موضوعات داغ

واکنش وزیر صنعت به حواشی موضوع افزایش قیمت خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
روز یک شنبه در جلسه ای که در خصوص بررسی وضعیت افزایش قیمت خودرو و همچنین وضعیت کلی این صنعت و تعهدات معوق خودروسازان برگزار شد اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس و برخی دیگر از نمایندگان خانه ملت با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی ریاست‎جمهوری، مدیران‌عامل ایران‎خودرو و سایپا، مدیرعامل سازمان حمایت، مدیران وزارت صنعت و نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور به گفت و گو پرداختند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در این جلسه وزیر صمت توضیح داد که موضوع افزایش قیمت خودرو به دوره وزارت وزیر قبلی بر می گردد و بر اساس فرمولی که در شهریور ماه پیش‎بینی شده است، خودروهای بالای 45میلیون‌تومان با ۵درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهند شد و در پیش‎فروش بعدی ۵درصد کاهش قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم. از آنجا که ماه گذشته خودروها با کاهش تولید مواجه شده اند امکان پیاده سازی این فرمول محیا نبود اما اکنون با توجه به اینکه عرضه و تولید خودرو افزایش یافته به نظر می رسد که زمان پیاده سازی فرمول فوق رسیده است. در صورت پیاده سازی امید می رود هر چه زودتر تیراژ تولید خودروها به حالت قبل برگشته و بدهی خودروسازان نیز پرداخت شود.

جلسه خودروسازان با معاون اول
در جلسه روز یکشنبه رضا رحمانی توضیح داد که کمبود نقدینگی بزرگترین مشکل فعلی فعالان صنعت خودروسازی است و امید می رود که با کمک و به دستور معاون اول رئیس جمهور هرچه زودتر در این خصوص به صنعت خودروسازی کمک شود. بر اساس بسته پیشنهادی ای که برای کمک به صنعت خودروسازی طراحی شده انتظار می رود که در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو به‎طور اساسی برطرف شود. رویکرد حمایتی درنظر گرفته شده در این بسته سبب افزایش تولید و کیفت و همچنین تعادل سازی قیمت تولیدات داخلی خواهد شد.

تشکیل کارگروه بررسی قیمت خودرو
همچنین در حاشیه برگزاری این نشست، سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس اظهار داشت: تا زمانی که قیمت‌های جدید اعلام نشود، خودروسازان حق افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را ندارند. چراکه اعلام قیمت‌ها باید براساس روال و قاعده باشد و افزایش قیمت محصولات به‌صورت خودسرانه قانونی نیست. عده ای از عدم اجرای تعهدات و افزایش قیمت خودسرانه محصولات سایپا و ایران خودرو شاکی بوده و شکایت خود را به کمیسیون اصل 90 رساندند. بر این اساس مقرر شده است تا تحویل تعهدات معوق در اولویت خودروسازان قرار بگیرد و براساس قراردادهای منعقد نسبت‌به تعهدات خود عمل کنند.

برای صنایع دیگر هم نسخه بپیچید
در این نشست هاشم یکه‎زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس از وضعیت کلی این صنعت و افزایش قیمت‌هایی که این شرکت روی محصولات خود اعمال کرده است، اظهار داشت: با وجود تمام انتقاداتی که به ما وارد می شود اما ما همچنان خواستار همکاری با مجلس و دولت می باشیم اما خوب است که مشکلات درونی و بیرونی خودروسازان و قطعه سازان نیز در نظر گرفته شود و تنها به موضوع افزایش قیمت خودروها توجه نشود.
یکه‎زارع با بیان این‎که در 4دهه گذشته تولید ناخالص کره جنوبی بالغ‌بر 52میلیارد دلار و تولید ناخالص ایران 78میلیارد دلار بوده است، گفت: «اما امروز این رقم برای ایران 411میلیارد دلار وبرای کره 1411میلیارد دلار است، بنابراین هرچند نسخه‎پیچی شما برای صنعت خودرو خوب است، اما بیایید برای توسعه صنایع دیگر نیز دست به کار شوید و عملکرد آن‎ها را نیز ارزیابی کنید.»
وی همچنین عنوان کرد که ایران خودرو تا خردادماه سال جاری هیچ گونه تعهد معوق نداشته و 140 هزار دستگاه خودروی معوقی که این شرکت متعهد به تحویل آن ها شده مربوط به بعد از خردادماه است. ایران خودرو در تلاش است تا از این تعداد خودرو 30هزار دستگاه را امسال تحویل داده می‎شود و برای مابقی نیز برنامه‎ریزی بر این است که تا سه‌ماهه اول سال دیگر دعوت‎نامه‎ها ارسال شود.

