موضوعات داغ

پول مرسدس بنز می دهید، خودرو چینی خریداری می کنید!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بازار خودرو مدتهاست حال خوشی ندارد و کاملا اوضاع آن با تحولات بازار ارز و طلا گره خورده به طوری که با هر تغییری در نرخ ارز، قیمت خودروها در بازار بالا و پایین می شود اما در چنین شرایطی و در جریان آشفتگی قیمت و نبود نظارت و غیاب خودروهای اروپایی، بازار خودرو ایران جولانگاه چینی ها شده و این چینی ها هستند که یکه تاز بازار شدند.
البته در این اوضاع و نبود فضای رقابتی در بازار، تنها چینی ها نیستند که به دنبال کسب سود از این بازار سود هستند و شرکتهای داخلی نیز در کنار چینی ها از فرصت بوجود آمده استفاده کرده و با هر کیفیتی تولیداتشان را به فروش می رسانند و بدون اینکه نظارتی در این حوزه صورت گیرد و در واقع بازار کنونی به کام خودروسازان داخلی و چینی ها شده است.
به نقل از پرشین خودرو، هر چند به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، بلاتکلیفی در قیمت ها و تاخیر در اعلام قیمت های جدید بخشی از علت وضعیت کنونی در بازار خودرو است که موجب افزایش حاشیه قیمت و سوء استفاده برخی شرکتها و دلالان از این بازار شده است.
موتمنی همچنین معتقد است جدای از عدم تعیین تکلیف قیمت، عوامل مختلف دیگری در نابسامانی و نوسان قیمت در بازار خودرو دخیل است و در صورتی ثبات ارزی ایجاد شود بهانه از برخی شرکتها و دلالان گرفته خواهد شد.
به اعتقاد این فعال بازار خودرو عرضه مناسب شرکتها نیز در تثبیت قیمت ها در بازار موثر است در حالی که در شرایط موجود شرکتها با عرضه محدود تلاش می کنند قیمت ها را در بازار مدیریت کنند.
شرکتهایی که در نبود دستگاههای نظارتی اقدام به عرضه خودرو با نرخ روز به بازار می کنند!
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در ادامه این گفت و گو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: به طور قطع نوسان در نرخ دلار و قیمت سکه عامل اصلی وضعیت کنونی قیمت خودرو در بازار است و تا زمانی که ثبات به بازار ارز بازنگردد قیمت خودرو هم به ثبات نخواهد رسید و نوسان قیمت در بازار خودرو ادامه خواهد داشت.
سعید موتمنی همچنین با انتقاد از سوء استفاده برخی ها از بازار فعلی و عرضه خودرو با قیمت بازار آزاد اظهار داشت : متاسفانه برخی شرکتها در آشفته بازار قیمتی و نبود دستگاههای نظارتی به سهولت و بدون هیچ گونه نگرانی محصولاتشان را به فروش می رسانند و مشخص نیست در شرایطی که پیش فروش شرکتها به اتمام رسیده از چه کانالی خودرو با نرخ آزاد به بازار عرضه می شود ؟ در حالی که افرادی که اقدام به پیش خرید کردند با وجود اینکه مدت زیادی از زمان ثبت نام آنها می گذرد همچنان خودروهایشان را تحویل نگرفتند ضمن اینکه پیش فروش هایی که توسط خودروسازان صورت گرفته عمدتا تحویل برای سال 98 است.
وی تاکید می کند : در این وضعیت لازم است تا دستگاههای نظارتی بررسی کنند در شرایطی که سایت فروش شرکتها بسته چگونه و از چه منبعی برخی از خودروهای داخلی با قیمت روز در بازار خرید و فروش می شوند؟

