موضوعات داغ

نگاهی به مشخصات کوپا T210 به مناسبت دریافت پلاک ملی، محصول جدید شهرخودرو

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
سال گذشته درخلال برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، شاهد معرفی محصولی جدید از خودروسازی تازه‌وارد بودیم. ریگان‌خودرو یکی از خودروسازان نوپا است که پیش از این به واسطه طراحی، تولید و تامین قطعات شناخته می‌شد. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های کرمان‌خودرو به‌شمار می‌رود، از سال گذشته فعالیت خود را به عنوان شریک تجاری جیانگ‌نان که یکی از زیرمجموعه‌های زوتی به‌شمار می‌رود، گسترش داده است.

توضیحات

توضیحات


کوپا T210 نام کراس‌اووری است که این شرکت برای تولید در ایران در سبد محصولات خود قرار داد و باتوجه به ظاهر قابل قلول و مشخصات فنی نسبتا گیرا، توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. این خودرو در چین با نام زوتی کوپه T600 شناخته می‌شود که باتوجه به سیاست‌های کلی ریگان‌خودرو، با نام اختصاصی کوپا T210 در بازار ایران معرفی شد. اما از آن‌جایی که ریگان‌خودرو در همان ابتدای کار فروش و ارائه خدمات پس از فروش محصول خود را به شهرخودرو واگذار کرد، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و خریداران قرار گرفت. زیرا این مجموعه در قبال مشتریان خود کاملا بی‌تعهد عمل کرده و منفعت خود را بر مشتریان ارجح دانست
کوپا T210

کوپا T210

از آنجایی که ریگان‌خودرو مراحل تولید و مونتاژ کوپا را در خط تولید خودروسازی راین گذراند، فرآیند شماره‌گذاری آن با مشکل مواجه شد و پلیس راهور به دلیل وجود قوانین سختگیرانه درخصوص تولید خودرو در کاخانه‌های استیجاری، دستور توقف شماره‌گذاری خودروهای کوپا را صادر کرد. این در حالی است که شهرخودرو پیش از آنکه مجوز صدور پلاک این خودرو صادر شود، خودروها را بدون پلاک به مشتریان تحویل داد و خود را از پرداخت هرگونه ضرر و زیان بابت تاخیر در تحویل خودروهای پلاک شده معاف کرد.
با این حال سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، خریداران خودروهای کوپا توانستند خودروهای خود را به صورت پلاک شده تحویل بگیرند. اما نکته قابل توجه در اینباره، تردد خودروهای کوپا بدون پلاک در این مدت بوده که بعضا برخی از این خودروها چند هزار کیلومتر را بدون پلاک طی کرده بودند. همچنین نکته قابل توجه دیگر، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی شهرخودرو بوده، زیرا برخی از مشتریان این شرکت که با خودروی خود مسافت قابل توجهی را پیموده‌اند، با مراجعه به شرکت جهت دریافت خدمات سرویس اولیه، پاسخ مناسبی از سوی شرکت دریافت نکرده و موفق به انجام سرویس اولیه در موعد مقرر نشده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید که در آینده این مجموعه چگونه می‌خواهد به ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای کوپا بپردازد.
در ادامه قصد داریم به بررسی اجمالی این کراس‌اوور تازه‌وارد به بازار بپردازیم.
کوپا T210

کوپا T210

طراحی گیرا اما تکراری
خطوط سیال و روان که سراسر بدنه کوپا را فراگرفته، بیش از آن‌که بیانگر چینی بودن این خودرو باشد، شما را یاد خودروهای اروپایی علی‌الخصوص آلمانی خواهد انداخت. شاید این کپی‌کاری در طراحی چندان خوشایند افراد خبره در صنعت خودرو نباشد، اما برای بسیاری از علاقه‌مندان و خریداران این دسته از خودروها، مورد قبول واقع شده است. در نمای جلوی خودرو که به نوعی اصلی‌ترین بخش در جلب توجه خودرو به‌شمار می‌رود، رگه‌هایی از فولکس‌واگن تیگوان به چشم می‌خورد که اصلی‌ترین مشخصه آن خطوط کروم جلوپنجره بوده که با امتداد یافتن در بخش داخلی چراغ، این طرح را تکمیل کرده است. سپر حجیم با خطوط نرم و روان که در میان خود دی‌لایت‌های موازی خطوط با جلوپنجره را جای داده است، ظاهری اسپرت و تهاجمی را برای این کراس‌اوور زیبا به ارمغان آورده است. در نمای جانبی این خودرو اصلی‌ترین مشخصه سادگی در طراحی بوده که با طرح خاص ستون C، ظاهری متمایز ایجاد شده است. همچنین رینگ‌های آلومینومی 18 اینچی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در زیباتر کردن ظاهر کوپا تاثیر به‌سزایی داشته است. اما در بخش انتهایی خودرو باز هم با طرحی آشنا رو‌به‌رو هستیم که شباهت زیادی با کراس‌اوورهای آلمانی از جمله آئودی Q5 دارد. استفاده از اسپویلر و دو عدد خروجی اگزوز سبب شده تا ظاهری اسپرت و بروز برای کوپا رقم بخورد. نکته قابل توجه در این دو خروجی اگزوز این بوده که هردوی آن‌ها اصطلاحا اگزوز گرم بوده و نقش تزئینی نداشته و برای بالابردن راندمان موتور بسیار موثر خواهد بود.
کوپا T210

