موضوعات داغ

چالش بزرگ استفاده از دانش موشک سازان برای تولید خودرو

عکس مطلب اول
عباس عبدی در واکنش به کسانی که می‌گویند اقتصاد و خودرو را تحویل کسانی دهید که توانستند موشک بسازند و ماهواره به فضا بفرستند، گفت: زمانی که شوروی توانست انسان به فضا بفرستد و آمریکا و همگان را دچار حیرت کند، زمانی که شوروی با انفجارهای بمب اتمی خویش بر تن هر کسی لرزه می‌انداخت، زمانی که شوروی در هر جا اراده می‌کرد حکومت را تغییر می‌داد و نیمه از اروپا را در تسخیر خود داشت و بدون ترس از دیگران در کشورهای دیگر دخالت نظامی می‌کرد، اما در آن روزگار اقتصاد شوروی قفل بود و مردم دربه‌در دنبال کالاهای مصرفی خود در حد و اندازه تولیدات ایران و کشورهای مشابه بودند. در آن زمان کفش ملی ایران می‌توانست بزرگترین هدیه به آنان باشد و یک پیراهن تترون برایشان از یوری گاگارین مهمتر بود.
به نقل از روزنامه اعتماد، برای مردم شوروی داشتن یک یچخال ارج ۱۹ فوت ایرانی مهم از فتح پراگ و رژه سالانه انقلاب اکتبر بود. کیفیت تولیدات مصرفی آنان به حدی پایین بود که کمتر کشوری حاضر به واردات از آن کشور می‌شد. علت تفاوت چشمگیر در دو حوزه در یک کشور چیست؟ چرا این موضوع در کشورهای غربی نبود. در کنار پیشرفت نظامی، تولیدات و محصولات مصرفی آنان مانند خودرو و لوازم خانگی بروز و پیشرفته بود. در این کشورها تفاوت چندانی بین دو حوزه نظامی و تولیدی وجود نداشت. حال به این موضوع برمیگردیم که اگر مجموعه‌ای موشکی حتی در حد اس.اس ۲۰ میسازد آیا توان تولید خودرویی در حد تویوتا را دارد؟ در شوروی هر دو حوزه تحت کنترل حکومت و حزب واحد بود ولی اتفاقی رخ نداد. علت آن این بود که تولیدات کالاهای مصرفی مثل وسایل خانه، خودرو و پوشاک تحت ساختار نظام رقابتی بود.
مشکل تولید فقط سطح فناوری نیست. ما می‌توانیم وسیله‌ با کیفیت را تولید کنیم اما با قیمت گران که کسی توان خرید آن را ندارد عرضه کنیم. حال اگر بتوانیم چنین کالایی وارد کنیم به صرفه‌تر است. حال در تولید موشک موضوع متفاوت است. اول اینکه موشک را بی قید و شرط نمی‌فروشند و یا برخی از کشورها علاقه ندارند در تامین این نیاز به کشورهای دیگر وابسته باشند و تمام تلاش خود را می‌کنند که این کالا را در داخل تولید کنند و هرگونه سرمایه‌گذاری هرچند غیراقتصادی را به کار می‌گیرند. پس تولید چنین کالایی لزوما اقتصادی نبوده و اگر قرار بر این باشد که کالاهای مصرفی نیز از این طریق تولید شوند کل کشور دچار بحران می‌شود. پس ما نمی‌توانیم تولید موشک را از طریق بکار گرفتن کارشناسان برجسته و حقوق بالا و غیررقابتی انجام می‌شود را با تولید سایر کالاهای دیگر مقایسه کنیم.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/3
سلام
بنده به عنوان یک مهندس عرض میکنم بریم قیمت موشک اسکاد b را در روسیه که 2 تا 3 میلیون دلار هست با موشک سجیل مقایسه کنیم که 500 هزار دلار قیمت دارد. آیا باز هم غیر اقتصادی است؟
خیر افکار پوسیده غرب زده هایی مثل جناب به اصطلاح کارشناس شما است که چنین جلوه میدهند!
جناب کارشناس بروند ببیند تمامی کمپرسور های یخچال کشور در خارج تولید میشود مشکل اقتصادی است یا تکنولوژی؟ !! یکی را برای هزار مثال زدم ولی حیف است کلمه کارشناس که بر روی هر کسی گذاشته میشود و دل کارشناسان واقعی را میسوازند!
