موضوعات داغ

خودروسازانی که دیزل را کنار گذاشته اند- قسمت اول

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
سوخت دیزل بخش مهمی از صنعت خودرو است و موتورهای دیزلی دارای مصرف سوخت مناسب هستند و همین مورد سبب علاقه
مشتریان به این گونه خودروها شده است. به همین منظور اکثر خودروسازان نیز مدل های دیزلی را در سبد محصولاتی خود دارند.
اما این قضیه امروزه چندان صادق نیست و پس ماجرای دیزل گیت و رسوایی خودروهای دیزلی در بحث آلایندگی آینده‌ی خودروهای دیزلی متحول شده و فروش آنها به شدت کاهش پیدا کرده است. این رسوایی سبب شده تا بسیاری از خودروسازان تصمیم به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی بگیرند و به خصوص در اروپا دید بسیار منفی در خصوص پاک بودن سوخت دیزل شکل گرفته است.
تا به امروز 13 خودروساز تصمیم به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی از محصولاتشان گرفته اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1. آلفارومئو

گروه فیات کرایسلر در یک برنامه پنج ساله بنا دارد تا ماشین های برقی و پلاگین هیبریدی را جایگزین محصولات دیزلی کند. آلفارومئو نیز در این برنامه قرار دارد و تولید محصولات دیزلی این خودروساز ایتالیایی در آینده‌ی نزدیک متوقف خواهد شد.

2. فیات

فیات نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه فیات کرایسلر که برای تولید خودروهای کوچک و ارزان شناخته می شود قصد دارد تا محصولات دیزلی خود را با خودروهای برقی و پلاگینی هیبریدی جایگزین کند. این خودروساز ایتالیایی اعلام کرده که تا سال 2022 تولید محصولات دیزلی را متوقف خواهد کرد.

3. جیپ

جیپ برنامه ی بزرگی برای آینده ی خود دارد و در این آینده موتورهای دیزلی دیگر جایگاهی ندارند. این بنرد آمریکایی که در حال حاضر مدل هایی چون رنگید، گرند چروکی و واگنیر را در خط تولید دارد تا سال 2022 قصد دارد تا 10 مدل جدید را هم معرفی کند که شامل مدل های برقی نیز هستند.

4. لکسوس

لکسوس یکی از اولین خودروسازانی است که تصمیم به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی گرفتند. این خودروساز از سال 2013 دیگر مدل های دیزلی تولید نمی کند و بیشتر تمرکز خود را روی توسعه موتورهای هیبریدی گذاشته است. به نظر می رسد که لکسوس دیگر هیچگاه سراغ موتورهای دیزلی نخواهد رفت.

5. مازراتی

مازراتی همانند مرسدس بنز و بی ام و جزو خودروسازانی بود که از افزایش فروش خودروهای دیزلی در سال های اخیر سود زیادی به جیب زد اما با تصمیم که توسط گروه فیات کرایسلر اتخاذ شده مازراتی نیز در نهایت مدل های دیزلی را کنار خواهد گذاشت و به سمت خودروهای برقی و هیبریدی خواهد رفت. برنامه ی مازراتی برای توسعه ی فناوری های پک با نام استراتژی Blue معرفی شده و شامل توسعه ی یک پلتفرم ماژولار و قوای محرک پلاگینی هیبریدی و برقی می شود.

6. میتسوبیشی

میتسوبیشی پس از نیسان، تویوتا و سوزوکی یکی از آخرین خودروسازانی است که کنار گذاشتن موتورهای دیزلی را اعلام کرده است. توقف فروش خودروهای دیزلی این شرکت ابتدا از آلمان و انگلیس شروع شده میتسوبیشی از موتورهای دیزلی دیگر تنها در کامیون ها خودروهای تجاری استفاده خواهد کرد.
ادامه دارد…

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد