موضوعات داغ

افزایش تمایل به خرید خودروهای چینی در سطوح بالا دستی بازار

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
پیش از افزایش قیمت دلار و تکانه های شدید ارزی، بسیاری از خریداران ایرانی تنها به فکر خرید خودروهای وارداتی بودند. اما این روزها با توجه به افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی از یک طرف و افزایش بهای مدل های دست دوم همین وارداتی ها از طرف دیگر، توان این خریداران برای بدست آوردن مدل های وارداتی از بین رفته و حالا در بخشی از بازار شاهد افزایش تمایل برای خرید خودروهای تولید داخل هستیم.
این تغییر ذائقه بیشتر به بازه قیمتی بین 100 تا 300 میلیون تومان برمی‌گردد چرا که پیش از این در این بازه قیمتی افراد بیشتر تمایل به خرید خودروهای وارداتی داشته و اکنون بودجه مالی تنها اجازه خرید خودروهای تولید داخل را می دهد. البته باید در نظر گرفت که خریداران ممکن است در آینده ناچار به انتخاب خودروهایی کم کیفیت تر نیز شوند چرا که خودروهای تولید داخل سطح بالای غیرچینی همانند مزدا٣ یا پژو٢٠٠٨ هر روز با کاهش تولید مواجه می شوند. بنابراین اصلا دور از انتظار نیست که خریداران متمولی که تا سال گذشته تنها به خودروهای وارداتی راضی می شدند مجبور به انتخاب از بین گزینه‌های قدیمی و از رده خارج همانند سراتو دو نسل قبل سایپا و سوزوکی ویتارا ١٢‌ساله ایران‌خودرو شوند.
با این اوصاف افزایش تمایل به خرید خودروهای چینی اصلا پدیده ای دور از انتظار و غیر قابل پیش بینی نیست چرا که خودروهای چینی نسبت به مدل های قدیمی ایران خودرو و سایپا از سطح تجهیزات و طراحی بالاتری برخوردار اند. البته نکته ای که در این میان توجه همه رو به خود جذب می کند افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای چینی و توقف فروش قسطی آن هاست.
به این ترتیب چینی های گران شده ای که این روزها تنها به صورت نقدی قابل دسترس هستند در سطوح بالادستی بازار قرار گرفته و خودروهایی که شاید سال گذشته کمتر خریدار متمولی نسبت به آن ها تمایل نشان می داد این روزها در مناطقی از شهر به‌فروش می‌رسند که قبلا منطقه حکمرانی وارداتی‌های کره‌ای و ژاپنی بود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/17
در مورد متن مقالتون چند ایراد وجود داره
مزدا 3 داخل ایران هم مربوط به 12 سال پیشه و به هیچ عنوان نه در امکانات نه در موتور و نه در گیربکس جدید نیست و حتی از به قول شما سراتو دونسل قبل سایپا هم عقب تره . گیربکس پنج سرعته درمقابل شش سرعته و موتور دوهرار 156 اسبی در مقابل 142 اسب . و البته سراتو هم در پایان راه قرار داره و دیگه تولید نخواهد شد و تنها تعهدات فعلی پاسخ داده می شود . با قیمت های فعلی من سراتو رو به مزدا 3 ترجیح میدم .
1397/8/18
برادر حالا رفتی یه سراتو آشغالی منتاژ سایپا ترمز عقب کاسه ای بدون esp قسطی خریدی نمیخواد انقد تعریف کنی :))). مزدا 3 بهمن موتور فیسش واسه 2010 هست که تا 2013 ادامه داشت و تغییراتی توش ایجاد شد که تیپ 4 بهمن واسه 2013 محسوب میشه که بعدش نسل جدید معرفی شد. هرچند بسیار قدیمی محسوب میشه ولی همین الانش به تمام خودروهای سدان کامپکت بازار برتری داره. فقط به خاطر اینه که زمان معرفی چندین سال جلو تر بوده از بقیه تو طراحی و مسائل فنی. اگه یه بار پشت مزدا نشسته باشی هیچوقت به موتور و گیربکسش حداقل ایراد نمیگرفتی که قدیمیه. اتفاقا بهترین موتور و گیربکس و تعویض دنده رو داره. مزدا قدیمی شده ولی هنوز با کیفیت ترینه. به راحتی با الانترا جدید و سراتو جدید مقایسه میشه نه اون اشغال دوزاری سایپا که مثل 405 ترمز کاسه ای داره و حتی esp هم نداره. انصافم خوب چیزیه
1397/8/18
جناب ساسان البته تعصب چیز خوبی نیست . و این مصداق برای حضرت عالی هم هست . مزدا اگر مدل 2006 با تولیدات الان قابل مقایسه هست حتما مدل 2018 ش با تولیدات 20 سال اینده مقایسه میشه . تعصب رو کنار بزارید. . مزدا 3 موتور ضعیف و گیربکس قدیمی تر از سراتو داره . در ضمن در مورد ماشین چندمیلیاردی صحبت نمیکنیم . کسانی که مزدا و سراتو دارن بنیه مالیشون شبیه همه و زیاد فرقی بینشون نیست . بهتره اختلاف ها رو ببینیم و البته تعصب رو هم کنار بزاریم . مزدا قطعا ماشین خوبیه ولی اختلافی که این روزها سراتو داره و البنه موتور بهتر و گیربکس بهترش که روی سراتو 2017 هم نصبه انتخاب بهتری ازش ساخته .
1397/8/17
اسمش تمایل نیست بگین "اجبار"