریو در ابتدای تولید با استقبالی مناسب از طرف مصرف‌کننده‌ها مواجه نشد اما هر سال که می‌گذشت اشتیاق مردم برای داشتن این خودرو بیشتر از پیش شد تا جایی که بعد از توقف تولید به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار دسته دوم تبدیل شد، به همین خاطر هنوز هم می‌توان نمونه‌های کم‌کارکرد و بسیار تمیز از این خودرو را در بازار پیدا کرد که مشتریان زیادی دارد.
امروز ملاقاتی با کیا ریو اتوماتیک داشتیم که گزینه‌ای مناسب در بین خودروهای دست دوم است، خودرویی کم استهلاک و مناسب برای سفرهای شهری و تردد در ترافیک‌های سنگین شهری چون تهران. در ابتدای برخورد ما با این نمونه از ریو، طرح متفاوت قالپاق‌ها و شکیل‌تر بودن فرمان خودرو نظرها را به خود جلب کرد. ظاهر متفاوت فرمان به خاطر وجود کیسه هوای راننده در این خودرو بود، این در حالی است که نمونه مورد نظر ما جزو کم امکانات‌ترین نمونه‌های وارداتی این خودرو است که مجهز به کیسه هوای راننده و تنظیم برقی چراغ‌های جلو است.

کابین کیا ریو اتوماتیک

کابین کیا ریو اتوماتیک

متریال استفاده شده در کابین این خودرو همچون باقی ریو های موجود در بازار، ساده ولی با کیفیتی مطلوب است که با گذشت چندین سال و پیمودن بیش از 110 هزار کیلومتر، هنوز هم همه چیز محکم و بدون هیچ صدای اضافه‌ای سر جای خود است.
حال خودرو را استارت زده و با گذاشتن دسته دنده بر روی حالت درایو شروع به حرکت می‌کنیم. شروع به حرکت خودرو با سهولت و بدون هیچ فشاری بر روی موتور ایجاد می‌شود و راننگی با آن را به امری لذت‌بخش در ترافیک‌های شهری بدل می‌سازد، می‌توان علت را هماهنگی بسیار بالای بین موتور و گیربکس آن دانست و یکی از بزرگ‌ترین امتیازات کیا ریو اتوماتیک به شمار می‌رود. پس از پیمودن کمی چاله چوله به سواری خشک و خشن خودرو مخصوصاً در محور عقب پی‌بریم که علت آن سیستم تعلیق ساده و یک تیکه عقب است. تمام این‌ها در کنار فضای پای کم و ارگونومی نامناسب و نیمکت مانند صندلی‌های عقب، پیمودن مسیر‌های زیاد و سفر های برون شهری را برای سرنشینان امری سخت تبدیل می‌کند.
در جاده باز هم گیربکس خوب و هماهنگ با موتور خودرو خودنمایی می‌کند، جالب است بدانید این گیربکس دارای قابلیت اوردرایو است که دکمه‌اش پایین شیفتر لیور دنده است. در جاده و سرعت 80 کیلومتر دور موتور به دلیل وجود اوردرایو کم‌تر از 2000 دور بر دقبقه بود که باعث بی‌صدایی، پایین‌تر آمدن مقدار مصرف سوخت و هرچه نرم‌تر کارکردن موتور است که به جرات می‌توان گفت یکی از امتیازات مورد توجه نسبت به ریو های دنده‌ای است.
و اما شتاب‌گیری! ریو در بین مردم گاهاً به زانتیا های کوچولو مشهور است که دلیل آن شتاب‌گیری مناسب و سریع و تیز بودن نمونه‌های دنده‌ای است اما بخاطر 4 دنده بودن و وزن بیشتر گیربکس اتوماتیک شاهد آن شتاب نبودیم. اما با تمام این تفاسیر و موتور ضعیف‌تر نسبت به رقبا، باز هم از رقبای خود همچون پژو 206 های تیپ 6 سریع‌تر و چالاک‌تر است. ضعفی دیگر که شاید کمی دلسردکننده باشد، هندلینگ ضعیف و ناپایداری قسمت عقبی خودرو در پیچ‌های تند است که جزو صفات سیستم تعلیق یک پارچه است ولی این مشکل در کنار نبود ترمزهای ABS ضعفی بزرگ محسوب می‌گردد، چون در سرعت‌های بالا و ترمزهای ناگهانی با کمی فرمان دادن انتهای ماشین شروع به چرخیدن می‌کند.

