موضوعات داغ

احتمال تولید انبوه موتورهای دیزل توسط ایران خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنا به گفته های مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، این شرکت می تواند در صورت فراهم آمدن زیرساخت های لازم موتور دیزلی ملی سواری را وارد خط تولید خود کند.
به نقل از ایران جیب، محمد زالی در این خصوص توضیح داد که هدف ایران خودرو برای توسعه این موتور کاهش آلودگی هوا و گاز کربن دی کسید و همچنین افزایش راندمان بوده که نتیجه کار نیز در 70 نمونه و همچنین زیر کاپوت 30 خودروی سواری قابل مشاهده است. آزمون نهایی ای نیز با هدف پیمایش برای سنجش دوام و عملکرد بر روی این موتور انجام گرفته است.
وی توضیح داد که در مراحل ساخت این موتور عمده قطعات تولید داخل بوده است و قطعات کمی از خارج تامین شده است. فن‌آوری بالای بعضی از قطعات و سامانه‌های خودروی دیزلی و یا به صرفه نبودن تولید تعدادی از آنها عامل تامین از منابع خارجی است.
مدیرعامل شرکت ایپکو که از نزدیک شاهد توسعه این موتور بوده مزیت اصلی آن را کاهش تولید میزان گاز کربن دی اکسید عنوان کرده و می گوید به عنوان نمونه این موتور در زیر کاپوت خودرویی مثل سورن به طور متوسط 45 گرم بر کیلومتر گاز کربن دی اکسید تولید می کند. به علاوه وجود تجهیزاتی همچون فیلتر دوده و واکنشگر پس از پالایش نیز سطح آلایندگی این خودرو را در حد سطح یورو 5 قابل ارتقاء به یورو 6 قرار داده است.
زالی در انتها افزود که دوام بالا و مصرف سوخت ترکیبی 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر از دیگر مزایای این موتور دیزلی است که آن را برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی به یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/14
پیشرفت خوبیه ولی نباید با خیانت دست و پاش رو بشکنند و چنین پیشرفت هایی باید ادامه دار باشه.
ضمناً پلتفرم سمند هم خیلی وقته قدیمی شده که روش گذاشتن.
1397/11/15
همه دنیا دراه موتور دیزلی رو منع تولید میکنن اینا تازه میخوان تولید کنن چقدر بدبختیم
1397/11/15
فقط به ناوگان تاکسیرانی باید فروخته بشه ، چون یارانه گازوییل بسیار زیاد است و درست نیست با ارائه خودرو های سواری گازوییل به عموم مردم ، از پول بیت المال این یارانه به عده ای محدود پرداخت شود!