موضوعات داغ

مخالفت شدید موتورسیکلت ‌سازان با ارائه تسهیلات دولتی به خریداران موتورهای برقی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
چند سالی هست که بحث استفاده از موتورسیکلت برقی در کلان‌شهرهای کشور برای کاهش آلایندگی‌های هوا مورد توجه بسیاری از مسئولین بویژه سازمان محیط زیست قرار گرفته است، اما اقدامی برای عملی کردن این موضوع صورت نگرفته است. در برخی موارد نیز خبرهای مبنی بر اختصاص تسهیلات بلاعوض به خریداران موتورسیکلت‌های برقی مطرح می‌شود اما تا به الان عملی نشده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از پرشین خودرو، در شرایطی موضوع ارائه تسهیلات و یا اختصاص ۱۰ درصد از تولید کارخانجات موتورسیکلت‌سازی به تولید موتورسیکلت‌های برقی به میان می‌آید که نه زیرساخت لازم وجود دارد و نه مسئولین وعده‌های خود را عملی کرده‌اند. در این شرایط دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای وزارت صنعت و معدن می‌گوید که تا کنون هیچ اقدام برای اجرای مصوبه دولت برای توسعه و تولید موتورسیکلت‌های برقی صورت نگرفته است. این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت رو ملزم به اختصاص دادن سهمی از تولیدات خود به موتورسیکلت‌های برقی می‌کند و به گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت کارخانجات موتورسیکلت‌سازی با وجود ضرر و زیان و نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید موتورهای برقی و عدم حمایت مسئولین، اما درصدی از سهم تولیدشان را به تولید موتورهای برقی اختصاص داده‌اند.

یک ریال تسهیلات به خریداران موتورسیکلت‌های برقی پرداخت نشده است
ابوالفضل حجازی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص تسهیلات بلاعوض خریداران موتورسیکلت‌های برقی اظهار داشت: دولت حق ندارد چوب حراج به منابع ملی و بودجه کشور بزند هرچند تا کنون یک ریال هم تسهیلات بلاعوض به خریداران موتورهای برقی داده نشده است. وی ادامه داد: اختصاص تسهیلات بلاعوض به خریداران راهکار توسعه این بخش نیست و اگر قرار بر ارائه تسهیلات باشد، باید این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا تولیدکنندگان بتوانند با قیمت کمتری تولیدات را به بازار عرضه کنند. حال در این شرایط برخی مسئولین برای خوشامد جامعه و محکم‌تر شدن جایگاهشان بحث تسهیلات بلاعوض به خریداران را مطرح می‌کنند و البته ما نیز از تسهیلات ارزان قیمت به خریدارن موتورهای برقی حمایت می‌کنیم.
تولیدکنندگان موتورهای برقی زیان می‌دهند
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در رابطه با تولید موتورهای برقی گفت: متاسفانه تمام تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های برقی دچار ضرر و زیان شده‌اند‌ همچنین به علت عدم استفاده و نبود خریدار باتری این موتورها فرسوده شده و هر باتری این موتورها حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. وی در ادامه افزود: بخشی از فروش نرفتن موتورسیکلت‌های برقی مربوط به قیمت بالای آن است و بخش دیگر مربوط به فرهنگ‌سازی آن، که اگر فرهنگ‌سازی شود می‌تواند در فروش و استفاده موتورهای برقی بسیار موثر باشد.
حجازی در پایان تصریح کرد: موتورسیکلت‌های برقی برای بخش عمده‌ای از جامعه شناخته شده نیست و مردم ابهامات زیادی در رابطه با این وسیله و نحوه شارژ آن در ذهن دارند و باید آموزش‌های لازم و اطلاعات فنی لازم در اختیار مردم قرار بگیرد. پس تا زمانی که بین دولت، بخش خصوصی و مصرف‌کننده تعامل برقرار نشود، راه برای ورود فناوری‌های توسعه پایدار و سبز امکان‌پذیر نخواهد بود