کیا ریو اتوماتیک

کیا ریو اتوماتیک

در پایان کیا ریو اتوماتیک خودرویی مناسب و کم‌دردسر برای سفرهای درون شهری است که با موتور 4 سیلندر 1500 سی‌سی 16 سوپاپ خود می‌تواند 97 اسب بخار تولید کند و پشتیبان شما در شتاب‌گیری‌های روزمره شهری باشد و لذت رانندگی را برای شما تا حدی به وجود می‌آورد، و توصیه می‌شود در بازار دست دوم‌ها با وجود کمیابی این خودرو، شاید بد نباشد که بدنبال نمونه‌های کم‌کارکرد و تمیز آن باشید که با وجود گذر زمان باز هم بین رقبا انتخابی مناسب است.
در انتها از مالک محترم جناب آرش فرشیدیان برای همکاری و همراهی در این تست از خودروبانک کمال تشکر را داریم.

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/15
ریو خودرویی بسیار با کیفیت ;موتور کم مصرف 16سوپاپ و سواری نسبتا نرم که اگر الان با همان امکانات تولید میشد بازهم پرفروش بود!!
1397/7/15
معمولا دو شرکت اشغال ایران خودرو و سایپا و هرشرکت دیگر ایرانی
که ببینه نه توی فروش ماشین نه توی فروش قطعات سود می کنه
و ماشین کم خرج و کم اصتحلاکه کلاً از چرخه بیرون میره
مثل ریو . هیوندای ورنا. سوزوکی کیزاشی.
1397/7/15
با سلام و تشکر از متن
بنظرم این ماشینا دیگه الان به هیچ عنوان جایی برای خودنمایی ندارن و همون موقع هم تو بازار دنیا ماشین خاصی نبودن،ولی چون ما مردمی هستیم که اکثرمون تا حالا ماشین خوب و بروز نداشتیم هنوز این ماشینارو برای خودمون بزرگ میکنیم.کیا و هیوندا دنیارو گرفتن ما هنوز از نرمی ریو و ورنا حرف میزنیم.این ماشینا برای ما سواری نرم دارن چون قبلش یه عمر بود مردمی بودیم که پیکان سوار میشدیم یا بعدش پراید و 405.لطفا به کسی بر نخوره!
1400/9/20
دوست عزیز کسی ریو رو با مازراتی و لندکروز و بوگاتی مقایسه نکرده که بهت برخورد شما با همون جنسیست حال کن ما با ریو
والسلام
1401/11/17
سلام مطالب خیلی عالی بود
مدل 85 با 560 کارکرد را دو سال خریدم و قبل از من دست 12 نفر چرخیده که هر کدوم یک بلایی سر ماشین اورده ولی هنوز سالمه
هر روز یک خرابکاری پیدا میکنم که تعمیرکارها تعجب میکنن چقدر کیفیت و طراحی عالی بوده که بلایی سر ماشین نیومده
اگر یکی از خودروهای داخلی این بلاها سرش میومد تا حالا اوراق شده بود
1397/7/16
گرمکن صندلی کروز و چند مورد دیگه هم که الان حضور ذهن ندارم ازش دزدیده شده و چراغاش توی کیلومتر هست
1397/7/16
8 ساله دارمش و هر 8 سال با یک تک استارت ریز روشن شده و یه بار هم پامو به تعمیرگاه باز نکرده...واقعا ماشین کم دردسریه
1397/7/16
ماشین خوبیه ولی دیگه قدیمی داره میشه و حتی شده
1397/7/16
5 سال این ماشینو داشتم البته دنده دستیشو. جز موارد مصرفی هیچ خرج دیگه ای برام نتراشید. البته انصافا بهش رسیدگی میکردم ولی خداییش مرگ نداشت. کم اصطحلاک و چابک تو جاده. همه جای ایران باهاش رفتم. هیچ جا کم نیاورد جز کفش که یکم پایین بود. برای ما که 2 نفر بودیم بس بود. یه مشکلی که داشت همیشه احساس میکردم یه دنده 6 کم داره =)) دنده پنجش زوزه میکشید. روز اخرم با 120 هزارتا کارکرد ولی سرپا بود که فروختمش. ناراحت بودم ولی دیگ باید میرفت.
