موضوعات داغ

تاثیر اعمال نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر بر نرخ بیمه ثالث + جدول

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در میان انواع طرح‌های بیمه‌ای که از جانب شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، بیمه شخص ثالث همچنان پرمخاطب‌ترین نوع بیمه است. بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالای بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است. به‌صورتی‌که اگر وسیله نقلیه‌ای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران‌ ناپذیری داشته باشد.
به نقل از پرشین خودرو، اخیرا رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است که بیمه شخص ثالث از سال آینده، آزمایشی به جای خودرو به راننده داده می‌شود.
سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، در خصوص مبحث راننده محور شدن بیمه شخص ثالث توضیح داد که ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث که تصویب سال 1395 در مجلس می باشد عنوان می کند که برای محاسبه حق بیمه باید فاکتورهای راننده محور مورد سنجش قرار گیرد.
به علاوه رئیس کل بیمه مرکزی نیز ضمن تایید این موضوع، راننده‌محور بودن بیمه شخص ثالث را به قانون برنامه ششم توسعه نسبت داده و گفته است که با توجه به پرخطر و کم خطر بودن راننده، ­از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت.
از جمله عواملی که براساس این مصوبه بر روی حق بیمه تاثیر گذار خواهند بود جنسیت، سن و کم خطر یا پر خطر بودن راننده بوده و به عبارت دیگر رانندگانی که رانندگی ایمن تری دارند هزینه کمتری برای حق بیمه پرداخت خواهند کرد.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تصریح کرد: بر این اساس شاخص‌هایی برای دخالت رفتار انسان نظیر پرخطر بودن، نوع رانندگی یا محتاط بودن فرد برای تعیین حق بیمه پایه بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه تعریف شده که مورد تصویب قرار گرفته است؛ لذا هم اکنون با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر فاکتورهای فوق، حق بیمه تعریف شده است که لازم است شهروندان در آن خصوص اطلاعات لازم را داشته باشند.
وی در ادامه توضیح داد که تخلفات حادثه ساز موضوع ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نمرات منفی داشته و در صوتی که راننده ای به نمره منفی 30 برسد گواهینامه وی به مدت 3 ماه ضبط می شود و در این حالت رانندگی او در حکم رانندگی فرد بدون گواهینامه است و در صورت بروز تصادف برابر ماده 15 قانون بیمه، خسارت و دیه به زیان دیده پرداخت می‌شود لیکن از مقصر حادثه بازیافت می‌شود.
وی همچنین توضیح داد که در صورتی که راننده‌ای مرتکب تخلف حادثه‌ساز شده و تصادف کند برای بار اول 2 و نیم درصد، بار دوم 5 درصد و بار سوم 10 درصد از میزان دیه و خسارت پرداخت شده از مرتکب بازیافت می‌شود.
این مقام ارشد اداره حقوقی راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: مضاف بر همه موارد گفته شده ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث عنوان می کند که هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه یک درصد بر حق بیمه پایه اضافه کرده و این حق بیمه می تواند نهایتا تا 30 درصد افزایش یابد.
به عبارت دیگر اگر شخصی 30 نمره منفی داشته باشد علاوه بر اینکه گواهینامه وی به مدت 3 ماه ضبط می شود در زمان تمدید بیمه نامه نیز 30 درصد به حق بیمه پایه وی اضافه خواهد شد. به علاوه هر تخلف حادثه‌ساز ثبت شده در دوره اعتبار بیمه‌نامه قبلی غیر از تخلفات موضوع ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز نیم درصد و تا حداکثر 3 درصد به حق بیمه پایه مرتکب تخلفات حادثه‌ساز اضافه می‌ کند.
ترحمی در انتها بر لزوم حفظ سلامت، جان و مال شهروندان تاکید کرده و توضیح داد که اشخاص حادثه ساز نباید بتوانند تهدیدی برای شهروندان محسوب شوند و به همین دلیل راهنمایی و رانندگی به دنبال آن است که هرچه بیش از پیش ایمنی ترافیک را محکم تر کند.
جدول نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر را به شرح ذیل ایلام کرد:
دول نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر

دول نمره منفی برای تخلفات رانندگی پرخطر

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/5
درسته با این راه دنبال نون درآوردن برای خودشون هستن ولی روش خوبیه خدایش تنها چیزیکه میتونه جلوی خلاف کردن رو بگیره گرفتن پول زیاد از طرف هست باور کنید حتی به طرف بگن اعدامت میکنن ممکنه بگه ب درک ب فلان جام ولی بگن انقدر باید پول بدی میگه نه عمرن نمونش همین بستن کمربند بخاطر همین جریمه رانندگی بود که همه میبندن وگر نه شما فرهنگ سازی تو این زمینه دیدی تو کشور نه خدایش دیدی
1397/11/6
این طرح برای ایمنی رانندگی وترافیک وجلوگیری ازرانندگی پرخطر نیست بلکه برای ایمنی بیمه ها ازپرداخت خسارت وایمنی انهاازخطر زیان دهی احتمالی است .ولی اگر بیمه ها سود کمتری در بیمه شخص ثالث عایدشان میشود دردیگر انواع بیمه مانند اتش سوزی وغیره سود سرشاری نسیب شان مشود ! فشار برمردم ممکن است نتیجه معکوس بدهد
1398/9/2
تو وبسایت راهور 120 استعلام گرفتم و نوشت ک 5 نمره ی منفی دارم؛ اما ننوشته کی و کجا و چرا!