موضوعات داغ

وقتی شورولت چینی می شود؛ Baojun 530 یا شورلت کاپتیوا؟

عکس مطلب اول
تا همین اواخر رویه‌ای که خودروسازان چینی برای ساخت محصولات خود پیش گرفته بودند خلاصه می‌شد به مبنا قرار دادن یکی از محصولات قدیمی برندهای معروف برای تولید محصول خود، و البته کل تغییراتی که در خودرو ایجاد می‌کردند هم منحصر می‌شد به جایگزینی سپرها، چراغ‌ها و جلو پنجره، جایگزینی جلو داشبورد، جایگزینی موتور و گیربکس و صد البته جایگزینی لوگو خودشان بجای لوگو آن برند معتبر. که البته نمونه‌های بارزی نیز هم اکنون در کشور ما نیز عرضه شده‌اند که از نمونه‌های خارجی استفاده شده است.

شورلت کاپتیوا

شورلت کاپتیوا

ولی با رشد چشمگیر صنعت خودروسازی چین که به لطف دو عنصر "همکاری تنگاتنگ با برندهای معتبر" و "تیراژ تولید انبوه" بوده، این رویه رفته‌رفته معکوس می‌شود. جریان از این قرار است که آخرین نسل Chevrolet Captiva که از سال 2006 تا 2015 در کره جنوبی تولید می‌شد با یکی از تولیدات شرکت SAIC یعنی BAOJUN 530 جایگزین خواهد شد. لازم به یادآوری است که شرکت SAIC همکار چینی جنرال موتورز است.
در ماه سپتامبر جنرال موتورز خروج Chevrolet Captiva از خط تولید را رسماً اعلام کرد. در بازارهایی همچون استرالیا و کره جنوبی که نقش کلیدی برای محصولات جنرال موتورز دارند، Chevrolet Captiva با یکی دیگر از کراس‌اوورهای ساخت خود آمریکا یعنی Chevrolet Equinox جایگزین می‌شود. شایان ذکر است Chevrolet Captiva در استرالیا همچون سایر محصولاتChevrolet ، با نام Holden Captiva به بازار عرضه می‌شد.

Baojun 530

Baojun 530

ولیکن نام Chevrolet Captiva هنوز با تولید نسل دوم این خودرو در کلمبیا به حیات خود ادامه خواهد داد. در حقیقت هیچ خبری از تولید یک خودرو جدید نیست و Chevrolet Captiva حاصل تغییر لوگوی خودروی BAOJUN 530 می‌باشد. خودروی BAOJUN 530 در سال قبل به بازار چین معرفی شده‌است. در ابتدا BAOJUN فعالیت خود را با تولید خودرو براساس مدل‌های قدیمی Chevrolet آغاز نمود، ولی هم اکنون BAOJUN خودروهای خود را از ابتدا برروی پلتفرم‌های ساخت خودش طراحی می‌کند. اگرچه هنوز خودروهای BAOJUN از موتور و گیربکس جنرال موتورز استفاده می‌کنند. تنها تفاوت BAOJUN 530 و نسل دوم Chevrolet Captiva منحصر می‌شود به تعویض لوگو و شبکه توری جلو پنجره!!!
ابعاد Chevrolet Captiva تقریباً برابر با BAOJUN 530 است، طول آن هم 4655 میلی‌متر است یعنی تنها 18 میلی‌متر بیشتر از BAOJUN 530. عرض خودرو BAOJUN 530 برابر با 1835 میلی‌متر، ارتفاع آن برابر با 1760 میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم برابر با 2750 میلی‌متر است. خودرو در دو مدل پنج صندلی و هفت صندلی تولید می‌شود. موتور توربو ساخت جنرال موتور آن هم 1.5 لیتر حجم دارد و توان تولیدی آن 147 اسب و گشتاور تولیدی آن 250 نیوتن بر متر است. این خودرو تنها در نمونه دیفرانسیل جلو تولید می‌شود و گیربکس آن هم یا پنج دنده دستی یا شش دنده اتوماتیک دوکلاچه است. از سایر امکانات این خودرو هم می‌توان به سیستم مولتی مدیا با نمایشگری به قطر هشت اینچ، سیستم صوتی Infinity، دوربین و سنسور دنده عقب، صندلی‌های تمام چرم، صندلی‌های جلو برقی و سقف پانوراما اشاره کرد.

Baojun 530

Baojun 530

نسل دوم Chevrolet Captiva ساخته شده در چین، سال 2019 به بازار کلمبیا عرضه می‌شود. فعلاً در جنرال موتورز هیچگونه خبری در رابطه با عرضه این خودرو در سایر بازارها منتشر نشده‌است ولی‌ می‌توان انتظار داشت کلمبیا تنها کشوری نخواهد بود که در آن یک خودرو چینی با لوگو برندهای جنرال موتورز به بازار عرضه می‌شود.
جهت اطلاع بد نیست بدانید این اولین مرتبه‌ای نیست که یک خودرو چینی با لوگو برندهای جنرال موتورز به بازار خودرو کشوری عرضه می‌شود. از سال 2013 الی 2017 یک کامپکت-ون ساخت Wuling Hongguang با نام Chevrolet Enjoy به بازار هند عرضه می‌شد. جالب‌تر اینکه BAOJUN 530 در اندونزی با نام Wuling SUV عرضه می‌شود و اینبار هم تغییرات عبارتند از جایگزینی لوگو و شبکه توری جلو پنجره!!!

شورلت کاپتیوا جدید

شورلت کاپتیوا جدید

در خود کشور چین BAOJUN 530 در فولترین مدل قیمتی برابر با 115800 یوان دارد یعنی تقریباً 30 هزار یوان یا 25 درصد ارزانتر از HAVAL H6 و 35 هزار یوان یا 30 درصد ارزانتر از Tiggo 7. ارزانی یکی از دلایل مقبولیت خودروهای BAOJUN در کشور چین است. در حال حاضر مینی کراس‌اوور BAOJUN 510پس از HAVAL H6 و VW Tigoan سومین کراس‌آور پرفروش کشور چین می‌باشد و قیمت آن تقریباً معادل قیمت Brilliance H330 است.

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد