موضوعات داغ

قبل از خرید چانگان ایدو نکات مثبت و منفی این خودرو را بدانید

عکس مطلب اول
چانگان ایدو یکی از مهمانان پرتعداد چینی در بازار ایران است که برخلاف سایر هم‌وطن‌های خود توانسته تا حدودی رضایت خریداران ایرانی را به‌دست آورد. این خودرو که توسط یکی از کارخانه‌های قدیمی چینی یعنی چانگان ساخته می‌شود با همکاری سایپا وارد ایران شد و در مدت معدودی به بازار عرضه می‌شد. بااینکه خریداران خودرو رضایت نسبی از آن داشتند اما خیلی زود پرونده ورود این خودرو به کشور بسته شد و درنتیجه فروش چانگان ایدو بسیار کمتر از انتظارات کارشناسان امر بود. چانگان ایدو تنها حدود دو سال و از سال 1393 تا 1394 به بازار ایران وارد می‌شد و بعدازآن سایپا تصمیم گرفت فروش این خودرو را متوقف کند.
دلایل زیادی برای عدم موفقیت فروش چانگان ایدو در ایران وجود دارد اما کسی منکر کیفیت این خودرو نمی‌شود. شاید بسیاری از مردم با چانگان ایدو آشنایی نداشته باشند که نشان‌دهنده تبلیغات ضعیف شرکت سایپا در ایران است، بااین‌حال روزبه‌روز افراد بیشتری به خرید حتی نمونه دست‌دوم این خودرو علاقه پیدا می‌کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و قصد خرید چانگان ایدو را دارید بهتر است قبل از هر کاری با نکات مثبت و منفی این خودرو بیشتر آشنا شوید و با آگاهی بیشتری برای خرید این خودرو اقدام کنید.
چانگان ایدو

چانگان ایدو

چرا چانگان ایدو بخریم؟
چانگان ایدو به‌صورت وارداتی وارد ایران شده است. این موضوع به این معنا است که بسیاری از مشکلات خودروهای مونتاژ داخل در چانگان ایدو دیده نمی‌شود. تقریباً همه خریداران چانگان ایدو از کیفیت خوب شاسی و بدنه خودروی خود راضی هستند. نکته بعدی طراحی چانگان ایدو است که می‌توان آن را زیباترین طراحی در این محدوده قیمتی دانست. به‌طورکلی به دلیل سابقه زیاد شرکت چانگان و وجود دفاتر تحقیق و توسعه در سراسر جهان این خودروسازی توانسته است تا حد زیادی راه خود را از سایر برندهای چینی جدا کرده و در بخش طراحی و ساخت خودرو به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند.
در زمان عرضه خودرو 5 سال گارانتی برای آن در نظر گرفته‌شده است تا اگر مشکل خاصی در این مدت برای خودرو پیش آمد بتوانید با خیال راحت و با مراجعه به نمایندگی خودروی خود را تعمیر کنید. هرچند استهلاک خودرو بسیار پایین است و به دلیل استفاده از متریال باکیفیت و هماهنگی مناسب در ساخت قطعات خودرو خیلی کم پیش می‌آید که از این گارانتی استفاده کنید.
سواری نرم و راحت و استفاده از چرم برای روکش صندلی‌ها و غربیلک فرمان نیز به شما این امکان را می‌دهد که در زمان رانندگی احساس کاملاً خوبی داشته باشید. موردی که در سایر خودروهای ساخت چین موجود در ایران کمتر مشاهده‌شده است.
چرا چانگان ایدو نخریم؟
بااینکه چانگان دارای ویژگی‌های مثبتی است که مدت‌ها است در یک خودرو در این رنج قیمتی همه آن‌ها باهم دیده نشده است؛ بااین‌حال نقاط ضعفی هم وجود دارد که چانگان را در مقابل رقبا دچار مشکل می‌کند. اولین مورد، استفاده از موتور ضعیف 4 سیلندر 1.6 لیتری است که تنها 113 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. در کنار این موتور یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک قرارگرفته که خود چانگان نیز متوجه ضعف آن شده و حالا در نمونه‌های 2018 به بعد از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک در این خودرو استفاده می‌شود. مشخصات فنی ضعیف سبب شده بود در اوایل خیلی‌ها تمایلی برای خرید و فروش چانگان ایدو نداشته باشند. بااین‌حال باگذشت مدت‌زمانی از ارائه این خودرو مشخص شد که چانگان عملکرد مناسب‌تری ازآنچه که روی کاغذ آمده است دارد.
نقطه‌ضعف بزرگ دیگر چانگان این است که چینی‌ها معمولاً با تعداد زیادی آپشن خودروی خود را وارد بازار می‌کنند تا اگر نقصی در بخش فنی خودرو هم وجود دارد به‌وسیله این آپشن ها پوشانده شود. اما چانگان به شکلی طراحی‌شده است که تنها، ابزار موردنیاز برای یک رانندگی ایمن و راحت در اختیار سرنشینان قرار بگیرد.
قیمت و بازار دست‌دوم چانگان ایدو
در حال حاضر قیمت چانگان ایدو دست‌دوم درسایت دیوار به‌طور میانگین حدود 120 تا 130 میلیون تومان است. بازار خریدوفروش چانگان ایدو دست‌دوم به دلیل تعداد کم فروشندگان و تمایل بالای خریداران، از همان زمان توقف واردات به ایران از سوی سایپا، سبب افزایش قیمت‌های این خودرو شده است.

