موضوعات داغ

پیش بینی وضعیت بازار خودرو در بهار 98

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در شرایط تورمی بازار خودرو، پیش بینی وضعیت آینده چندان آسان نیست. اما فربد زاوه کارشناس اقتصادی معتقد است که افزایش قیمت سایر کالاها و یا قیمت خودرو علت تورم نیست و این تورم است که بر کالاها اثر گذاشته است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از میزان، وی ادامه داد: اینکه گفته شود مردم تورم ایجاد می‌کنند اشتباه بوده و فقط می‌توانند از قوانینی که وجود دارد سوءاستفاده کنند که منجر به آشفتگی خواهد شد که علت این آشفتگی و همچنین ریشه تورم سیاست‌های دولت است زیرا از ابزارهای انحصاری دولت‌ها محسوب می‌شود. وی در ادامه افزود: وقتی در کشوری به واسط پایدار نبودن سیاست‌های پولی، عرضه و تولید، یک نقدینگی بزرگ بوجود می‌آید و زمانی که پایداری قوانین دچار اختلال می‌شود، انگیزه برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت از بین می‌رود و این نقدینگی به سایر بازارها سوق داده شده و باعث التهاب می‌شود.
زاوه درباره میزان عرضه خودرو، بیان داشت: عرضه خودرو نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته و این موضوع باعث شده کالای موجود در بازار قابلیت سفته بازی پیدا کند و در صورت افزایش تولید مشکل بازار خودرو حل می‌شود، اما این مشکل به دیگر بازارها کشیده خواهد شد. وی با بیان اینکه عرضه کم و تورم از دلایل آشفتگی بازار هستند، گفت: بر اساس آمار وزارت صمت عرضه کم شده و از سوی دیگر سطح قیمت‌ها تقاضای واقعی ندارد و دلالان برای کسب سود بیشتر به این بازار هجوم می‌برند، اما آنان زیان خواهند کرد زیرا مشتری برای خودروی پژو۴۰۵ با قیمت ۹۰ میلیونی نیست و این موضوع باعث بوجود آمدن یک رکود بزرگ خواهد شد زیرا این خودروها مشتری آنچنانی ندارند. وی در پایان تصریح کرد: زمانی که ما مشکل تامین و تخصیص ارز داریم و اگر این مشکلات حل نشود تورم نیز کاهش پیدا نخواهد کرد و منشا این مشکلات را باید در درون دولت پیگیری کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/3
كاش كاهشي بشه !!! اما كاهش ارزش ريال نسب به ارز هاي خارجي مثل دلار از 3.700 تومان خرداد 96 رسيد به 19.000 هزار تومان مهر 97 و يك ماه رو 10.000 تومان ماند و از آذر 97 شروع به افزايش كرده و الان تو كانال 13.000 تومان هست با ميل به بالا رفتن حالا شما خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل !
تو باز موبايل و ماشين خارجي كه دقيقا با ارز رشد وكاهش داشت و خودرو داخلي به بهانه ارزبري برخي قطعات و مواد اوليه چندين بار رسماََ افزايش قيمت داده شد تا اينكه قيمت بازار به بيش از 2برابر رسيده اين درحاليه كه دلار بيش از 3 برابر رشد داشته پس بي رو در وايسي فرغون داخلي هم تا 3 برابر قيمت جا داره .