موضوعات داغ

اثرات منفی جنگ تجاری چین و آمریکا بر بازار خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
جنگ تجاری که بین آمریکا و چین رخ داده است تاثیر زیادی بر بازار خودرو و صنایع خودروسازی گذاشته است و این نکته را تحلیلگران نیز پیش بینی کرده بودند. بر اساس گزارش های منتشر شده بازار خودروی چین در سال ۲۰۱۸ بعد از جنگ تجاری با آمریکا شاید بزرگترین رکود در طی ۲۰ سال اخیر بوده است. این اتفاق در حالی صورت گرفته است که بازار خودروی چین یکی از بهترین و شکوفاترین بازارهای خودرویی جهان برای مصرف کنندگان محسوب می‌شد اما در حال حاضر و طبق گفته بسیاری از گروهای صنعتی و خودروسازی در چین فروش خودروهای سواری در یک فصل اخیر توسط نمایندگی ها به طرز چشمگیری کاهش داشته است و این رکود از اوخر دهه ۹۰ میلادی بی سابقه بوده است.
بسیاری از خودروسازان دنیا نیز تحت تاثیر این جنگ تجاری قرار گرفته اند و هشدار داده اند که تبعات منفی این جنگ صنایع خودروسازی چینی، آمریکایی و اروپایی را خواهد گرفت. این شرکت ها از جنگ تجاری پیش آمده راضی نبوده و مدتی پیش شرکت خودروسازی بی ام و و دایملر از کاهش سوددهی خود خبر دادند. سال های زیادی شرکت های خودروسازی جهان روی چین به عنوان مهم ترین بازار فروش خود حساب ویژه کرده بودند و سودهای سرشاری از این بازار بدست آورده بودند اما در حال حاضر به دلیل به صرفه نبودن قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود و به گونه ای که شرکت جگووار لندرور از کارخانه خود را به صورت موقت تعطیل کرد.

جنگ تجاری چین و آمریکا

جنگ تجاری چین و آمریکا


به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه حمایت از محصولات آمریکا و تولید داخلی دستور قانون تعرفه وارداتی بر روی کالاهای وارداتی از جمله محصولات چینی را اعلام کرد. بعد از آغاز جنگ تجاری، آمریکا تعرفه ۱۰ درصد به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار در تاریخ ۲۴ سپتامبر بر روی کالاهای چینی وضع کرد. پیش بینی می‌شود این تعرفه ها در اوایل ژانویه سال ۲۰۱۹ به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند که باعث آغاز تنش های سیاسی و تجاری بین آمریکا و چین خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از شرکت های خودروسازی اروپا و آمریکا در چین کارخانه دارند و یا چین برای تامین قطعات مورد نیاز تولید با این شرکت ها قرارداد همکاری دارد، بنابراین افزایش تعرفه های وارداتی که بین دو کشور رخ داده است باعث اثرات منفی و مخرب بر اقتصاد آمریکا، چین و بسیاری از کشورها خواهد شد.
در گزارش Nikkei Asian Review آمده است: به تازگی انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده است فروش خودروهای سواری و شخصی در ماه سپتامبر سال جاری ۱۲ درصد کاهش داشته و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که رشد بازار خودروی چین در ۹ ماه نخست سال جاری فقط ۰.۶ درصد رشد داشته است.
استیو من، تحلیلگر ارشد Bloomberg intelligence می‌گوید: این اتفاق بزرگترین رکودی است که خودروسازان چینی در سال های اخیر با آن روبه رو شده اند که بیشتر برندهای کوچک و ضعیف را درگیر کرده است. خودروسازان خارجی نیز برای افزایش فروش خود در این کشور باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند. حال موضوعی که محتمل به نظر می‌رسد این است که بسیاری از خودروسازان فعال در چین به دلیل به صرفه نبودن فعالیت اقتصادی کارخانه های خود را در چین تعطیل کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد