موضوعات داغ

آلودگی ۸۰ درصدی هوای تهران با تردد ۲۰ درصد از خودروها؛ راه چاره ای هست؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور، تردد ۲۰ درصد از خودروها باعث ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران می‌شود و تنها راه شناسایی این خودروها معاینه فنی است.
به نقل از ایلنا، مسعود تجریشی در مصاحبه با این خبرگزاری در خصوص معاینه فنی خودروها توضیح داد که به تعویق انداختن طرح مربوط به معاینه فنی خودروها به سلامت مردم آسیب می زند و سبب تجمع آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و ادارات می شود. سازمان محیط زیست کشور به شدت با به تعویق افتادن معاینه فنی خودروها و عدم اجرای طرح کاهش مخالف بوده و خواستار اجرای سریع آن است. حتی اگر اجرای این طرح صف های طولانی را به همراه دارد باید سازوکاری برای حل مشکلات مربوط به اجرا درآمدن یافت و عدم اجرای طرح مذکور به شدت زیان ده است چرا که ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به تردد ۲۰ درصد از خودروهاست.
تجریشی در ادامه عنوان کرد که هیئت دولت در خصوص آلودگی هوا ۶۴ مصوبه تصویب کرده که همگی آن ها اجرایی نشده اند. سلامت مردم به هیچ عنوان موضوعی نیست که سازمان حمایت از محیط زیست از آن کوتاه بیاید و این سازمان خواستار پیگیری جدی چگونگی و اجرای طرح کاهش و معاینه فنی توسط رسانه ها و مسئولین است.
مطالعات اخیر نشان داده هرچند تعدادی از کامیون ها و خودروهای سنگین موجود برگ معاینه فنی دریافت کرده اند اما همچنان دودزا بوده و برای سلامت شهروندان تهرانی مضر می باشند و باید از تردد آن ها جلوگیری شود.
کاهش تعداد روزهای ناپاک از اوایل مهرماه در سطح شهر تهران نسبت به سال گذشته ناشی از اجرای نصف و نیمه طرح های مربوط به کاهش آلودگی هوا و مصوبات هیئت دولت است. به عنوان نمونه جریمه اتوبوس‌‌هایی که بیش از ۱۰ دقیقه به صورت درجا روشن هستند از جمله قوانینی که اجرا نمی شود. اجرای این طرح علاوه بر کاهش آلودگی هوا و کمک به سلامت مردم می تواند به صورت سالانه چیزی در حدود دو میلیون تومان صرفه اقتصادی داشته باشد. از محل این صرفه جویی ها می توان به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک کرد.
وی در انتها یادآور شد که به تعویق انداختن زمان معاینه‌فنی مشکلی را حل نمی کند و این سازمان با جدیت اجرای طرح کاهش، دریافت برگ معاینه فنی و موضوع کیفیت سوخت گازوئیل را پیگیری خواهد کرد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/28
تنها راه جلوگیری از تردد ماشین تک سرنشین هست تا کسی نتونه اول صبح ماشین و بندازه تو خیابون واسه سر کار رفتن در حالی که مترو ، اتوبوس ، تاکسی هست ولی امان از فرهنگ بالای یکسری از مردم
1397/8/28
معلومه راهکار شماها. یه طرحی می زارید که از همه به صورت برابر پول بیشتری بگیرید. مثل طرح ترافیک و زوج و فرد که اصل آلودگی رو موتور و ماشینای قدیمی تولید می کنند ولی شما ورود همه ی ماشین ها رو ممنوع می کنید اونم نه بر اساس آلایندگی و مصرف بلکه بر اساس شماره پلاک و میزان پولی که باید هفتگی شارژ بشه.
1397/8/29
بهترین راه بردن پایتخت صنعتی خارج از تهران هست ، بابا مردم رو خفه شدن تو این شهر نمیشه نفس کشید ، انقدر خودروی تک سرنشین که صبح تا شب واسه سر کار رفتن دود تولید میکنن چرا باید مجوز داشته باشن ، چرا برای کیفیت بنزین و خودروهای تولیدی فکر نمیشه ؟ واردات خودرو هم که متوقف شده باز افتادیم گیر این آشغال سازهای داخلی که با تولیداتشون دل مردم رو خون کردن
1397/8/29
خاک بر سرتون
دست من بدید ظرف یک ماه کاری میکنم کل مردم ماشین خوب سوار بشن آلودگی از بین بره و ترافیک یک سوم بشه
شما نمیخواهید کار کنید...
لعنت به مدیران بی سواد و نالایق
1397/8/29
راه حل که خیلی خیلی واضح و عیانه اما متاسفانه شماها مرد عمل نیستید!
راه حل اصلی و اساسی که همانا اجرائی کردن سیاست های کنترل جمعیت تهران و اقدامات تشویقی و تنبیهی برای رجعت مهاجرین نورسیده به شهرهای خودشونه.ولی خوب این روش قطعا زمانبره پس بعنوان راه حل کوتاه مدت میشه به ترویج فرهنگ استفاده از اسکوترها و دوچرخه های برقی بجای خودرو جهت تردد انفرادی افراد در کنار وضع مقررات توبیخی قوی برای منع تردد خودروهای تک سرنشین اشاره کرد