موضوعات داغ

زمین گیر شدن کامیون ها در بنادر کشور؛ نتیجه رکود و کمبود محموله های باری

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
محمد خان بلوکی، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار در گفتگو با خبرگزاری پرشین خودرو، اعلام کرد به دلیل کاهش حجم بارها، بسیاری از کامیون ها در حدود 25 روز است که در گمرک به خواب رفته اند و این موضوع بسیار نگران کننده است.
با اجرای طرح تن-کیلومتر از ابتدای دی ماه، قرار بود بسیاری از مشکلات صنف رانندگان کامیون حل شود. رانندگان از ماه ها پیش در اعتراض دستمزد کم و نرخ پایین کرایه ها، دست به اعتصاب زده بودند و سازمان راهداری پس از چندین ماه، طرح تن بر کیلومتر را پیشنهاد داده بود. با وجود آنکه اعلام شد اجرا شدن این طرح، مشکلات درآمدی رانندگان کامیون را تا حد زیادی تقلیل داده است، انتقاداتی نسبت به این طرح، مطرح شده است. از جمله منتقدان این طرح، محمد خان بلوکی است. وی اعتقاد دارد این طرح به دلیل دخالت دیگر دستگاه ها در آن، موجب ایجاد اختلال در محاسبه نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای شده است.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار ادامه داد: کسانی که این طرح را مطرح کردند، اطلاع درستی از کم و کیف آن نداشتند و همین موضوع موجب شد تا به سازمان راهداری اجازه داده نشود که این طرح را به صورت موفقیت آمیز، اجرایی کند. در صورتی که این طرح با موفقیت به ثمر می نشست، نتایج خوبی برای سیستم حمل و نقل جاده ای و رانندگان به همراه داشت. اجرای این طرح بر کرایه مسیرهای دور اضافه کرده، اما در کرایه مسیرهای نزدیک تاثیری نداشته است. کاهش حجم بارها، موجب انتظار بیش از حد کامیون ها در بنادر شده است.
از سوی دیگر، کمبود لاستیک همچنان به عنوان یک معضل بزرگ برای این قشر وجود دارد و اقدام دولت در اعطای یک جفت حلقه تایر برای هر راننده خودرو سنگین، تاثیر چندانی در رفع مشکلات این قشر نداشته است. مذاکرات اتحادیه حمل و نقل بار با وزارت دفاع، به دلیل قیمت بالا، بی حاصل باقی مانده است. میزان نیاز به لاستیک های سنگین، سالانه پنج میلیون حلقه است که هفتاد درصد آن از طریق واردات تامین می شود. گرانی و کمبود تایر خودروهای سنگین، در ماه های گذشته از جمله مهم ترین دردسرهای قشر رانندگان بوده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/22
به خودتون زحمت ندید،مشگل ازریشست.
1397/11/23
اقایان می گویند تحریمها خودکفایی و پیشرفت به دنبال خودش دارد!!!