موضوعات داغ

راهکار یک استاد دانشگاه برای کاهش هزینه های خودروسازان

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: دو خودروساز بزرگ کشور می‌توانند با همکاری مشترک قطعات اصلی خودرو را تولید کنند. در حال حاضر شرایط برای همکاری برای تولید یه پلت‌فرم محیا نیست و ابتدا باید برای تولید قطعات اصلی با همکاری یکدیگر تمرکز کنند. وی ادامه داد: قطعات اصلی تشکیل دهنده پلت‌فرم خودرو قطعاتی همچون موتور، اکسل، گیربکس، جعبه دنده، سیستم فرمان و سیستم ترمز هستند که هر دو خودروساز سایپا و ایران خودرو هر کدام جداگانه این قطعات را تولید می‌کنند ولی این دو خودروساز می‌توانند برای کاهش هزینه ها از این به بعد قطعات اصلی خودرو را با همکاری مشترک تولید کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر شرکت های ایران خودرو و سایپا هر دو بر روی طراحی موتوری با کیفیت و راندمان بالا مصرف سوخت پایین هستند و این خودروسازان می‌توانند به همکاری یکدیگر یه موتور ملی و با کیفیت برای هر دو شرکت خودروسازی تولید کنند. هزینه های تولید یه موتور خودرو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو می‌باشد که در صورت همکاری برای تولید یه موتور مشترک ملی هزینه به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. همچنین اگر قطعات اصلی به صورت مشترک تولید شود علاوه بر افزایش تیراژ قطعات تولیدی هزینه های تمام شده نیز کاهش خواهد می‌یابد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، شهرام آزادی در ادامه تصریح کرد: اگر یک خودروساز موتور جدید را یا تیراژ سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه تولید کند هزینه های آن بیشتر از وقتی است که این موتور با تیراژ سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه برای هر دو خودروساز تولید کند. در شرایط فعلی که صنعت خودروی کشور دچار تحریم و مشکلات داخلی است این دو خودروساز بزرگ کشور می‌توانند با تولید مشترک قطعات اصلی هزینه های خود را کاهش داده و بعد از آن برای تولید یک پلت‌فرم مشترک همکاری خود را آغاز کنند.
پیش از این ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو علم و صنعت گفته بود: تحریم صنعت خودروسازی کشور توسط آمریکا یه فرصت طلایی برای شرکت های ایران خودرو و سایپا است تا با همکاری همدیگر یه پلت‌فرم ملی و مشترک با کمترین هزینه تولید و سمت خودکفایی در این صنعت حرکت کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/21
اگر چه این توصیه مخالف اصل ایجاد رقابت بین خودروسازی هاست اما توی این شرایط گزینه معقولانه تری است ! البته خودروساز های داخلی هم سال هاست خودشون دنبال رقابت و تولید محصول بهتر نبوده و نیستند ! لذا فکر نمی کنم این توصیه خیلی در روند اجرایی این خودروساز ها تاثیری داشته باشه ! چون اینا کلا خودشون نمیخوان پیشرفت کنند ! حالا چه پلتفرم مشترک داشته باشن چه نداشته باشن !