کوپا T210

کابین جادار و مدرن
هنگامی که داخل کابین کوپا T210 می‌شوید، با فضایی مدرن و زیبا رو‌به‌رو خواهید شد که ناخودآگاه شما را به یاد خودروهای کره‌ای و بعضا اروپایی می اندازد. استفاده از خطوط منظم و حساب شده در اکثر نقاط کابین از جمله تریم داخلی و داشبورد سبب شده تا حس خوشایندی به سرنشینان منتثل شود. همچنین کیفیت خوب متریال مصرفی در این خودرو یکی از نکاتی است که رقابت آن را با رقبای کره‌ای داغ‌تر می‌کند. اما اصلی‌ترین مشخصه در کابین کوپا، امکانات رفاهی فراوانی است که در همان لحظات ابتدایی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این همان چیزی است که می‌تواند نیاز بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی میان‌رده را برطرف سازد. اگر بخواهیم از امکانات و آپشن‌های رفاهی این خودرو بگوییم، باید در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که کوپا با سه تیپ آپشنی رویال، اکسکلوسیو و فلگ‌شیپ به بازار عرضه خواهد شد. تفاوت میان تیپ‌های این خودرو تنها به آپشن‌ها محدود شده است و از لحاظ فنی تمامی سه مدل دارای یک نوع پیشرانه و جعبه‌دنده هستند.
اما خودروی مورد نظر ما که در این تست مورد ارزیابی قرار گرفت، از نوع رویال یا همان نیمه فول بوده که امکانات رفاهی کمتری نسبت به نسخه فلگ‌شیپ دارد. اما با این حال این خودرو از لحاظ آپشن در سطح قابل قبولی به سر می‌برد.
کوپا T210

کوپا T210

از امکانات رفاهی نمونه فول آپشن این خودرو می‌توان به صندلی‌های برقی جلو با روکش چرم و گرمکن سه حالته، سیستم تهویه دوگانه با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، صندوق عقب برقی قابل تنظیم به‌همراه سنسور پا، شارژر بی‌سیم موبایل، سقف پانوراما به‌همراه سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شیشه‌ها و آینه‌های برقی با امکان تاشوندگی و کنترل از روی سویچ، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین 360 درجه، سنسورهای نور و باران، رهیاب فعال، بلوتوث، امکان انتخاب حالت رانندگی اسپرت، دیلایت، چراغ ولکام، پشت آمپر تمام دیجیتال با امکان تغییر پس زمینه، نشانگر فشار باد تایرها TPMS، فرمان چرمی، سنسورهای پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی 9 اینچی با سیستم صوتی مجهز به 8 بلندگو، نمایشگر دیجیتال پشت آمپر، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه‌کور، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم های ترمز و پایداری شاملABS ،EBD ، ESP ، TCS ، HAC ، EPB ، EBA ، BOS و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
کوپا T210

کوپا T210

مشخصات فنی و قابلیت‌ها
کوپا T210 در تمامی تیپ‌ها از یک پیشرانه چهار سیلندر 5/1 لیتری بهره‌ می‌برد که به سیستم پرخوران توربوشارژر مجهز است. حداکثر توان این موتور 156 اسب‌بخار بوده که از دور موتور 5100 تا 5700 دور در دقیقه قابل دسترس است. همچنین گشتاور 210 نیوتون‌متری که از دور 2100 تا 3600 به اوج خود می‌رسد، سبب شده شتاب قابل قبولی را تجربه کنید. همچنین جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک در این خودرو وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور را به چرخ‌های جلو برعهده دارد. در کل می‌توان گفت که کوپا T210 شتاب قابل قبولی را به شما ارائه می‌کند و عملکرد جعبه‌دنده در کاربری‌های شهری و روزانه مورد قبول است. اما اگر می‌خواهید رانندگی اسپرت را با این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو تجربه کنید، باید بگوییم که ممکن است عملکرد جعبه‌دنده چندان رضایت بخش نباشد. زیرا هنگام رانندگی اسپرت تعویض دنده‌ها کمی با کندی صورت می‌گیرد.
توضیحات

توضیحات


همچنین چسبندگی و پایداری این خودرو به لطف سیستم‌های کنترلی قابل قبول است، اما این بدان معنا نیست که کوپا هم مانند یک سدان اسپرت پایداری زیادی داشته باشد. در پایان اگر بخواهیم وضعیت این خودرو را در شرایط کنونی توصیف کنیم، باید بگوییم به دلیل وجود طراحی و امکانات قابل قبول، گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها است، اما ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی بزرگترین دغدغه‌ای است که این روزها مالکان کوپا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در انتها از سینا خسروانی مالک محترم خودرو جهت همکاری با تیم خودروبانک کمال تشکر و قدردانی داریم.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/22
اينا رينگ و لنت فابريك خودشه؟!
1397/11/25
رینگ۱۸ پهن ۲۳۵ بله، ولی لنت را فکر کنم خودشان رنگ قرمز زده اند با عنوان کوپا، برای ما همان ریگان خورده با رنگ مشکی
ماشین زیبای هست ولی حیف که حداقل در مراکز مهم خدمات پس از فروش ندارد برای تعویض یک روغن ساده باید از کل ایران بیایند تهران، موقع ثبت نام به ما گفتند تا دوهفته دیگر مشخص میشود و به احتمال زیاد با کرمان موتور قرارداد می‌بندند که نشد و فعلا خبری نیست