موضوعات داغ

مقایسه مزدا 3 و فورد فوکس؛ سدان های کامپکت محبوب بازار

عکس مطلب اول
مزدا 3 یکی از خودروهای موفق کلاس کامپکت (کوچک) است که اولین بار در سال 2003 معرفی شد. نسل فعلی مزدا 3 که با کدهای BM و BN شناخته می شود در سال 2013 معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. این خودرو بر اساس زبان طراحی KODO مزدا طراحی شده است و تمام موتورهای بنزینی و دیزلی آن مجهز به فناوری اسکای اکتیو برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هستند. مدل های سدان مزدا 3 از ضریب آیرودینامیک فوق العاده 0.26 برخوردار هستند. موتورهای بنزینی مزدا 3 از 1.5 تا 2.5 لیتر حجم دارند. این نسل مزدا 3 مجهز به شاسی جدید اسکای اکتیو است و از پلتفرم C1 فورد استفاده نمی کند. از ویژگی های بارز موتورهای بنزینی مزدا 3 نسبت به دیگر رقبا نسبت تراکم بسیار بالای آنهاست که بسته به بازار کشورهای مختلف از 13 تا 14 متغیر است.
فورد فوکس نیز مانند مزدا 3 یکی از خودروهای موفق در سگمنت C است و اولین بار در سال 1998 معرفی شد. اخیرا جدیدترین نسل این خودرو معرفی شده است ولی مدلی که در این مقاله با مزدا 3 مقایسه می شود نسل سوم آن است که از سال 2010 تا 2018 تولید شد. فورد فوکس نسبت به مزدا 3 تنوع بسیار گسترده ای از پیشرانه ها و مدل های مختلف را ارائه می دهد ولی وجه تشابه اصلی این دو خودرو این است که هر دو با تاکید بر جنبه های اسپرت و لذت رانندگی تولید شده اند.
فورد فوکس مدل 2017 و مزدا 3 مدل 2017 هر دو خودروهای کوچک محبوب بازار هستند اما کدام یک از آنها برتر است؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله این دو خودرو از 10 جنبه مختلف با هم مقایسه می شوند و در پایان با جمع بندی امتیازات خودروی برتر اعلام می شود. در این مقاله یک مقایسه کلی بین این دو خودرو انجام می شود ولی رقابت مستقیم در واقع بین مزدا 3 سدان اسپرت (با قیمت پایه 17.845 دلار) و فورد فوکس SE (با قیمت پایه 18.175 دلار) است که هر دو مجهز به موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی، گیربکس 6 دنده اتوماتیک و فاقد هرگونه آپشن اضافی هستند.

1 – طراحی ظاهری
مزدا 3

مزدا 3

با توجه به اینکه زیبایی ظاهری یک بحث سلیقه ای است سعی می کنیم ویژگی های طراحی این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا خودروی برتر مشخص شود. در مقایسه فورد فوکس SE و مزدا 3 اسپرت، فورد به دلیل رینگ های آلومینیومی رنگ شده به مزدا برتری دارد زیرا مزدا 3 مجهز به رینگ های فولادی با قالپاق است. از طرف دیگر، آنتن مزدا به صورت یک واحد یکپارچه با شیشه عقب است که نسبت به فورد طراحی یکنواخت تری را ایجاد می کند زیرا آنتن فورد روی سقف نصب شده است.
برای هر دو خودرو پکیج های سفارشی موجود است که ممکن است قطعاتی را به آنها اضافه کند یا تغییر دهد تا نمای ظاهری خودرو ارتقا یابد و همیشه لوازم افتر مارکت نیز موجود هستند، بنابراین در این بخش هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت می کنند.