1397/7/16
اصولا سایپا و ایرانخودرو همیشه فکر میکنن سود بیشتر توی باز کردن خط تولید جدیده نه بهینه سازی مدل های منطقی تر!!!
شما کوییک سایپا رو ببین...رسما فقط اتومات بودنش ارزش داره که بالای40 تومن گذاشتن برای فروش!
در صورتی که اگر تیبا2 رو اتومات میکردن فقط قیمت اتومات شدنش میومد روی هزینه تولید!!!تازه قیافش بهتر از کوییک بود... هم به نفع سایپا میشد و هم مردم!!!
ولی کو عقل سلیم؟
فقط جیب مهمه که پر بشه
1397/7/16
این ماشین مرگ نداره. فوق العادست.
1397/7/16
مدل 84 رو شش سال داشتم واقعاً کم خرج بود حتی با اینکه رینگ اسپرت زیرش بود دست به جلوبندیش نزدم یه سری لوازم اضافه هم براش جور کردم مثل نمد زیر کاپوت مه شکن آینه های برقی و گرمکن دار و شل گیرهای پشت چرخ تنها مشکلش دیسکهای چرخ جلو بود که زود تاب برمی داشت موقع ترمز های شدید ایجاد لرزش می کرد فقط بخاطر خرید ماشین اتومات فروختمش به یکی از دوستان
1397/7/17
اتوماتیکش رو میگفتن خنک کننده گیربکسش رو سایپا دزدیده و به همین خاطر طرفدار زیاد نداشت اما من خیلی دنبال خریدش بودم قبل از گرونیا که به همین خاطر بیخیالش شدم وگرنه خیلی ماشین خوبیه
1397/7/17
از سال 84 تا الان دنده ای داریمش راضیم ازش ماشین سرحالی هست صدای اضافی ازش در نمیاد
1397/7/17
یه حسی بهم میگه این پست برای تسکین دل کسایی مثل منه که نمیتونن ماشین خوب صفر بگیرن!!!
1397/7/18
چی میشد اگر کشور نرمال و قانون مداری بودیم و الآن همچنان سایپای ما با کیای کره ارتباط داشت و بجای تیبا و ساینای قدیمی و از رده خارج نسل جدید همین کیا ریو رو مونتاژ میکردیم تا هم جوونا و مهندسین ما کنار کره ایها چیز یاد بگیرن هم مردم ما بتونن خودروی مدرن و بروز و خوش قیمت سوار بشن!تو زمان عرضه کیا ریو به بازار ایران بدون شک استانداردها و کیفیت سواریش بمراتب بیش از رقیب قیمتی خودش یعنی 405 بود
1397/10/19
از سال٨٨ دنده اتومات صفرشو درآوردم تا امروز كه سال ٩٧ هستش اندازه سر سوزن اذيتم نكرده واقعا ماشين خوبيه حتى فكر فروشش ناراحتم ميكنه
1401/9/20
بنده 12 سال مدل دستی زیر پام هست.حدود هفتصد هزار کیلومتر رفتم.تا الان خراب نشده و موتور و گیربکس باز نشده.اگر ماشینی سراغ دارید بهتر از ریو بخرید.به نظر بنده این ماشین 30 سال کار میکنه.الان نه اتاق صدا میده و نه مشکل دیگه ای.فقط یک سگ دست عوض کردم رو 700 هزار تا.
1401/11/2
ریو بهترین ماشینیه که تو عمرم سوار شدم و نزدیک ۱۰ ساله که همچنان دارمش با اینکه ماشینهای دیگه ای هم خریدم وسوار شدم ولی هیچکدوم ریو نمیشن نه خراب میشه نه اذیت داره مصرف کم شتاب بسیار بالا ۱۶ سوپاپ بخاری و کولر عالی و ... اگه همین الان صفرشو میزد من بازم میخریدم
1402/9/19
من جوابی ساده‌ای میخواستم که آیا کیا ریو دنده اتوماتیک خوبه یادنده ای ولی از بس حاشیه می‌روند که جوابی دریافت نمی‌کنی..حالا اگر اطلاعات مفیدی دارید در اختیارم بگذارید باتشکر ارادتمند شما صابری