موضوعات داغ

همکاری دوباره با رنو ممکن نخواهد بود

عکس مطلب اول
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، کاسبان شانزلیزه این بار هم بر خلاف قول ها و قراردادها با شنیدن صدای زنگ تحریم از همه چیز عبور کردند تا دوباره جاده مخصوصی ها بمانند و انبوهی از تعهدات و شاکیان. هر چند لبخندهای مدیران خودروسازی فرانسه در زمان امضاء قرار داد همکاری دوباره در پسا برجام با شریکان ایرانی و مدیران وقت وزارت صمت شیرین به نظر می رسید اما این ملودرام حالا به تراژدی تلخ سکوت بدل شده است.
اما سوال اینجاست، آیا با بهبود شرایط در آینده باز هم می توان کاسبان شانزلیزه را به خطوط تولید جاده مخصوص راه داد؟ احتمالا کسی در بین افراد متخصص و غیر متخصص نیست که پاسخ اش مثبت باشد. زیرا عهد شکنی فرانسوی ها به اندازه کافی بار بر دوش صنعت خودرو ایران گذاشته است. پس باید همکاری دوباره با فرانسوی ها را فراموش کرد زیرا نمی شود که از یک سوراخ سه بار گزیده شد. ولی بازار منطقه خاورمیانه با بیش از 400 میلیون نفر جمعیت آنقدر ظرفیت دارد که دیگر برندهای دنیای خودرو را وسوسه حضور در این بازار بزرگ کند. بازاری که تنها ایران می تواند به عنوان یک خودروساز در آن نقش ایفا کند و این مهم به دلیل وجود زیرساخت های فنی، مواد اولیه و موقعیت جغرافیای ایران است.
اما در شرایط فعلی تعهدات بسیاری از سوی خودروسازان به مردم باقی مانده است. بیشتر این تعهدات را خودروهای رنو در بر می گیرند. همان برندی که مدیرعامل اش قبل از تحریم ها قول داد رنو حتی در دوران تحریم هم از ایران خارج نمی شود. بدون شک همکاری دوباره با رنو برای صنعت خودرو ایران به این راحتی ها امکان پذیر نخواهد بود اما شاید در بهترین حالت تنها رنو به تعهدات باقی مانده خود عمل کند که آن نیز هنوز به صورت شفاف مشخص نیست و قطعا نمی توان تاریخ خاصی برای آن پیش بینی کرد. اما چاره کار در شرایط فعلی چیست؟
اکنون که صنعت خودرو علی رغم میل باطنی خود توان انجام تعهدات رنو را ندارد، دیگر نمی توان از مسیر اصلی عبور کرد. زیرا سنگ های بزرگ تحریم و بدعهدی این مسیر را مسدود کرده اند. چاره ایی نیست جز عبور از مسیرهای فرعی. مسیری هایی که خودروسازان این روزها با توجه به توان واقعی خود از آن سخن می گویند زیرا می دانند که نباید باری مضاعف را بر دوش خود و مردم بگذارند.
اکنون جا دارد خودروسازان با توجه به توان داخلی به سمت تولید خودروهای داخلی رفته و قبل از ایجاد تعهد جدید خودروهای مشتریان خود را تبدیل وضعیت کرده و تحویل بدهند.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/19
وقتی وزارت نفت و وزارت صنعت شروع کردن به بستن قراردادهای زیرمیزی و محرمانه با فرانسویها ، از توتال گرفته تا رنو و پژو ، همه میدونستن که این اتفاق تکرار میشه . اما وزرای متعهد و متخصص گفتن که این بار قراردادها خیلی محکمه و دررو نداره .
الان تو خود فرانسه دارن مدیران توتال رو به جرم پرداخت رشوه محکوم میکنن ، توی ژاپن هم مدیر عامل رنو رو از کار برکنار کردن ، اما تو ایران هیچکس یک کلمه هم راجع به وزارت نفت و صنعت حرف نمیزنه .
1397/11/19
خب ایران خودرو داره خودروهای پژو رو داخلی سازی می کنه و هر وقت پرسیده میشه میگن این بار خلاف میلشون ایران رو ترک کردند و برنامه هاشونو دنبال می کنند!!!
با این رویه باز هم بعد تحریم ها پژو و رنو انتخاب های اول خودروسازی هستند
البته باید بپرسیم اگر مثلا فولکس بود ایران رو ترک نمی کرد ؟ صد در ترک می کرد
من شخصا بعید می دونم با این سرمایه گذاری روی خودروهای فرانسوی حالا حالاها راه این شرکت ها از هم جدا نمی شود
1397/11/19
یه مدلی میگن رنو رفته انگار هیوندای و مرسدس و ولوو و توتال و بوئینگ و ایرباس و بقیه حضور فعال دارن... قرارداد رنو به تندرو ها فشار وارد میکرد که بالاخره تونستن با انواع و اقسام کارشکنی ها به قیمت اختلال تو اقتصاد کشور و معاش مردم قرارداد با رنو رو کنسل کنن
1397/11/19
تولیدخودروداخلی منظورتون پراید 30سال قبل🤔
1397/11/19
دوباره هم با فرانسه خواهیم بست. یک خروار مدیر وطن فروش و رشوه گیر داریم
1397/11/19
حتماً خبر ندارید . همان خودروهای تولید داخل هم اکثر قطعاتش از خارج تأمین می شوند که نیازمند ارز می باشند درحالیکه کیسه ها حتی با وجود پیش فروش خودروها کاملاً تهی است. حالا پیدا کنید محل خرج آنها را ...... یعنی یمن ، دومن ، سه من و ....
1397/11/20
محل خرج رو از مدیرانی بپرس که عشق پاریس رفتن داشتند و با وجود پیشنهاد تولید مشترک از شرکتی مثل تویوتا باز سراغ اربابان فرانسوی خود رفتن. لازمه یه نگاهی به گزارش کمیسیون صنایع مجلس اوضاع از خودروسازی و رانت مدیران بیندازید و آدرس اشتباه هم ندی.
1397/11/20
بدعهدی مانع ساخت و تحویل خودروهای پیش فروش شده نشد
زیاده خواهی خودروساز هامون باعث این موضوع شد
همونطور که خود رنو هم اعلام کرد که به سایپا هشدار دادیم که داره بیش از ظرفیت ، پیش فروش میکنه