موضوعات داغ

نشان جعلی استانداردهای امریکایی روی روغن‌موتورهای داخلی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها اگر سری به بازار روغن موتورها زده باشید متوجه می شوید که بازار پر از روغن موتورهای ایرانی است که نشان استاندارد امریکایی بر روی آن ها حک شده است. هرچند ثبت این نشان پایه و اساس درستی ندارد اما به یک اهرم برای نشان دادن کیفیت بالای محصولات تبدیل شده است.
به نقل از سایت رسمی مجله دنیای خودرو، استانداردهای تقلبی امریکایی و اروپایی این روزها بازار را پر کرده و به نوعی اهرمی برای گرم کردن بازار روغن موتورهای خارجی نما و حتی ایرانی تبدیل شده است.
هرچند سال ها از قطع رابطه ایران و امریکا می گذرد و طبیعتا برای دریافت نشان استاندارد امریکا احتیاج به ارسال حداقل یک نمونه روغن موتور به امریکا است اما این نشان به وفور بر روی برندهای مختلف به چشم می خورد. روغن موتورهایی ایرانی که امریکا نرفته اما موفق به دریافت استاندارد API از این کشور شده‌اند.
تعدادی از شرکت های بزرگ ایرانی برای توجیه این اقدام عنوان می کنند که شرکت‌های تولیدکننده ادتیو یا همان افزودنی‌های شیمیایی موجود در روغن‌های موتور به دلیل دارا بودن استاندارد API می‌توانند محصولات تولیدی توسط کارخانه‌های ایرانی را که از محصولات آن‌ها استفاده می‌کنند نیز تحت استاندارد موسسه نفت امریکا درآورند.
حتی چنین جوابی نیز ابهامات زیادی را باقی می گذارد. هنوز مشخص نیست سازمان استاندارد امریکا در شرایطی که خبری از نام محصول، شرکت و کشور تولید کننده و نحوی ساخت محصول ندارد چگونه می‌تواند تنها به‌شرط استفاده از نوع خاصی ادتیو و بدون اطلاع از نحوه ترکیب آن‌ها با روغن پایه و بدون اطلاع از نوع روغن پایه به‌کاررفته در روغن موتور نهایی آن را تایید کند.
در چنین آشفته بازاری عموما مالکان خودرو به پیشنهاد تعویض روغنی و تکنسین مورد اعتماد خود عمل می‌کنند. گاها تعدادی از مالکان خودرو نیز به سراغ دفترچه راهنمای خودروی خود می روند. برای خودروهای مدل 2011 به بعد روغن‌موتوری با استاندارد API-SN احتیاج است که با گشت و گذاری کوتاه در بازار لیست بلندبالایی از چنین روغن موتورهایی فراهم می شود. روغن موتورهای خارجی پرآوازه ای که تبلیغات زیادی برای فروش آن ها صورت گرفته که البته تنها در کشور ما به فروش می رسند.
با پیگیری این روغن موتورهای خارجی نما متوجه می شوید که این محصولات به اصطلاح وارداتی در داخل کشور پر شده و نام و نشان غربی آن ها تنها برای جذب مصرف کننده نهایی است.
با کمی وقت گذاشتن و بررسی برندهای دهان پر کن روغن موتور، ‌به نام و نشان‌هایی بر می‌خورید که حتی در پایین قوطی‌هایشان تاکید بر ساخته شدن در بلژیک، ‌هلند و حتی امریکا دارند. اما وقتی در سایت رسمی API اقدام به جست‌وجوی این نشان‌های گمنام می‌کنید با هیچ نتیجه قابل قبولی مواجه نمی‌شوید. اینها برندهای خارجی‌نمایی هستند که در داخل کشور تولید شده و به اسم روغن‌های خارجی در بازار عرضه می‌شوند.
براساس بررسی هایی که توسط سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو بر روی 15 برند مطرح روغن موتور صورت گرفته، سه محصول با نام و نشان اصلی عرضه می‌شوند و البته در سایت استاندارد روغن موتور امریکا نیز جای‌گذاری شده‌اند.
برای اطمینان از صحت ادعای شرکت واردکننده روغن موتور مبنی بر دریافت استاندارد API از امریکا پیشنهاد می شود که به سایت رسمی API به آدرس WWW.API.ORG مراجعه کرده و خودتان پیش از خرید از صحت استاندارد روغن موتور مورد نظر خود مطلع شوید.
در این آشفته بازار که خودرو برای عده ای کالای سرمایه ای محسوب می شود حتما پیش از خرید هر قطعه و محصول مرتبط با وسایل نقلیه تحقیقات گسترده ای انجام دهید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/29
میشه اسم اون روغنهارو برام ایمیل کنید ممنون
1397/8/29
بهترین مقاله ای بود که در سایت خوب شما خوندم.بیشتر روغنای تو بازار همین روغن سوخته ها هست که تصفیه کردن .وقتی نهاد نظارتی و سازمان استاندارد حضور کم رنگی در سطح بازار دارند نتیجه این میشه که افراد متقلب و سود جو که همیشه هم حاضر هستن اقدام به تقلب و هزار جور کثافت کاری میکنن.همین دوسال پیش یک پسر جوان که سی سالش هم نبود در یک کارگاه اطراف تهران روغن سوخته را دبه میکرد و پلمب توزیع میکرد .