زیان روزانه 25 تا 30 میلیارد تومانی خودروسازان
محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به مشکلاتی که این صنعت به آن مبتلا است، گفت: افزایش قیمت 70 تا 240درصدی مواد اولیه صنعت خودروسازی سبب شده که این صنعت با وجود ثابت ماندن قیمت ها در روز، زیان 25 تا 30میلیاردی را متحمل شود. به علاوه نقدینگی نیز در حدود 8هزارو200میلیاردتومان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
سروش همچنین در پایان یادآور شد که خودروسازان ناچار اند که خودروهای تولیدی خود را به صورت قطره چکانی راهی بازار کنند چرا که نبود قطعات سبب شده که خودروها ناقص تولید شده و آماده تحویل نباشند. باید در نظر گرفت که عدم تحویل به موقع خودروها با توجه به سود تاخیر برای خودروسازان نیز زیان ده است و بنابراین هیچ خودروسازی تمایل ندارد که خودروهای خود را در صورت آماده بودن به مشتریان خود تحویل ندهد. در طی 10 روز گذشته میزان تولید خودرو حدودا 20 درصد افزایش یافته و امید می رود که بخش عمده تعهدات سایپا تا پایان سال به مشتریان تحویل داده شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/9/27
چرا این همه این خودروسازای ایران رو اذیت میکنید اینا تا خرداد تعهد معوق ندارن این کیدونید یعنی چی یعنی رتبه اول خودرو سازی و تولید علم ..بذارید هر چی دوست دارن از مردم طلبشونو بگیرن...تا راضی باشن ،خوشحال باشن..
1397/9/27
خودروسازان اگر تا 7 ماه دیگر مطابق با تیراژ قبل تولید کنند، قطعه قایم کردند که با ارز 3800 تومنی تهیه کردند.
همه میدونند این موضوع رو...
آقایون اگر مملکتتون رفت رو هوا، یه سر تقصیرش مال این خودروسازان خودتونه
1397/9/28
تمام پیش فروشهای سال گذشته پارس خودرو (ساندرو، ال نود و استپ وی) همه از صمت مجوز پیش فروش داشتن و این یعنی زمانی که پیش فروش انجام شده تمام قطعات این خودرو ها خریداری شده و در واقع این هزینه اولیه ای که از مردم گرفتن بابت خرید قطعه بوده اونم با ارز 3700 تومنی سال گذشته! الان تقریبا 10 ماهه که هیچ خودرویی تحویل ندادن به بهونه تحریم و کمبود قطعه! مگه میشه یه شرکتی بیاد به این گستردگی پیش فروش کنه ولی قطعه نداشته باشه!!! اینا مردوم رو هالو گیر آوردن! اگه یه خورده غیرت داشتن نباید افرادی که سال گذشته ثبت نام کردن اونم زمانی که دلار زیر 4 تومن بوده رو اینطوری بلا تکلیف بذارن و بگن قطعه نداریمو تحریمم و رنو رفت و خاشقچی و از این مزخرفات... و به این بهونه قیمتا رو 100% بالاتر بکنن تو پاچه مردمی که 10 ماه منتظر بودن! این کار عین جیب زنی در روز روشن از مرمیه که به این خودروساز وطنی اعتماد کردن! متاسفا برای این مدیران متاسفم....