موضوعات داغ

جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان با پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: در حال حاضر برای جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان به دلیل شرایط تحمیل شده به این صنعت، دولت باید ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت تسهیلات کم بهره و یا کمک بلاعوض به خودروسازان بدهد. حال اگر این تسهیلات در اختیار این صنعت قرار نگیرد، صنعت قطعه سازی و به دنبال آن خودروسازی با زیان‌های غیرقابل جبران همراه خواهند شد. این موضوع یک امر مرسوم در تمام دنیا است. در تمام دنیا دولت‌ها برای کمک به صنعت خودروسازی در شرایط بحرانی تسهیلات لازم را در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌دهند.
به گزارش خودرو بانک و به نقل از عصر خودرو، شهرام آزادی در ادامه بیان داشت: تحریم‌های بین المللی و تحمیل شده از طرف آمریکا، باعث کاهش تولید و کاهش نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان شده است. این کاهش در شرایطی است که قیمت مواداولیه و قطعات با افزایش روبه‌رو بوده است. حال این تحریم‌ها باعث کاهش فعالیت خودروسازان شده و باعث شده است که خودروسازان بدهی هنگفتی به صنعت قطعه‌سازی داشته باشند. با وجود این بدهی‌ها و دور دوم تحریم‌های صنعت خودرو که باعث آسیب شدید به صنعت خودروی کشور شده است باید برای حل این موضوع کاری انجام شود. همچنین در شرایط فعلی دولت به دو روش می‌تواند به کمک خودروسازان بیاید. اول افزایش قیمت خودرو است. در شرایطی که قیمت مواد اولیه و تمام هزینه‌ها افزایش داشته است، ثابت نگه داشتن دستوری قیمت‌ها دور از انتظار است و باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند. دوم هزینه‌‌های زیاد برای خرید قطعات خارجی و تبدیل ارز و موارد دیگر است. قیمت خودرو باید به گونه‌ای باشد که صنعت خودرو در این شرایط سخت بتواند دوام بیاورد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه مشکلات بعدی صنعت خودرو، بسته توسعه محصولات آتی است، تصریح کرد: در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی سرمایه گذاری مناسب برای توسعه و ساخت محصولات جدید صورت نگرفته است. حال وقتی این صنعت توان سرمایه‌گذاری برای محصولات آتی خود ندارد، دولت باید کمک‌ها خود را به خودروسازان ارائه دهد. همچنین اگر می‌خواهیم خودروسازی کشور را از لحاظ تکنولوژی و کیفیت بالا ببریم باید به توسعه محصولات مخصوصا محصولات جدید توجه ویژه شود. حال باید گفت که بدون حمایت دولت و سرمایه‌گذاری در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی و شرکت‌های تحقیقاتی و طراحی خودرو، امکان سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها میسر نخواهد شد. در این شرایط اگر این وضع نابسامان ادامه پیدا کند و فکری برای حل مشکل نشود، صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی با خسارت جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهند شد.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/18
٣٠ هزار ميليارد تومن رو خرج باز خريد كردن پرسنل كنن بذارن صنعت ورشكسته شه.
بابا اين غده ي سرطاني رو بكنين بندازين دور؛خودروسازى نميخوايم اصلا
1397/9/18
دوستان؛ فقط اینو بدونیم که:
چند سال پیش کمپین نخریدن خودروی صفر درست شد، مردم نخریدند. تا تسهیلات فلان گذاشتند ملت حمله کردیم و...
امسال با اینکه میدونیم اینا حقه باز هستند، باز ثبت نام کردیم و...
چند سال دیگه خودمون به خودمون علنا حمله میکنیم. خودمون همدیگه رو غارت میکنیم.
1397/9/18
(خطاب به استاد دانشگاه)خوشحالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مردم رو چی فرض کردی؟
لامصب 40 ساله دارین جیب مردم رو خالی میکنید چه پیشرفتی کردید؟فقط تونستید مدل فرمون ماشین رو عوض کنید؟؟
شرف ندارید دیگه وگرنه انقدر با وقاحت این حرفارو نمی زدید.
هیچ کدوم از مردم راضی به پرداخت وام به خودروسازا نیستن و همه خواهان ورشکستگی این شرکت های فاسد هستند.
1397/9/18
استاد دانشگاه یا جیره خوار لگن سازی ایران خودرو و سایپا؟
الله اعلم
1397/9/18
جالبه کل گروه فولکس واگن کمتر از ۱ میلیارد دلار واسه پلت فرم MQB خرج کردن تویوتا هم پلت فرم جدیدشو که TNGA باشه با ۵۰۰ میلیون یورو طراحی کرد بعد اینا ۳۰ هزار میلیارد پول میخوان که تحقیق کنن این دفعه کاپوت ۴۰۵ چه شکلی بشه اسمشو بزاریم غنا !!!!
1397/9/18
کاری نداره که پاداش مدیران و سود دلالان رو تو ۵ سال گذشته ازشون بگیرین باور کنین میشه ۲ برابر این مقدار بدین به خودرو سازی نزارین ورشکست شه ولی از جیب ملت ندزدین!!!!!!!!
1397/9/18
کاش فقط و فقط یک لحظه این کوته فکران رانتوخوار خودرو ساز به فکر وطن و مردمشان بودن !!!!من بنام ایران و وطن عزیزم می گویم که این دقیقا خیانت در بیت المال است اگر یک ریال به این فرقون سازان بی مسولیت دولت پرداخت کند
1397/9/18
تا کی باید ثروت ملی به شرکت های خودروساز بی کفایت تزریق شود.مثل تمام کشورهای توسعه یافته این حمایتها به سمت توسعه ریلی که تضمین کنند منافع عمومی جامعه است سرازیر شود و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی برداشته شود و فضای رقابت سالم ایجاد شود .خودروسازها در صورت رقابت ادامه حیات دهند.
1397/9/18
عزیز سی هزار ملیارد تو من یعنی سه ملیارد دلار یعنی پول تاسیس سه تا کارخونه خودروسازی از صفر مگه نمیگین زیان ده هست جمعش کنید سه ملیارد دلار م بدید به چینیا خودشون کارخونه می زنن خودشون براتون می فروشن یه چیزی هم زیاد میارن .
1397/9/18
وقتی اساتید دانشگاه کشوری اینگونه باشند، نتیجه هم می شود همین که می بینیم! سی هزار میلیارد از سوی دولت یعنی هفت میلیارد دلار و از سوی بخش خصوصی یعنی سه میلیارد دلار! خرج مشتی مفت خور گردن کلفت که هیچ کاری جز عوض کردن چراغ های خودروهای با طراحی ۳۰ سال پیش ندارند!
1397/9/18
یکی نیست به این ابله بگه از صنایع تو دنیا مقطعی اونم تو شرایط بحرانی حمایت میکنن تا رفته رفته سر پای خودش وایستند،چون سالها مالیات دادن و اشتغال ایجاد کردند نه مثل این دو خودرو ساز سرطان که ما داریم!