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/10/15
من خودم از موتور برقی کویر موتور استفاده میکنم باید بگم از موتور های بنزینی خیلی بهتره البته من در رشت ساکن هستم میبینم در سطح شهرخیلی جا افتاده و مردم نمونه های زیاد مختلفی از موتور سیکلت های برقی رو خریدن. تنها عیب ایرادی که میشه از این نوع موتور ها گرفت . مدت طولانی شارژ شدنشون و آشنا نبودن پلیس راهنمایی و رانندگی با این نوع موتور ها هست و بیخودی گیر میدهند. بنظرم عوض اینکه به مردم آموزش بدهند باید به پلیسها یاد بدهند که این موتور ها برقی هستند و کاملا متفاوت با مدل های بنزینی اند
1397/10/16
براي رانندگي با هر وسيله نقليه اي اعم از برقي و گازي و بنزيني و ديزل ، ... مهم نيست كه سوخت مصرفيش چيه يا دنده ايه يا اتومات يا گازي و بدون دنده؛ محل تردد آن فضايي ، هوايي ، زميني و دريايي ؛ مهم اينكه راكب يا راننده وسيله نقليه بايد گواهينامه مربوطه و مهارت لازم براي كنتر اون وسيله را داشته باشه و قوانين راهنمايي و رانندگي و نكات ايمني فردي و عمومي مثل كلاه ايمني براي موتور و كمربند ايمني براي ماشين رعايت بشه و داشتن بيمه نامه ، كارت مالكيت وسيله نقليه ، رعايت سرعت مجاز و مطئن و معاينه فني حتي براي وسيله برقي چون اونها هم لاستيك ، چراغ و ترمز دارند كه بايد كنترل بشه تا براي خود و ديگران حادثه ساز نشه حتي دوچرخه و عابر پياده هم بايد مقررات عبور و مرور عمومي و مخصوص به خود را رعايت كنند و از محل مربوط به خود تردد كنند و دوچرخه سوار ها هم بايد كلاه ايمني و چراغ خطر عقب و چراق جلو داشته باشند و از وضعيت لاستيك و ترمز هاي وسيله خود اطمينال لازم حاصل كنند و در هنگام گردش به طرفين از اشاره دست خود استفاده كنند و بسيار نكات ديگه كه مجال آن ايجا نيست.
پس اين توقع رو نداشته باشيد كه چون تو كشور ما موتور گازي يا برقي يا حتي دوچرخه و . . . در قوانين عقب مانده ما برايش مقرراتي مناسبي تعريف نشده شما از استفاده مثلا كلاه ايمني يا بازرسي جزئيات ايمنن و سلامت وسيله نقليه خود سر باز بزنيد اتفاقا شما كه موتور برقي دارين چون وسيله بي سر صدايي هست و به قول خودتان جا نيفتاده بايد بيشتر مراقب باشيد كه هنوز خيليها حضور موتور سيكلت در اطراف خود را با صدا تشخيص ميدن و اين علاوه بر نقطه كور بصري كه هميشه و براي همه وسايل نقليه بوده در مورد موتور برقي و دوچرخه علاوه بر آن به نقطه كور سمعي (شنيداري) هم اضافه مي شود !
1397/10/16
سی.جی 125 های فسیل وطنی-چینی منشاء بخش اعظمی از آلودگی های زیست محیطی و صوتی و همچنین بی انضباطی ترافیکی در شهرها هستند و بایستی با قید فوریت نسبت به حذف آنها از بازار اقدام کرد
1397/10/17
مخالفت با موتورسیکلت برقی؟
آقایون یادشون هست که سال 1380 مهندس آرین میخواست خودرو برقی بسازه که مافیای خودروسازی نگذاشتند؟
شنیدم خانم ابتکار که رییس محیط زیست بود، گفته بود این خودروها آینده ای نداره و طرحو رد کرد بعد فهمیدیم شوهرش وارد کننده بنزینه!!!
چرا توی این مملکت اون یک نفر که میتونه جلوی این فساد و فسادهای دیگه رو بگیره، نمیگیره؟؟؟
1398/7/29
باسلام واحترام.
به نظربنده نخریدن موتور برقی بیشتر بخاطر قیمت بالا و نداشتن تسهیلات هست، نه فرهنگ سازی..من خودم چندسالی هست که میخاستم موتور برقی بخرم،اما بدلیل قیمت بالا و مشکل شارژ منصرف شدم