موضوعات داغ

[نظرسنجی] مشکل اصلی عدم تحویل خودروها و تجمع مردم مقابل شرکت‌های خودرویی چیست؟

عکس مطلب اول
این روزها تجمع مردم در مقابل شرکت‌های خودرویی اعم از واردکننده و تولیدکننده بیش از پیش زیاد شده و مشکل آن‌ها عدم تحویل خودروهایشان در زمان مقرر و همچنین افزایش قیمت خودرو است. این تجمع‌ها نه‌تنها در مقابل شرکت‌های واردکننده خودرو زیاد شده، بلکه مردم در مقابل خودروسازان قدیمی دولتی و خصوصی نیز تجمع می‌کنند و شکایت از افزایش بی‌رویه قیمت خودروها و عدم تحویل آن‌ها دارند.
اما مقصر اصلی که موجب نارضایتی مردم شده کیست؟ اجازه دهید داستان را از کمی قبل‌تر شروع کنیم. اردیبهشت‌ماه امسال بود که آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های ایران مجدداً وضع می‌شود. این مشکل باعث شد تا بعضی از شرکت‌های اروپایی و یا حتی چینی، همکاری خود را با ایران قطع کنند و از ارسال قطعه به ایران جلوگیری کردند. در این طرف نیز قیمت دلار به شدت افزایش پیدا کرد که البته بعد‌ها بعضی از مسئولین اشاره به مشکلات داخلی برای این افزایش عجیب دلار کردند. این دو مشکل به علاوه تصمیم یک‌شبه زیر وقت صنعت برای بسته شدن ثبت سفارش خودرو و عدم ترخیص خودروهای داخل گمرک باعث شد تا بی‌نظمی و نابسامانی بی‌سابقه‌ای صنعت خودرویی کشور را فرا بگیرد و بعضی از خودروهای پیش‌فروش شده که قطعات آن‌ها در راه بودند، در خط تولید ناقص ماندند، و یا بعضی از خودروهای وارداتی اجازه وارد ثبت سفارش نداشتند و حتی بعضی از خودروهایی که در زمان صحیح ثبت سفارش داشتند و در گمرک مانده‌اند نیز اجازه ترخیص و تحویل به مشتری پیدا نکردند. حال در این میان فساد در ثبت سفارش وارداتی‌ها مزید بر علت شد تا وقفه‌ای در روند بررسی مشکلات وارداتی‌ها نیز بوجود آید.
اما اگر از بالا به موضوع نگاه کنیم، حتماً تحریم‌ها و روابط بین‌المللی که باعث عدم ارسال قطعات و قطع همکاری شده، مدیریت ضعیت خودرویی‌ها برای پیش‌فروش‌های بلندمدت بدون پشتوانه، و همچنین تصمیم‌های یک‌شبه و مخرب مسئولین، هر سه این مشکلات عجیب را بوجود آورده که معلوم نیست چه زمانی آرامش به این صنعت باز خواهد گشت. اما قطعاً و بدون شک مردم حق‌دارترین جنب این داستان پیچیده هستند و قطعاً محق هستند که از حق خود برای دریافت کالای خریداری شده پاسخ بخواهند، اما باید دید کدام‌یک از این موارد بیشترین سهم را در این نابسامانی داشته‌ است.
در این نظرسنجی قصد داریم نظر شما را در مورد این موارد جویا شویم. بی‌شک هر سه موارد ذکر شده یعنی "تحریم‌ها و اخلال در روابط بین‌الملل"، "مدیریت ضعیف خودرویی‌ها" و البته "تصمیم‌های یک‌شبه مسئولین" باعث این مشکلات شده‌اند اما به نظر شما کدام مورد بیشترین سهم را در بروز این مشکلات داشته است؟

برای شرکت در نظرسنجی به این صفحه مراجعه کنید.