2 – کابین و طراحی داخلی
کابین مزدا 3

کابین مزدا 3

مزدا 3 در این بخش به فورد برتری دارد که عمدتا به خاطر طراحی نسبتا ساده و برخی به روز رسانی های اخیر برای کابین آن است که باعث می شود بهتر از کابین فورد به نظر برسد. کابین فورد اندکی قدیمی شده است و در نگاه اول ممکن است شلوغ و کمی پیچیده به نظر برسد. علاوه بر این به نظر می رسد برخی از اجزای کابین فورد به بهترین نحو ممکن از فضای موجود در کابین استفاده نکرده اند. به عنوان مثال، به نظر می رسد داشبورد فورد بیش از حد معقول فضای کابین را اشغال کرده است.
مواد به کار رفته در کابین مزدا کیفیت خوبی دارند گرچه بعضی قطعات از جنس پلاستیک بی کیفیت نیز در کابین مزدا یافت می شوند در حالی که در سرتاسر کابین فورد از موادی با کیفیت متوسط استفاده شده است که با هم سازگاری دارند. در کابین هر دو خودرو فضای نسبتا مناسبی برای قرار دادن اشیا وجود دارد و از نظر امکانات هر دو خودرو قابل مقایسه هستند گرچه فورد یک خروجی برق 12 ولت اضافه در صندلی عقب دارد. برنده این بخش مزدا 3 است.

3 – فضای کابین و فضای حمل بار
فورد فوکس

فورد فوکس

فضای سر در قسمت جلوی کابین مزدا بیشتر از فورد است (98 سانتی متر در برابر 97.2)، فضای شانه و فضای عرض نشیمنگاه آن نیز بیشتر است و سرنشینان عقب آن فضای پای بیشتری نسبت به فورد دارند (90.9 سانتی متر در برابر 84.3) و در مجموع فضای سرنشین در مزدا بیشتر از فورد است که در مدل سدان مزدا 2726 لیتر و در مدل هاچبک 2729 لیتر است. با وجود این اعداد و ارقام، کابین فورد جادارتر از مزدا احساس می شود و فضای سر در قسمت عقب آن اندکی بیشتر از مزدا (96.5 سانتی متر در برابر 95.5) و فضای پا در قسمت جلوی فورد نیز بیشتر از مزدا است (109.4 سانتی متر در برابر 107.1).
فورد فوکس صندوق جادارتری دارد که حجم آن در مدل سدان 373 لیتر و در مدل هاچبک 659 لیتر است (در مقایسه با 351 لیتر برای مزدا 3 سدان و 572 لیتر برای مزدا 3 هاچبک). البته با خواباندن صندلی های عقب این اعداد در مدل های هاچبک تغییر می کنند. برنده این بخش فورد فوکس است.

4 – فناوری و امکانات
داشبورد مزدا 3

داشبورد مزدا 3

هر دو خودرو به انبوهی از فناوری های مورد نیاز مجهز هستند مانند سیستم ورود بدون کلید، دکمه های نصب شده روی غربیلک فرمان و سیستم صوتی استریو با ورودی های USB و قابلیت پخش فایل های صوتی از طریق بلوتوث. مدل های پایه مزدا 3 مجهز به صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچی هستند در حالی که فورد به صورت استاندارد فقط از صفحه نمایش 4.2 اینچی برخوردار است.
علاوه بر این، مزدا مجهز به تعداد زیادی از فناوری های ایمنی فعال است که در فورد ارائه نمی شوند و بعضی از آنها در هیچ خودروی دیگری در این کلاس موجود نیستند. سیستم های ایمنی فعال مزدا شامل سیستم کمکی حفظ حرکت خودرو بین خطوط، کروز کنترل راداری مزدا، سیستم شناسایی علائم ترافیکی و سیستم بازیابی انرژی ترمز i-ELOOP مزدا است. از طرف دیگر سیستم MyKey برای فورد موجود است که به کمک آن می توان اصول رانندگی امن را به اعضای کم تجربه خانواده آموزش داد، اما با این حال برنده کلی این بخش مزدا 3 است.