منبع : ویرلن
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/2
سلام.
باید بگم که گیربکس این خودرو ۵ سرعته هست و در مقاله به اشتباه ۴ سرعته نوشته شده.
من خودم یک دستگاه چانگان ایدو مدل 94 دارم، که صفر خریدم.
نکات مثبتت و منفی این ماشین در مدت این ۴ سال دیدم باید خدمتتون بگم که نکته ی مثبتش فقط طراحی ظاهری خودرو و درون کابین هست(صندلی های راحت) + صندوق جادار.
نکات منفی : از وقتی که ماشین رو تحویل گرفتم لامپ های مهشکن جلو نصب نبودن، موتور ضعیف، هماهنگی بسیار بد موتور و گیربکس، ایراد هایی بعد از ۸ هزار کیلومتر شروع شدن که من حتی در ماشین های ۸۰هزار کارکرد هم به ندرت دیدم.(کولر ضعیف، تسمه دینام خراب شد و میله تسمه دینام به تسمه دینام کولر میخوره وقتی که کولر روشن میشه از موتور ماشین صد میلیونی صدای تراکتور میاد. بعد از ۱۰هزار کیلومتر فنر پدال ترمز بقدری صدا میده که کاملا تو گوشه و من حتی این مورد رو در پرایدی که بیشتر از ۱۰۰هزار تا کارکرده ندیدم.
از دوستان خواهش میکنم به قیافه اینجور آش.غال ها دل نبندین.
1397/12/3
سلام،من بیشتر از سه سال هست که این ماشین رو دارم و حتی یکی از ایرادهایی که شما گفتید رو نداشتم.
من بسیار از خریدم راضی هستم،43 هزارتا هم با این ماشین بی دردسر طی کردم.
1397/12/3
صدایی که از موتور شما ایجاد میشه احتمالا مربوط به تسمه سفت کن موتور هست که این ایراد در برخی مدل ها گزارش شده و باید بری نمایندگی تا مدل جدید تسمه سفت کن که توسط شرکت چانگان به عنوان جایگزین تعیین شده بذاری،در مورد مه شکن هم نمایندگی برای من فراخوان زد و رایگان نصب کرد.به همین سادگی
شما اگر از خودروهای داخلی مثل تیبا و 207 یا غیره استفاده کرده بودی( خرابی هاش صاحب هاشون رو کلافه کرده)دعا به جون چانگان میکردی.
1397/12/3
ممنون که واقعیت رو گفتی، مطمینا این ماشین مزایای بسیاری داره ولی مصرف کننده دنبال همین نقاط ضعفیه که شما فرمودید، دیوار که ازش بنز ساخته!
1397/12/4



شیفته ی این ضعف گفتن شدم متن بخونی میفهمی که چه طرفداری محتاطانه ای از این خودرو کردن (خودرو بانک) ی زمانی گفتن ما بهترین ها رو میسازیم الان دست به دامان چینی ها شدیم و هر چیزیو وارد میکنیم و میخریم ...
نقطه‌ضعف بزرگ دیگر چانگان این است که چینی‌ها معمولاً با تعداد زیادی آپشن خودروی خود را وارد بازار می‌کنند تا اگر نقصی در بخش فنی خودرو هم وجود دارد به‌وسیله این آپشن ها پوشانده شود. اما چانگان به شکلی طراحی‌شده است که تنها، ابزار موردنیاز برای یک رانندگی ایمن و راحت در اختیار سرنشینان قرار بگیرد