تاثیر تعیین تکلیف قیمت بر رفع آشفتگی بازار خودرو

وی همچنین با توجه به اظهارات برخی کارشناسان در خصوص تعیین تکلیف هر چه سریعتر قیمت خودرو از سوی نهاد های مسئول، گفت : بیش از 2 ماه است که همه منتظر تعیین تکلیف قیمت خودرو هستند که مدتهاست بر نوسان قیمت در بازار دامن زده است و به طور قطع با تعیین تکلیف در خواست شرکتها و اعلام قیمت خودروها بازار از آشفتگی و بلاتکلیفی خارج خواهد شد.
وی در ادامه به تبعات افزایش قیمت خودرو گفت : اگر به شرکتها اجازه افزایش قیمت دهند چه تضمینی وجود دارد که پراید را در بازار 45 میلیون نشود؟
به گفته این فعال بازار خودرو با افزایش قیمت و نصیحت بازار خودرو بهتر نخواهد شد چرا که در دعوای قیمت در داخل ، تنها این فروشندگان چینی هستند که از این بازار سود می برند.
در هیاهوی آزادسازی قیمت ها هیچ کسی به فکر کیفیت خودروها نیست / چه تضمین وجود دارد که پراید 45 میلیون نشود؟
موتمنی با اشاره به اینکه دلالان بزرگی پشت جریان کنونی قیمت خودرو در بازار هستند به موضوع آزادسازی قیمت خودرو و تبعات آن بر کیفیت تولیدات شرکتها پرداخت و اظهار داشت : برخی ها مرتب داد از آزادسازی قیمت خودرو می زند در حالی که در این آشفتگی هیچ کسی حرفی از کیفیت خودروها مطرح نمی کند و در این وضعیت شرکتها به سهولت پیش فروش می کنند بدون اینکه تغییری در کیفیت ها ایجاد کنند و متاسفانه کیفیت خودروها هر روز بدتر و نگران کننده می شود.
وی همچنین به تبعات افزایش قیمتها اشاره کرد و گفت : در صورتی که به شرکتها اجازه افزایش قیمت دهند چه تضمینی وجود دارد که پراید را در بازار 45 میلیون نشود ؟
این فعال بازار خودرو تصریح کرد : زمانی که به تعبیر شرکتها هر خودرویی که تولید می شود مردم برای خرید صف می بندند بالطبع چنین اتفاقی برای کیفیت خودروها نیز رخ می دهد.
موتمنی گفت : تا زمانی که بازار رقابتی نباشد نه از کیفیت خبری است و نه بازار خودرو از آشفتگی خارج خواهد شد و همچنان بازار جولانگاه چینی ها خواهد بود.
وی همچنین وضعیت کنونی را بستر مناسبی برای سوء استفاده برخی شرکتهای چینی از بازار دانست و تاکید کرد : در شرایطی که برخی از شرکتهای چینی که تا پیش از این با تبلیغات گسترده خودروهای خود را در بازار می کردند و با دریافت کمترین رقم محصولاتشان را به صورت اقساط به فروش می رسانند این روزها بواسطه آشفتگی بازار ما و در نبود خودروهای وارداتی، خودروهایشان را با قیمت های نجومی خرید و فروش می کنند و با افزایش 50 درصدی قیمت ها طرح های پیش فروش های با تحویل های چند ماهه می گذارند به طوری که امروز با پرداخت پول یک مرسدس بنز می توان یک خودرو چینی خریداری کرد.
وی در پایان تاکید کرد : دولت باید برای رفع وضعیت کنونی و بهبود بازار خودرو ضمن کاهش تعرفه ها ، اجازه دهد تا خودروها با محدوده قیمتی 10 تا 15 هزار دلار وارد شود تا با ایجاد فضای رقابتی علاوه بر اینکه عامه مردم امکان انتخاب و خرید بهتری خواهند داشت بلکه بازار خودرو نیز از دست چینی ها خارج خواهد شد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/26
اقا این دستگاه های نظارتی مانند شورای رقابت، بدتر از اون سازمان حمایت که واقعا به سازمان خیانت به مصرف کننده تبدیل شده، سازمان استاندارد بخش ارزیابی سازمان صنعت و ... و ... را حذف کنید و صرفه جویی کلان حاصل از حذف این مفت خورها را به اقشار زحمت کش واقعی جامعه برای مثال کسانی که وظیفه اموزش را برعهده دارند پرداخت نمایید.
1397/7/26
دقیقا . بیشترین پول رو توی دنیا برای خرید یک ماشین میدیم و بدترین جنس رو میخریم !
تازه این فقط اولشه . همه جای دنیا وقتی ماشینی میخری از خدمات پس از فروشش هم مطمئنی . هم تعمیرگاهش هست هم تعمیرکارش هم قطعاتش . اما اینجا کافیه ماشینت یک بار بره تعمیرگاه . با یک عیب میره و با هزار و یک عیب برمیگرده . قطعه هم که دیگه نگو و نپرس . خلاصه همه جا یک بار ماشین رو میخری و یک عمر لذت میبری اما اینجا یک بار میخری و یک عمر زجر میکشی !
1397/7/26
تمام مشکلات از اونجایی شروع میشه که اون "وی" وی نیست که انقد افزود میکنه!اصلا اون "وی" یا خیلی از "وی های"دیگه اصلا نباید اونجا باشن که بتونن اظهار نظر کنن!چون این شرایط رو همین "وی ها"که دائما در حال افزودن هستن ایجاد کردن!
1397/7/26
یه زمانی خوشی زد زیر دلمون این شد....
1397/7/26
ازکجا معلوم که آنهایی که درعدم ورود خودرو خارجی به کشورنقش داشته اند ازاین آشفته بازارسود نبرند وحتما میبرند وقتی هندوانه هم دریک کشور فقط چند فروشگاه عرضه کنند وبرای همه موجودنباشد حتی اگر نرس هم باسد عده ای خواهند خرید وچند نفرهندوانه فروش فقط سود خواهند برد
1397/7/29
بهتره اینه که (پول فورد موستانگ بدیم دنا tu5 سوار بشیم)