موضوعات داغ

تیری بلوره به عنوان مدیر عامل رنو جایگزین کارلوس گوسن شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پس از مشکلاتی که کارلوس گوسن برای اتحاد رنو نیسان و به خصوص شرکت رنو به وجود آورد، هیات مدیره این خودروساز فرانسوی با یک تصمیم ناگهانی، وی را از سمت مدیر عاملی شرکت رنو برکنار کرد و تیری بلوره را به عنوان جایگزین وی معرفی کرد. این تصمیم در پی هماهنگی با دو شرکت دیگر اتحاد، یعنی نیسان و میتسوبیشی برای برکناری وی از سمت های خود اتخاذ شد. علاوه بر تغییر در راس رنو، قرار است قدرت مابین رییس شرکت و مدیر اجرایی تقسیم شود تا کنترل بهتری بر امور شرکت صورت گیرد.
همان طور که می دانید، کارلوس گوسن متهم می باشد که مبلغ نه میلیون دلار را به عنوان پرداخت های نا مناسب، از محل سرمایه گذاری مشترک نیسان و میتسوبیشی در هلند دریافت کرده است. نیسان در پی دریافت غرامت خود از اوست و می گوید این تصمیم را بدون مشورت با سایر اعضای هیات مدیره و یا مدیر اجرایی میتسوبیشی اتخاذ کرده است.
در اولین دادگاه کارلوس گوسن که در تاریخ نهم ژانویه 2019 برگزار شد، وی هر گونه تخلف مالی را رد کرده و ادعا کرد بازداشت وی غیرقانونی بوده است. نخستین بار پس از نوامبر 2018 بود که وی در انظار عمومی ظاهر می شد. او متهم است که علاوه بر دریافت رشوه و برداشت غیر قانونی از سرمایه شرکت، با این سرمایه دارایی های شخصی برای خود مهیا کرده و ضرر و زیان وارده به اتحاد رنو نیسان که حاصل از رکود یک دهه پیش بود را با دست کاری در اسناد، مخفی نگه داشته است. با وجود کمبود مدارک، دادستانی به دلیل ترس از ایجاد مشکل برای شاهدان پرونده، وی را همچنان تحت بازداشت نگه داشته است. علاوه بر گوسن، دیگر مدیر اجرایی نیسان، گرگ کلی نیز تحت بازداشت است.
کارلوس گوسن با تاسیس اتحاد رنو نیسان، و افزودن میتسوبیشی به این اتحاد، توانست احترام و آبروی زیادی برای شرکت های نیسان و رنو فراهم آورد و همچنان به عنوان یک معمار بزرگ، از او تقدیر می شود. همچنین او مشوق اصلی حرکت شرکت های زیر مجموعه اش به سمت توسعه خودروهای الکتریکی بوده است. با وجود دستکاری های وی در سهام های شرکت نیسان، او توانست این شرکت را از رکود اقتصادی دهه پیش در امان نگه دارد. با این وجود نیسان در این سالها به فکر تعیین جانشینی برای وی بوده است. تا زمانی که بی گناهی گوسن اثبات نشود، وی گناهکار باقی می ماند. هفته های آتی برای گوسن و میراثی که در خودروسازی از خود به جای گذاشته است، هفته هایی سرنوشت ساز خواهند بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد