موضوعات داغ

اعلام قیمت های جدید، بازار خودرو را به رکود مطلق برد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
همان طور که می دانید، ماه اول زمستان با افزایش قیمت های خودروهای پر تیراژ همراه بود. این اتفاق که پس از مدتها حاشیه سازی و تاخیر انجام شد، بیشتر از آن که موجب تاثیر مثبت بر روی بازار و تعدیل قیمت ها شود، موجب وارد آمدن شوک بزرگی به این بازار شد و حجم خرید و فروش ها را که پیش از این کاهش شدیدی یافته بود، به صفر رساند، چرا که با قیمت های جدید، عملا امکان مبادله خودرو از خریداران و فروشندگان سلب شده است. قطعا در بازاری که پر فروش ترین خودروی آن یعنی پراید، در مدت کوتاهی دوبار دچار افزایش قیمت می شود، قدرت پیش بینی آینده به صورت کامل از فعالان بازار خودرو سلب می شود.
تقریبا از اوایل امسال بود که بازار خودرو کشور به آشوب کشیده شد. افت روز افزون ارزش پول ملی موجب شد تا سرمایه های خرد و سرگردان مردم، از بازار خودرو ، طلا و سکه سر در بیاورد. خودروسازان نیز از این فرصت استفاده کرده و در حالی که تیراژ آنها به دلیل بازگشت تحریم های خودروسازی، روز به روز کاهش می یافت، با برگزاری پیش فروش های متعدد و طولانی مدت، اقدام به جذب سرمایه های خرد و سرگردان مردم کردند.
پیش فروش های گسترده و خارج از برنامه خودروسازان، حال به دردسری برای خریداران، شرکت های خودروساز و نهاد های قانون گذار تبدیل شده است. پس از آن که در دی ماه سال جاری قیمت ها افزایش یافت، این نگرانی برای خریداران پیش آمد که تسویه حساب این شرکت ها، با چه قیمتی صورت خواهد گرفت. پیگیری های این مشتریان نیز به پاسخی روشن نرسید، ابتدا اعلام شد که خودروهای ثبت نامی تا مرداد ماه مشمول افزایش قیمت نمی شوند، اما کمی بعد اعلام شد که تنها خودروهایی که به صورت قطعی به فروش رسیده اند، دچار افزایش قیمت نمی شوند. عبارت فروش قطعی در حالی شوک دیگری را به خریداران وارد کرد که اکثر قراردادهای آنها و خودروسازان، پیش پرداخت های علی الحساب دارند.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبر آنلاین، ضمن اشاره به پیش فروش های صورت گرفته و افزایش قیمت های اخیر، عنوان می کند که 90 درصد کسانی که خودرو پیش خرید کرده اند، تنها برای سرمایه گذاری اقدام به این کار کرده بودند و افزایش قیمت های اخیر، خرید و فروش حواله خودرو را به صفر رسانده است. فعالان بازار همچنان در مورد نحوه تحویل خودروهای پیش فروش شده سردرگم هستند. وی اعتقاد دارد در صورتی که خودروسازان، محصولات خود را با موعدهای تحویل کوتاه مدت به فروش برسانند، قیمت ها به تعادل خواهد رسید، اما اگر سیاست پیش فروش های بلند مدت همچنان ادامه یابد، قیمت ها در بازار مجددا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. تحویل خودروهای پیش فروش شده و ورود حجم عظیمی از محصولات به بازار، می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت ها داشته باشد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان باید هشتاد درصد از تولیدات خود را به معوقات و بیست درصد باقی را به فروش نقدی اختصاص دهند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/3
تعادل جیب مردم هست ، با چه زبونی باید گفت که ملت توان خرید ماشین با این قیمت های تخیلی رو ندارن امسال نهایتا 20 درصد حقوق ملت اضافه شده اونوقت اجناس 100 درصد گرون شده ، تا وقتی قیمت ها به حالت قبل برنگرده رونقی در کار نیست و شرکت ها هر روز به ورشکستگی نزدیک تر میشن