شرکت در نظرسنجی

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/14
:| نظر سنجی که چی ؟!! میگید مشکل داریم و میگید نظرتون چیه کیه آخه این چه سیقه ایه :|||
1397/9/14
این نظر سنجی یه گزینه کم‌داره اونم این گزینه که مردم عقلشون تو چشماشونه یا اینکه از یه سوراخ ۳۰۰ بار گزیده می شن و عبرت نمی گیرن.
مقصر این نابسامانی همین مردم معترض هستن نه تحریم و خودرو ساز و دولت.
چون یه گزینه کم داره نمی شه شرکت کرد.
1397/9/14
دلالان در بازار انحصاری همین کپی سازان هستن مهندسی شون در حد عوض کردن چراغ ماشین ن کیفیت ن امنیت ن ابشن خدا کنه برشکسته شن چند شرکت رقابتی ب وجود بیاد
1397/9/14
اولین چیزی که آمریکا تحریم کرد صنعت خودرو سازی ایران بود.
حالا سوال اینجاست که آمریکا چه میداند که دانشمندان داخلی موافق نابودی صنعت خودرو سازی نمی دانند؟
1397/9/14
مثل همیشه چپاول مردم بخار ریخت وپاش و بی لیاقتی خودشون
لگن سازای بی لیاقت
1397/9/14
علت اصلی مدارای وزارت صنعت و معدن با این شرکت هاست.باور کنید سلطان سکه رو که اعدام کردن و سخنگوی قوه قضاییه آقای اژه ای هم صحبت از محاکمه و اعدام چند مدیر خودرویی داد که بلافاصله بعضی از شرکت ها ماشین ها رو رو کردن.نمونه بارزش شرکت کرمان موتور که پس از این وقایع دعوتنامه النترا مونتاژ رو صادر کرد.تو ایران این راهکار بیشتر جواب میده.از قدیم هم گفتن تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر.که نشان دهنده یه تجربه تاریخی از گذشته تا به امروز در این مرز و بوم هست.
1397/9/15
بیکفایتی مدیران مثلا در مورد کرمان موتور ضرب و شتم مشتری و دست بند زدن به مشتری و پول مردم رو دپو کردن تا روز اخرو و دروغ گفتن به مشتری که حتی یکدونم النترا نمیتونیم تولید کنیمو و بعد مونتاژ و پخش بین خودشون خودتون باشید انصافا اعتراض نمیکنید؟
1397/9/15
همه این داستان ها و حرف ها یه دروغ بزرگ هستش تا مردم رو سر کیسه کنند.هیچ جا حرفی از اینکه بازار ازاد ماشیناشو از کجا میاره نمیزنن.
مگه دلال ماشینو تو انباری خونش تولید میکنه که بده بازار و قیمت گذاری کنه,دلال و کلاه بردار کسانی هستند که مردم رو با این حرفا بازی میدن. ایران خودرو و سایپا وقتی اگه نمیتونه ماشین تولید کنه چرا با هزار ماده و تبصره فراخان میزنن و ثبت نام میکنه ,علتش اینه که فقط پول مردم رو بگیره و بعد با قلدری بگه همینه که هست یا ماشینو بهت گرون میدم یا بیا پولتو با سود ناچیزی که بهش خورده بگیر.در اصل از مردم وام کم بهره گرفته بدون دردسر و دوندگی.حمایت از مصرف کننده و وزارت صنعت و ریاست جمهوری هم همه طرفدار اونا هستن.
این همه حرف گفته شده همش هم به نفع خودرو ساز تموم میشه اصلا حرف از این نیست که کسانی که موعد تحویل ماشینشون ماهها گذشته تکلیفشون چیه !!؟؟من یه حواله سمند به تحویل مهر 97 گرفتم و فکر میکردم خودرو ملیه و راحت تحویل میگیرم الان97/9/15 هستش و بیشتر از صد بار به خود شرکت رفتم,از تلفن گویا و نمایندگی پیگیر شدم ولی جوابی نگرفتم و خیلی محترمانه میگن شکیبا باش.ما که دستمون به هیچ جا نمیرسه و کسی هم نیست به داد ما برسه چون هیچ کس نمیاد سرمایه دار رو ول کنه و به داد مظلوم برسه,بهشت و جهنم,حلال و حروم,و عذاب الهی هم فقط برای ما مردم بدبخت و بیچاره هستش.
1397/9/15
تا زمانی که خودرو سازان، عقل در چشمانی چون شما دارند ، محال است که بر خودرو سازان غلبه کنید.
1397/9/15
دلیل این وضعیت در هیچ کدام ازین گزینه ها نیست، تنها مقصراین شرایط خود ما مردم هستیم که دستمون رو کردیم تو جیب همدیگه و یه شبه دلار رو کردیم بیست هزار تومن ، توی تمام پیش فروش ها شرکت کردیم و نفهمیدیم که داریم سرمایه هامونو یک شبه یک پنجم میکنیم بله از ماست که بر ماست
1397/9/15
من فقط يك سوال دارم پس اين ماشينهاي ٢٠١٨ كه تو شيراز به تعداد زياد هست از كجا اومده؟
1397/9/15
جواب: مشكل خود دولت و سيستم ناكار امده اينا نميتونن يه مشكل ساده مثل اينو حل كنن كه با يه نامه به گمرك حل ميشه معلوم نيست تو وزارت صنعت چه غلطي ميكنن !!! بعد ميخواهند امريكارو شكست بدن بله ميتونن شكست بدن همونطوري كه پرايد به سادگي اوانتادورو شكست ميده