5 – موتور و سیستم انتقال قدرت
فورد فوکس

فورد فوکس

مزدا 3 اسپرت مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری Skyactiv-G است که 155 اسب بخار قدرت تولید می کند ولی بعضی از مدل های مزدا 3 مجهز به نسخه 2.5 لیتری 4 سیلندر همین موتور هستند که 184 اسب بخار قدرت دارد. هر دو موتور بیش از حد مورد نیاز قدرت دارند و می توان برای هر دوی آنها گیربکس 6 دنده دستی یا 6 دنده اتوماتیک انتخاب کرد.
فورد فوکس SE مجهز به موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر با 160 اسب بخار قدرت است که به گیربکس 6 دنده اتوماتیک PowerShift متصل می شود. تعدادی پیشرانه دیگر برای مدل های دیگر فوکس نیز موجود هستند که شامل موتور 1.0 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ اکوبوست با 123 اسب بخار قدرت و موتورهای 4 سیلندر توربوشارژ اکوبوست با عملکرد بالا است که در مدل های ST و RS به ترتیب 252 و 350 اسب بخار قدرت تولید می کنند. فورد به دلیل تنوع کامل پیشرانه ها برنده این بخش اعلام می شود.

6 – سواری و هندلینگ
فورد فوکس

فورد فوکس

مزدا 3 و فورد فوکس هر دو سواری خشکی دارند اما سواری فورد اندکی نرمتر و کنترل شده تر از مزدا است. سواری هر دو خودرو در جاده های هموار قابل قبول است اما وقتی سطح جاده ناهموارتر می شود تفاوت کاملا محسوس است. از نظر هندلینگ هر دو خودرو رانندگی لذت بخشی دارند اما مدل پایه مزدا اندکی بهتر از مدل پایه فورد است.
با این حال برخلاف مزدا 3 که فاقد مدل های اسپرت با عملکرد بالا است، نسخه های اسپرت تر فورد فوکس مانند فوکس ST با عملکرد بالا و حتی فوکس RS با عملکرد بالاتر و سیستم 4 چرخ محرک نیز موجود هستند که جزو بهترین گزینه ها از نظر هندلینگ و لذت رانندگی در کلاس خودروهای کوچک هستند. در مجموع باید فورد را برنده این بخش اعلام کنیم زیرا تعادلی که بین راحتی سواری و هندلینگ برقرار کرده است اندکی بهتر از مزدا است.

7 – مصرف سوخت
فورد فوکس

فورد فوکس

با اینکه فورد فوکس با موتور 3 سیلندر اکوبوست در بعضی شرایط اندکی کند است ولی برای افرادی که مصرف سوخت بالاترین اولویت را برای آنها دارد گزینه مناسبی است زیرا مصرف سوخت آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 7.84، 5.88 و 6.92 لیتر در 100 کیلومتر است. اگر رانندگی شما ترکیبی از شهر و بزرگراه است و به گیربکس اتوماتیک احتیاج دارید، مزدا 3 سدان با موتور اسکای اکتیو 2.0 لیتری اقتصادی ترین گزینه است زیرا در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب 8.4، 6.36 و 7.35 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. در مجموع برنده این بخش فورد فوکس است مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که فورد یک نسخه الکتریکی نیز دارد که هیچ سوختی مصرف نمی کند.

8 – ایمنی
مزدا 3

مزدا 3

مزدا 3 در آزمون تصادف اندکی بهتر از فورد فوکس عمل کرده است. هر دو خودرو در تمام آزمون های تصادف NHTSA (موسسه ملی امنیت ترافیکی بزرگراه ها) 5 ستاره ایمنی کسب کرده اند به جز آزمون واژگونی که هر دو خودرو در آن 4 ستاره دریافت کردند. مزدا در تمام آزمون های تصادف IIHS (موسسه بیمه برای امنیت بزرگراه ها) رتبه Good را دریافت کرده است در حالی که فورد به جز آزمون تصادف همپوشانی کوچک از جلو که در آن رتبه قابل قبول Acceptable کسب کرده است، در تمام آزمون های دیگر این موسسه رتبه Good را دریافت کرده است. مزدا به لطف برخورداری از مجموعه سیستم های ایمنی i-ACTIVSENSE که شامل سیستم اخطار خروج از لاین، سیستم کمکی حفظ حرکت خودرو بین خطوط، کروز کنترل راداری و سیستم ترمز اضطراری خودکار است، از نظر ایمنی فعال نیز برتر از فورد ظاهر می شود (به شرط مجهز بودن به تجهیزات ایمنی سفارشی) و موفق به کسب رده بندی برتر Superior در آزمون های IIHS شده و رتبه برتر Top Safety Pick پلاس را دریافت کرده است. برنده این بخش مزدا 3 است.

