موضوعات داغ

رقابت بین رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

عکس مطلب اول
امروز در بازه قیمت ۷۰ میلیون تومان می‌توان یک رانا lx و یا یک ۲۰۶ صندوق‌دار خرید. حتی خرید رانا ۹ میلیون تومان ارزان‌تر از پژو است. اگر فاکتور قیمت را در بررسی این دو خودرو کنار بگذاریم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
هرچه که باشد پژو خودرویی خارجی بوده که اگرچه دیگر با دستان کارگران ایرانی تولید می‌شود اما طرح اولیه آن سال ۱۳۸۵ با همکاری بین ایران‌خودرو و فرانسه ریخته شد. البته همان زمان هم گفته می‌شد که مهندسان پورشه آلمانی بر سیستم تعلیق و طراحی صندوق آن نظارت داشته‌اند. اگر خوب به رانا نگاه بیاندازید متوجه می‌شوید که این خودروی ایرانی یک طرح جدیدی از همان ۲۰۶ صندوق‌دار است. ویژگی مثبت رانا این بود که از اول با صندوق طراحی شد و به همین دلیل اجزای آن شکل موزونی با هم داشتند.
طراحی موزون صندوق با بدنه رانا تا جایی چشم شما را نوازش می‌کند که در خودرو را باز نکنید و داخل آن ننشینید. طراحی داخلی رانا نامناسب است و توی ذوق می‌زند. این به معنی زیبا بودن داخل اتاق پژو نیست. با خرید پژو ۲۰۶ sd اول از همه متوجه بی‌کیفیت بودن جنس پلاستیک داشبورد می‌شویم. جنسی که به نظر نمی‌آید تفاوتی با خودروهای چینی داشته باشد. از سوی دیگر رانا صندوق‌عقبی ۲۳ درصد بزرگ‌تر از ۲۰۶ دارد. با خرید پژو ۲۰۶ sd خودروی شما یک صندوق ۴۰۰ لیتری و رانا ۴۵۰ لیتری دارد.
مصرف سوخت وظرفیت باک هر دو خودرو مانند یکدیگر است. یعنی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. شتاب ۲۰۶ اما یک ثانیه بیشتر از رانا بوده. یعنی با خرید پژو ۲۰۶ sd۱۰۰ کیلومتر را می‌شود در ۱۱ ثانیه طی کرد و این نشان می‌دهد تجربه رانندگی با هردو تقریبا مشابه یکدیگر است. با این خودرو همچنین می‌توان آدرنالین بیشتری ترشح کرد؛ چرا که حداکثر سرعت آن ۱۹۳ کیلومتر و رانا ۱۸۹ کیلومتر است. اگرچه موتور هر دو خودرو ۱.۵ لیتری بوده اما قدرتی که خودروی فرانسوی تولید می‌کند کمی بیشتر از رانا است.
۲۰۶ sd از نظر امکانات رفاهی هم خودروی بهتری است. برای مثال ۲۰۶ صندوق‌دار به خاطر داشتن بلندگوهای کیفیت صدای بهتری ارائه می‌کند در حالی که رانا شبیه به ۲۰۶ هاچ‌بک بلندگوی عقب برای ضبط خود نصب نکرده. سیستم تهویه رانا دستی ولی ۲۰۶ اتوماتیک است. همچنین رانا مانند خودروهای قدیمی روی درهای عقب شیشه‌بالابر برقی نصب نکرده.
در مشخصات فنی تفات زیادی بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود و دلیل آن نه به کیفیت بالای رانا بلکه به افت کیفیت ۲۰۶ برمی‌گردد. همچنین ایمنی هر دو خودرو مشابه یکدیگر است. یعنی ترمزهایی که در چرخ‌های جلو و عقب ۲۰۶ کار گذاشته شده در رانا هم دیده می‌شود. حتی مونتاژ و ساخت این دو خودرو بسیار به هم شیبه بوده و این را از صدای بدنه داخلی در داخلی اتاق هر دو می‌توان فهمید.
رانا امروز در گزارش کنترل کیفیت خودرو رتبه بالاتری در مقایسه با ۲۰۶ صندوق‌دار دارد اما هر دو خودرو از سوی این موسسه چهار ستاره دریافت کرده‌اند. با این حال رانا از نظر امکانات رفاهی فاصله زیادی تا دردانه پژو در ایران دارد.

منبع: ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/5
واقعا اخیرا متن ها و تست هاتون عوامانه و بی دقت شده...پیشرانه 206 و رانا 1500 هست!؟
رانا باند عقب نداره!!!؟مثل 206 هاچبک!؟اصلا کسی که این متن را نوشته آشنایی با رانا و تیپ های 206 داشته؟
1397/10/5
دلیل بزرگتر بودن صندوق رانا چیه ؟ اتاق ماشینها که دقیقا یکیه ، چرا حجم صندوشون متفاوته ؟
1397/10/5
موتور هر دو الان چند ساله دقیقا مثل همه . از مطالب تئوری بگذرید و وارد مسائل عملی بشوید
1397/10/5
رانا همون 206 فقط ظاهر بدنه یکمی فرق داره باقی امکاناتشون مثل هم است موتور تی یو فایو سیم کشی داخلی شیشه بالا بر برقی و خلاصه .....
1397/10/6
داداش شما اول برو جفت ماشینارو حداقل داخلشونو ببین بعد بیا این متنو بنویس!!!!!!!!!!داداش هم رو درهای عقب باند داره هم شیشه بالابر عقب جفتشونم 3 ستاره دارن نه 4تا!!!!!!!!!!!!!
1397/10/6
آقااااایون علما که میاید کامنت میذارید

زیر متن نوشته این متن یک تبلیغ است و خودروبانک دخالتی در محتوا ندارد
1397/10/6
خود خودروبانک هم ننوشته باشه چرا باید متن پر از غلط تو این سایت به نمایش دربیاد
1397/10/6
جالبه ایراداتون رو میگیم نظرمون تایید نمیشه! بازم میگم از شما و سایت شما بعید بود این خبر پر از اشتباه