موضوعات داغ

افزایش نارضایتی مردم با ادامه افزایش قیمت ها ، خودروسازان از دولت عبور کردند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در دی ماه گذشته، به واسطه افزایش قیمت هایی که از سوی خودروسازان اتفاق افتاد، بازار راکد خودرو مجددا وارد وضعیت بدتری شد و عملا حجم معاملات در بازار به صفر رسید. علاوه بر آن، شاهد آغاز اعتراضات خریدارانی بودیم که طی چندین ماه گذشته، با هدف سرمایه گذاری یا خرید خودرو، اقدام به شرکت در رویدادهای پیش فروش خودرو کرده بودند و اکنون در وضعیت نامشخصی قرار دارند، چرا که مشخص نیست تسویه حساب خودروهای پیش فروش شده، با چه قیمتی صورت خواهد گرفت و این خودروها چه زمانی تحویل مشتریان خواهد شد. به واسطه خروج خودروسازانی همچون رنو از کشور، تولید محصولات این شرکت ها در کشور به مشکل خورده و متقاضیان این محصولات نیز بخش دیگری از معترضین را تشکیل می دهند. تمام این موارد در حالی رخ می دهد که سازمان حمایت از مصرف کنندگان، با سکوت خود، تنها تماشاگر پایمال شدن حقوق شهروندان است.

محصولات خودروسازان داخلی ، برای بسیاری از مردم آشنا هستند. خودروهایی مانند پژو 405 ، پراید و سمند سالهاست در خطوط تولید خودروسازان حضور دارند و تنها گزینه های موجود برای قشر بزرگی از جامعه محسوب می شوند. با این وجود، به دلیل تنبلی و بی برنامگی موجود در صنعت خودرو، هیچ کدام از این محصولات به طور کامل در داخل ساخته نمی شوند و هر کدام به میزانی ارزبری دارند. این مورد موجب می شود تا به محض افزایش قیمت ارز و کاهش ارز پول ملی، قیمت خودرو ها رو به افزایش بگذارد. در شرایطی که قیمت خودروها به دلیل افزایش قیمت ارز صعودی است، خودروسازان به دلایل مختلف سطح تولید را پایین آورده اند و با برگزاری پیش فروش های متعدد، سعی در جذب سرمایه های خرد مردم دارند، طبیعی است که خودرو نیز در کنار ارز و طلا، به یکی از مقاصد هجوم سرمایه ها تبدیل شود.

ضعف در نظارت بر خودروسازان، موجب شد تا این شرکت ها تنها به دلیل در اختیار گرفتن سرمایه های مردم و تامین نقدینگی خود، پیش فروش برقرار کنند در حالی که بسیاری از این پیش فروش های طولانی مدت، قابلیت عملی شدن نداشتند. همین مورد باعث شده تا با وجود افزایش قیمت ها، به دلیل نبود عرضه کافی از سوی خودروسازان، قیمت ها همچنان در بازار پر تلاطم باشد و در حقیقت افزایش قیمت ها نتوانسته بازار را به تعادل برساند و حتی در مواردی، شاهد افزایش قیمت ها نیز بوده ایم. در این زمینه می توان به پژو 206 تیپ 2 اشاره کرد که از ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. دیگر خودروی پر فروش کشور یعنی 206 تیپ پنج و پژو 206 صندوقدار نیز افزایشی یک میلیون تومانی را در مدت اخیر تجربه کرده اند. در شرایط فعلی، کسانی که با هدف سرمایه گذاری و کسب سود در ماه های گذشته اقدام به پیش خرید خودرو یا خرید آن کرده بودند، به امید افزایش بیشتر قیمت ها، دست از فروش کشیده اند و خریداران نیز امیدوارند با ارایه قیمت های جدید و ترغیب خودروسازان به عرضه گسترده محصولات، قیمت ها در بازار کاهش یابد و از همین رو آنان نیز قصد خرید ندارند.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با خبرگزاری فارس، می گوید: خودروسازان با افزایش قیمت ها در کنار نبود عرضه، موجب ادامه یافتن روند افزایش قیمت خودرو در بازار شدند. وی عنوان کرد: تا زمانی که خودروسازان محصولات خود را با قیمت قطعی و تحویل فوری چندین روزه به فروش نرسانند، تشدید قیمت ‌ها و جلوگیری از کاهش قیمت خودرو تنها رویدادهای قابل پیش بینی در بازار خواهند بود. اعلام قیمت های بالا برای محصولاتی که در عمل تولید نشده و به بازار نمی رسند، تنها تاثیر روانی مخربی بر روی بازار دارد که منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد.

