موضوعات داغ

نگاهی به قیمت و شرایط بازار دست دوم رنو P.K؛ پرچمدار ارزان قیمت های بی کیفیت

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
رنو پی کی را باید خودرویی متعلق به دوران ابتکارات زاید الوصف مهندسان دو خودروساز بزرگ کشور تلقی کرد. دوران ویژه موسوم به دهه "شتر گاو پلنگ سازی" صنعت خودرو ایران که با نصب موتور پژو 504 در سینه نحیف پیکان آغاز شد و با خلق آریسان و وانت کارا بهمن همچنان ادامه دارد اما پی کی بی شک در میان این کلکسیون مرگ آفرین نیز در زمره سردمداران است چرا که ایده نصب موتور چست و چابک پراید بر روی بدنه 800 کیلوگرمی رنو پنج بدون هیچ گونه بهبودی در مشخصات فنی و ایمنی می تواند تنها به ذهن یک قاتل حرفه ای خطور کند.
اوایل دهه 80 بود که پارس خودرو تصمیم گرفت به این ایده درخشان جامه عمل بپوشاند و به فاصله چند ماه شاهد یک پراید ارزان سازی شده با پوسته بدنه رنو پنج مرحوم و متین بودیم. ماحصل این پروژه خلق خودرویی زشت و بسیار ناپایدار در سرعت های بالا شد که البته انصافا از مصرف سوخت اندکی برخور دار بود و به لطف اشتراک قطعات فنی با پراید، برخلاف اجداد فرانسوی خود از قابلیت نگهداری بهتری در بلند مدت برخودار شد. حالا نیز پس از گرانی های اخیر و افزایش قیمت بنزین که دیر یا زود اتفاق می افتد بار دیگر نگاه مشتریان کف بازار به سمت خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است و در این میان پراید های مدل پایین در کنار رنو پی کی می توانند در زمره انتخاب ایشان قرار بگیرند.
با این وجود باید گفت که رنو پی کی از آنچه که فکرش را می کنید، بی کیفیت تر است و نمی تواند انتخابی بهتر از پراید تلقی شود. به خصوص که حالا قیمت پی کی های موجود در بازار نیز افزایش یافته و حداقل به بودجه ای ده میلیونی برای خرید یک نمونه سالم از این معجون تلخ ایرانی، کره ای، فرانسوی نیاز خواهید داشت.
مشکل دیگر آنکه برخلاف پراید، قطعات بدنه پی کی در سطح بازار به راحتی پیدا نمی شود و از این حیث نیز بازهم پی کی قافیه را به برادر اصیل تر خود می بازد. با این حساب پر واضح است که خرید این خودرو را حتی در شرایط بغرنج فعلی بازار توصیه نمی کنیم، اما اگر اصرار به داشتن یک خودرو اقتصادی و خاص دارید، شاید پی کی بتواند بیشتر از پراید این نیاز شما را پوشش دهد و پتانسیل بالاتری را برای دستکاری و تیونینگ شهری ارائه دهد.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/7
من یک نقره ای 86 داشتم
ماشین خوبی بود
لاستیک185 با رینگ براش انداختم. کمکهای عقبشو tzf هیدرولیک گذاشتم خیلی خوب شده بود
ترمزهاش از پراید خیلی بهتره
فقط گلگیرشو زدند، رفتم بخرم گفتند اگه پیدا کنی 400 هزار تومن!!!!
گلگیر سوناتا 170 هزارتومن بود!!!
گلگیرها و چراغ عقبش گیر نمیاد...
1400/3/16
سلام اقا امیر .
نمیدونم مریضی یا چی .
لاستیک و رینگی رو که گفتی اصلا به پی کی نمیخوره
بعدشم گلگیر پی کی ۲۰ ۳۰ هیزار تمن هست این چرت و پرتا چیه که میگی خدایی
1401/7/5
محدوده شما گیر ، طرف ما راحت گیر اومد ، اولین مغازه لوازم پی کی فروشی خریدم
1397/9/8
اون ابتکارات مهندسان و سردمداران خودروسازی هنوز هم ادامه داره و شاید دهه های ديگه اشاره ای بهش بشه...
تولید چند دهه ای وانت نیسان حتی تن مهندسان طراحشو تو گور هم میلرزونه
خودروی که به قول دوستان، سر پایینی با دنده خلاص صدی پونزده تا مصرف میکنه...ایمنی ش هم بکنار
حالا چند قیافه ناکارآمد هم هنوز از روش میزنند که خودشونم توی تولیدش موندن
شاهکارای سایپاست
اگه ميتوانست خجالت نداشت تا حالا پی کی 27 رو هم تولید میکرد
1397/9/8
وزن رنو 5 ، 900 کیلو
وزن نمونه های قدیمی پراید ، 860 کیلو
1397/9/8
میشه گفت اولین هاچبک کراس دنیا بود😃😃
1397/9/8
با شرایطی ک داریم پیش میریم .چاهار سال بعد میاید تست و برسی قاطرو میزارید .چون دیگه بوجه هیچکس ب خرید پراید ۹۰ملیونی نمیخواد برسه در اینده نچندان دور
1399/3/9
چه اینده نگری خوب و دقیقی 😅😉
1399/3/15
خیلی خوب گفتی
فقط باید چهار سال رو بکنی یه سال و نیم 😂
1397/9/9
😝😄شتر گاو و پلنگ خوب امدی هنوزم در دست تولید داریم وانت ارسیان پراید وانت
1401/7/5
نسبت به قیمتش (معادل موتورسیکلت ) خیلی ماشین خوبیه ، یه تمیز و سالمش رو میشه زیر پنجاه تومن خرید درصورتیکه پراید با همون کارکرد یا حتی بیشتر بالای صد تومنه ! لوازم فنی (موتور ، گیربکس و زیروبند) که با پراید یکیه لوازم بدنش هم راحت گیر میاد فقط مثل پراید همه ی لوازم فروشی ها ندارن ، تعداد کمی لوازم فروش همه لوازم بدنه رو دارن