9 – ارزش قیمتی
فورد فوکس

فورد فوکس

از نظر ارزش قیمتی رقابت در کلاس خودروهای کوچک بسیار فشرده است و این قضیه در مورد این دو خودرو نیز صدق می کند. قیمت مدل S فورد فوکس سدان که مدل پایه آن با حداقل امکانات است از 16.775 دلار شروع می شود و تا اندکی بیش از 26.500 دلار برای مدل تیتانیوم هاچبک که مجهزترین مدل فوکس است افزایش می یابد. قیمت مدل اسپرت مزدا 3 سدان از 17.845 دلار شروع می شود و ممکن است تا بیش از 30 هزار دلار برای مدل گرند تورینگ با آپشن های کامل افزایش یابد، گرچه بعضی از این آپشن ها مانند کروز کنترل راداری و سیستم بازیابی انرژی ترمز همانطور که قبلا ذکر شد در رقبای مزدا 3 وجود ندارند. با این حال فورد فوکس ارزش قیمتی بالاتری نسبت به مزدا 3 دارد به خصوص اگر در جستجوی خودرویی باشید که فقط حداقل امکانات پایه را داشته باشد.

10 – رای نهایی
فورد فوکس

فورد فوکس

در این مقایسه نتایج نزدیکی به دست آمد ولی در پایان مزدا در سه مورد به فورد برتری داشت (کابین، فناوری و ایمنی) در حالی که فورد در 5 مورد برتر از مزدا ظاهر شد (فضای بار و کابین، موتور و سیستم انتقال قدرت، سواری و هندلینگ، مصرف سوخت و ارزش قیمتی). در طراحی خارجی نیز هر دو خودرو امتیاز یکسانی دریافت کردند. به این ترتیب فورد فوکس برنده این مقایسه اعلام می شود ولی مزدا 3 هنوز هم ارزش بررسی دارد. خودروهای دیگری در بازار هستند که آنها نیز ارزش بررسی دارند مانند هوندا سیویک جدید و فولکس واگن گلف و جتا که خودروهای قابل احترامی هستند. علاوه بر این، باید گفت که این مقاله یک راهنمایی مفید در مورد این دو خودرو است و خریداران برای انتخاب نهایی باید خودشان آزمایش رانندگی با این خودروها را تجربه کنند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/1
بررسی عالی و دقیقی بود. مرسی خودروبانک
1397/8/1
با توجه به مقایسه و راهنمایی کاملتان من فورد رو انتخاب کردم حالا چکار کنم؟
1402/9/18
اگر توجه کنیم که مزدا تقریبا جزو زیر مجموعه های فورد هست و فقط چند سال هست در پیشرانه مسیر خود را تغییر داده اند. بخش مهم ضعف مزدا و حدودا فوکوس ارتفاع کم آنهاست. ولی در هندلینگ هر دو خودرو واقعا عملکرد عالی نسبت به ارزش مالی خود دارند. پیشرانه دو لیتری برای کشور ما بهترین گزینه هست و پیشرانه ۲۵۰۰در کشور ما بعلت شتاب و سرعت بالا اصولا مشگل آفرین می‌شود. هر دو خودرو در صورت رانندگی استاندارد تا ده سال بدون مشگل فنی خواهند بود. افسوس که کشور ما تحریم هست. جدیدا مزدا سه شاسی هم تولید شده که طرفداران بسیار متعصبی داردcx3. مهمترین مزیت این دو خودرو پلت فرم عالی آنها هست که در اکثر خودرو سازان مهم دنیا استفاده می‌گردد. در ایران بغیر از مزدا در بسترن b50f نسل قبل استفاده شده.