موضوعات داغ

سبد محصولات خودروسازان آب رفت؛ بازگشت به دهه 70

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با نگاهی به لیست خودروهای ارائه شده در پیش فروش های یک سال گذشته خودروسازان مختلف متوجه خواهید شد که سبد محصولات آن ها روز به روز کوچک تر شده و تعداد خودروهای در دسترس ما در حال کمتر شدن است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، بدون شک علت این موضوع تحریم های جدید امریکا و نبودن قطعات مختلف خودروها و جلوگیری از خروج قطعات از گمرکات کشور است. کمپانی های خودروسازی مختلف مثل رنو، سیتروئن، پژو، هیوندای و خودروسازان دیگر با خروج خود از کشور سبد محصولات خودروسازان داخلی را کوچک کرده اند و ایران خودرو و سایپا به ناچار مجبور اند به مشتریانی که اقدام به پیش‎خرید محصولات فرانسوی یا کره‎ای کرده بودند، دیگر محصولات ایرانی و چینی خود را به‎عنوان محصول جایگزین معرفی کنند. هرچند حتی در صورت موافقت مشتریان، این محصولات نیز آینده مبهمی پیش رو دارند و هنوز معلوم نیست که تا زمان تحویل تمام قطعات آن ها تامین شده باشد.

غایبان سبد محصول ایران‎خودرو
سال پیش تقریبا یک سال پربار برای ایران خودرو محسوب شده و این شرکت تنوع بالایی در محصولات خود داشته است اما امسال وضعیت کاملا متفاوت بوده و جای خالی خودروهایی مانند سوزوکی، پژو207، تندر90، تندرپلاس، تندرپیکاپ و دناپلاس در سبد محصولات این شرکت دیده می شود. در مجموع ایران‌خودرو تنها 7 مدل خودرو برای عرضه در پیش‌فروش مهرماه خود در نظر گرفته است. حالا حتی نام خودروهای هایما و اچ‌30کراس نیز که به‎عنوان جایگزین محصولات تندر90 در ماه‌های گذشته معرفی شده بود، در پیش‌فروش ایران‌خودرو دیده نمی‌شود که احتمالا به دلیل پر شدن ظرفیت پیش‎بینی‎شده برای تولید آن‎هاست.

غایبان سبد محصول سایپا
خروج رنو از کشور سایپا را با مشکلات فراوانی سایپا نیز که در ماه‌های اخیر با بحران خروج رنو مواجه شده، حالا چند محصول پرفروش خود را از دست داده است. رنوساندرو، ساندرو استپ‌وی و همچنین تندر90 و پارس‎تندر ازجمله محصولاتی هستند که به دلیل تعلیق همکاری رنو با ایران و عدم تامین قطعات آن توسط این شرکت، از سبد محصولات سایپا خارج شده‎اند. نکته جالب درخصوص انتخاب جایگزین برای محصول ساندرو توسط سایپا، فروش دوخودرو به‎جای ساندرو است.
یک خودرو از گروه محصولاتX100 یعنی سایپا 131 و سایپا 151 و همچنین از پلت‌فرمX200 محصولاتی مانند تیبا، تیبا2، ساینا با سود مشارکت و تاخیر به‌میزان 27‌درصد به مشتریان تحویل داده می‌شود. در آخرین پیش‌فروش‎های شرکت سایپا نیز جای خالی خودروهایی مانند کیاسراتو، چانگان، برلیانس و حتی کوئیک احساس می‌شود.
البته خبری از عدم تامین قطعات و مشکلی در این خصوص برای دو خودرو برلیانس و چانگان نیست و به‌نظر می‌رسد ظرفیت تولید این خودروها کامل شده و سایپا به فکر تحویل خودروهای متعهدشده به مشتریان است. البته این‎که چرا در این شرایط تولید محصولاتی مانند برلیانس و چانگان افزایش پیدا نمی‌کند تا جایگزین خودروهای از دست رفته این شرکت باشند، موضوعی است که مسئولین سایپا باید به آن پاسخ دهند. کیا سراتو هم باتوجه به اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌ کیا با ایران، تولید نخواهد شد.

غایبان سبد محصول دیگر خودروسازان
دیگر خودروسازان نیز با کاهش خودرو در سبد محصولات خود مواجه بوده و با این تفاوت که این شرکت‌ها تعهد کمتری برای تولید خودروهای مورد تحریم داشتند و توانستند به میزان تعهدی که داشتند خودرو تحویل دهند.
به علاوه دیگر خودروسازان خیلی سریع خودروهای دیگر را جایگزین خودروهای قبلی کردند.
به هر حال با توجه به وضعیت فعلی کشور کاملا قابل پیش بینی است که برخی خودروسازان در آینده‌ای نزدیک برای تحویل خودروهای جایگزین هم به مشکل بر بخورند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/24
چرا با اینکه میدونن که ما میدونیم دروغ میگن، باز هم دروغ میگن؟؟؟

شعار تمدن پرستی نیست ولی کم کم داریم میفهمیم که چرا بیش از 2500 سال پیش یک آدم بزرگ دعا کرد که این سرزمین از دروغ محفوظ باشه...
1397/8/24
دروغ میگن چون سودش بالاست...این روزا فقط انسانیت سودش پایینه!