در این مورد نیز، محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن اشاره به این موضوع که مردم گرفتار مسایل مربوط به صنعت خودرو شده اند، افزود: ساز و کاری که برای قیمت گذاری خودرو مشخص شده، نادرست است و اساسا محول کردن وظیفه قیمت گذاری به وزارت صنعت، امری اشتباه است، چرا که این نهاد از یک سو وظیفه مدیریت بنگاه های تولیدی را بر عهده دارد و از سوی دیگر متکفل سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می باشد، نباید قیمت گذاری یک کالا را به تولید کننده همان کالا محول کرد. با توجه به مصوبه جدید مجلس مبنی بر الزام دولت به ایجاد زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو و خروج دولت از خودروسازی، باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقاتی برای این صنعت رخ خواهد داد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/5
نخرید تا لگن سازای داخلی نابود بشن
1397/11/6
اصل اول بالا بردن قیمت خودرو کاهش عرضه به بازاره. وقتی خودرو تو بازار کم بشه قیمتش هم طبیعتا میره بالا. خودرو ساز هم نمیتونه مدت زیادی خودرو به بازار نده چون هزینه های جاریش نمیزاره همچین کاری بکنه. مگر اینکه محل درامد دیگه ای داشته باشه که بتونه هزینه های جاری رو پوشش بده. بهترین کار چیه پیش فروشهای یک ساله و دو ساله که میلیون میلیون آدم به شوق ثبت نام خودرو ارزون و سود کردن موقع فروش میریزن تو سایت های ایران خودرو و سایپا. خوب حالا که برای چندین ماه و یا بیشتر هزینه جاریمون در آمد دیگه خودرو رو قطره چکونی میفروشیم به بازار تا قیمتها دو برابر بشه. بعدش ما هم مجوز میگیریم که 5% زیر قیمت بازار بفروشیم.
در عمل خودرو سازهای عزیز بدون کمک پیش خرید کنندگان با هوش و دولت خدمتگذار نمیتونست اینطوری قیمتها رو نجومی کنه، از ماست که بر ماست.
1397/11/6
نباید خرید، اینا باید ورشکست کنن، از جیب مردم دزدی بسه...
1398/1/18
صحبتهای مدیری کلی بود و منحصر به سیل نبود. دولت روحانی در دوره دوم به زندگی مردم اتش زد و تحریمهای اعمال نشده را بهانه قرار داد. روحانی مجرم است و تداوم حضورش در پست ریاست جمهوری نشانه بدبختی بسیار بزرگ مردم این کشور است.نفرین بر چشمی که در این کشور بحران زده و بی صاحب باز شود. تمام منابع کشور صاحب دارند اما کسی پاسخگوی مسئولیتها و گرفتاریها نیست. زندگی در میان مردمی که هرروز بر خشونت و گرگ صفتی انها افزوده میشود و از دین جز ادعای توخالی چیزی ندارند و نیات پلید و اعمال نابکارانه دارند، بسیار زجر اور است.
1399/10/17
مافیای خودروسازان، پشت برنامه عدم نمایش قیمت خودرو هستند:
از ترس اینکه مبادا مثل گذشته، قیمت بازار آزاد از قیمت کارخانه پایین تر بیاید
حاضر نیستن قیمت را پایین بیاورند، محصولات روی دستشان مانده است و حالا میخواهند فروش با شراطی اقساط داشته باشند.
وقتی مردم توان خرید نداشته باشند، هر کاری هم بکنید، بی فایده است جز پایین آوردن قیمتها
1399/11/2
سلام چرا كسي جلوي زورگويي خودروسازان را نمي گيرد؟ اگر شوراي رقابت امسال قيمت گذاري بيرحمانه فصلي را انجام نمي داد خودرو سازان اينقدر طمع نمي كردند و به مردم بيچاره ستم وارد نمي شد . با وجود اينكه بطور چشمگير قيمت كارخانه خودرو بالا رفته و در صورتيكه با توجه به كاهش دلار قيمت زمستان بايد كاهش مي يافت هم ثابت ماند. باز خودرو سازها اعتراض دارند كه چرا قيمت بالا نرفته واقعاً متاسفيم براي خودمون كه ايراني هستيم.