موضوعات داغ

مزایا و معایب واتر پمپ های برقی چیست؟

عکس مطلب اول
با اینکه واتر پمپ های مکانیکی کار خود را به درستی انجام می دهند و مانع از بالا رفتن دمای موتور می شوند ولی استفاده از آنها پیامدهای منفی به دنبال دارد.
برای اینکه مزایای واتر پمپ برقی را بهتر درک کنید ابتدا باید با معایب یک واتر پمپ مکانیکی آشنا شوید. واتر پمپ از نظر فنی یک پمپ برای جا به جایی و به گردش در آوردن سیال خنک کننده یا ضد یخ است و اکثر تکنسین های خودرو به طور خلاصه به آن واتر پمپ (پمپ آب) می گویند.
واتر پمپ های سنتی توسط تسمه (یا بعضی از آنها توسط میل سوپاپ) به گردش در می آیند. به عبارت دیگر این قطعه انرژی مکانیکی و چرخشی خود را از موتور دریافت می کند و از این انرژی برای به گردش در آوردن یک پمپ داخلی استفاده می کند. چرخش پره های واتر پمپ باعث به جریان انداختن سیال خنک کننده می شود تا از بلوک موتور عبور کند و حرارت آن را جذب کند، سپس این سیال وارد رادیاتور می شود و در آنجا حرارت خود را دفع می کند و دوباره به سمت واتر پمپ بر می گردد و این چرخه همچنان ادامه دارد.
با چرخش واتر پمپ معمولا موتور خودروها با دمای حدود 93.3 درجه کار می کنند که دمای نسبتا مناسبی است. بنابراین وقتی ظاهرا مشکلی وجود ندارد چرا باید از واتر پمپ برقی استفاده کنیم؟
حقیقت این است که هر قطعه ای که حرکت دورانی خود را از انرژی تسمه موتور دریافت می کند باعث افت قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت یا هر دوی آنها می شود. حتما افت قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت را هنگام روشن کردن کولر تجربه کرده اید. زیرا موتور برای اینکه کمپرسور کولر را بچرخاند و در عین حال سرعت خود را حفظ کند باید تحت فشار بیشتری کار کند. مشابه همین اتلاف انرژی در تمام مدتی که واتر پمپ به تسمه متصل و در حال چرخش است وجود دارد.

واتر پمپ مکانیکی

واتر پمپ مکانیکی

مزیت واتر پمپ برقی اینجا مشخص می شود زیرا نیازی به انرژی چرخشی تسمه موتور ندارد و نیروی مورد نیاز خود را از باتری تامین می کند. شاید اینطور فکر کنید که با توجه به قانون ترمودینامیک که بیان می کند نمی توان انرژی را تولید کرد یا آن را از بین برد، پس آیا استفاده از واتر پمپ برقی برای تامین انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری، فشار بیشتری به دینام (که توسط تسمه به چرخش در می آید) وارد نمی کند؟ آیا این اتلاف انرژی نباید در قسمت دیگری جبران شود و در عملکرد موتور تاثیر منفی ندارد؟ به طور خلاصه باید گفت تاثیر آن در حدی نیست که محسوس باشد.
در واقع قانون ترمودینامیک همچنان در مورد پمپ برقی هم صادق است ولی پمپ مکانیکی دائما با سرعتی متناسب با سرعت موتور در حال چرخش است. در نتیجه پمپ مکانیکی گاهی اوقات مقدار زیادی سیال را داخل موتور پمپ می کند با اینکه موتور به حدی داغ نیست که واقعا به این حجم زیاد سیال نیاز داشته باشد. بنابراین انرژی هدر می رود. بعضی اوقات موتور به حجم بیشتری از سیال نسبت به آنچه دریافت می کند نیاز دارد مانند حالتی که پس از رانندگی در شرایط سخت در یک روز بسیار گرم بلافاصله موتور را خاموش می کنید. با خاموش شدن موتور چرخش واتر پمپ مکانیکی قطع می شود و عدم دفع حرارت باعث فرسایش سریعتر بعضی قطعات موتور می شود.
برخلاف واتر پمپ مکانیکی، استفاده از واتر پمپ برقی این امکان را برای خودروسازان فراهم می کند که بتوانند با دقت بسیار بیشتری محاسبه کنند که در بازه های دمایی معین چه مقدار از سیال خنک کننده باید داخل موتور گردش کند. بنابراین واتر پمپ برقی راندمان بالاتری دارد و با نیازهای ویژه موتور برای خنک شدن در شرایط مختلف سازگاری بیشتری دارد.

واتر پمپ برقی

واتر پمپ برقی

البته پمپ برقی هم بی عیب نیست. عیب پمپ های برقی این است که معمولا به اندازه پمپ های مکانیکی قوی نیستند و نرخ جریان پایینتری دارند و نمی توانند با سرعتی برابر با پمپ های مکانیکی حجم یکسانی از سیال را جا به جا کنند. به دلیل اینکه پمپ های برقی پتانسیل افزایش قدرت موتور را دارند عموما مخصوص افرادی به بازار عرضه می شدند که با خودروهای خود در پیست مسابقه می دادند. برخی افراد از این بابت نگران هستند که شاید پمپ های برقی دوام کافی برای رانندگی روزمره در شرایط سخت را نداشته باشند در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان این پمپ ها در انجمن های گفتگوی مربوط به خودروهای اسپرت ذکر کرده اند که از عملکرد این پمپ ها در دراز مدت راضی بودند. طبق گزارشات مختلف واتر پمپ های برقی حدود 3 تا 10 اسب بخار به قدرت موتور اضافه می کنند.
استفاده از واتر پمپ برقی باعث افزایش عمر موتور نیز می شود زیرا فشار وارد بر موتور را کمتر می کند و علاوه بر این مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/4
خودتون تو تست و بررسی bmw 530 گفته بودید این موتور از هر دو نوع پمپ استفاده میکنه و مکمل خوبی هستند.
1397/8/5
با سلام
تا اونجایی که من دیدم امکان وجود واتر پمپ برقی-مکانیکی به طور هم زمان وجود داره، همانند فن کلاچ که که هم از برق نیرو میگیره هم از تسمه، مزیت همزمان بودن این است که شاید تو هوای گرم و موتور تحت فشار با دور 2500 RPM کار میکنه ولی سیستم خنک کننده گردش بیشتری نیاز داره،(اگر یادتون باشه یکی از دلایل جوش آوردن پیکان هم همین بود که گردش بشتری نیاز بود ولی دور موتور کمتر بود) اینجاست که واترپمپ برقی به کار می آید و با نیروی همزمان برق ومکانیکی گردش بیشتر سیال خنک کننده را ممکن می سازد و بالعکس زمانی که نیازی به گردش زیاد نیست قسمت مکانیکی از مدار خارج شده و فقط قسمت برقی کار می کند که باعث افزایش راندمان می شود.
1400/4/3
سلام برادر دقیقا الان من این مشکل رو دارم میخوام یه واتر پمپ برقی بهش اضافه کنم بنظر شما چه پمپی بخرم
1397/10/19
میشه از واتر پمپ برقی برای مواقعی که ماشین بادمای بالا خاموش میشه بطور اتوماتیک به کار خود ادامه دهد و ماشین سرد کنه وار سوختن واشر سرسیلندر جلو گیری کرد
1400/5/21
سلام
میشه برای واترپمپ برقی سیستمی مثل سنسور حرارتی قرار داد که به دمای کاری رسید رله رو فعال کنه و رله هم واترپمپ برقی رو فعال کنه تا جریان سیال بیشتر بشه
البته این کار از ایسیو های جدید برمیاد و براش تعبیه شده