فقط بگویم که صنعت خودرو سازی تا زمانی که در دست این لیبرال ها باشد باید پژو 405 سوار شویم!
موقع آن است که کار در دست افراد جهادی متخصص بیفتد تا کمی پیشرفت کنیم!
ماشینی اگر بسیار باکیفیت باشد اگر مصرف داخل نداشته باشد که قطعا این طور نبست حتما مصرف خارجی دارد!
مثل خودرو های بنتلی رولزرویس و...
1397/12/3
اینکه ممکنه تولیدات نطامی گران در بیاد ک در صنعت خودرو این امکان وجود نداره تا حدی شاید درسته،،،
اما اتفاقا تولید خودرو هست ک غیر رقابتی هست ن صنایع نطامی.،،یجور دگه به قضیه نگاه کنیم:
رقابت از ترس نابودی و شکست در یک عرصه ناشی میشه ک این ترس باعث پیشرفت میشه تا بقا تضمین بشه،،همین مسئله باعث میشه صنایع نطامی ما پیشرفت خوبی داشته باشه چون نطامیان ما در برابر تهدید قدرت ها قرار داشتن و همین تهدید هست ک باعث تلاش شده،
این مسئله ی ترس و تهدید در تفکر مدیران کمپانی های کشورهای دارای اقتصاد ازاد هم بواسطه رقابت کمپانی ها باهم وجود داره و هر کمپانی میدونه اگه تلاش نکنه و کالای باکیفیت تولید نکنه از سایرین عقب میفته و نابود میشه،،،
درواقع تهدیدات و تلاش برای بقاست ک پیشرفت میاره ک تو عرصه نطامی منبع این تهدید قدرت های خارجی هست و در عرصه ی صنعت رقابت تولیدکنندگان باهم،،
حالا وقتی ما جلوی واردات خودرو رو گرفتیم و یک بلازار انحصاری در اختیار خودرو سازان قرار دادیم ک تا دوسال بعد تولیدات بی کیفیتشون رو پیش پیش میفروشن چطور انتطار داریم ک پیشرفت در خودروسازی داشته باشیم؟؟چه تهدیدی برای خودروساز وجود داره ک بخواد تلاش کنه؟
پس بنظر من چه در شوروی چه ایران ،، مشکل صنعت نبود تهدید و در نتیجه نبود رقابت برای بقا هست،،
در حالی ک این رقابت ناشی از تهدید خارجی برای نظامیان وجود داره و باعث تلاش برای بقا و پیشرفتشون شده،
1397/12/4
عباس عبدی رو میشناسین؟
روزنامه نگار اصلاح طلب.
یعنی دقیقا چی کاره؟
یعنی بوقچی دولت فعلی.
با ورود بخشهای دیگه به خودروسازی مخالفه؟
بله.
چرا؟
چون مافیای دولتی خودرو که رفیقاش هستن ضرر میکنن.
من دیگه حرفی ندارم...
1397/12/4
با سلام
به نظرم شما و این کارشناس غرب گرا مثل این مسئولینی هستید که خود شما همش تو سایتتون ازشون گله میکنید که چرا کاری نمیکنن
خدا رو شکر سپاه ادمای جوان و متخصصی داره که اولویتشون خدمت به ممکته نه مثل شما که فقط دوست دارید واردات ماشین ازاد بشه که چهارتا بچه پولدار بیان و شما از ماشینشون مستند درست کنید
در ضمن بهتر بود کارشناستون رو بفرستید یه سر تا ترکیه بره بعد بیاد در مورد قیمتها نظر بده
متشکر
1397/12/4
البته ایشون کارشناس خودروبانک نیستن و مطلب از روزنامه اعتماد نقل شده.
1397/12/4
چقدر این مقاله احمقانه بود.واقعا این ب اصطلاح کارشناس فک کرد باید با این دلایل مزحک باید قانع بشم؟
1397/12/4
جناب نویسنده. شما نمیخواد دم از تحلیل شوروی سابق بزنید. واسه مردم و کشورمون ایران چکار ارزنده ای انجام دادید که الان مخالف ورود جهادیون به عرصه خودرو هستید. بکشید کنار و راه رو بازکنید ببنید اونها چکار میکنند. جند دهه دست دست کردید نمیتونید یه پراید رو کامل تولید کنید. مطمئن هستم اگر صنعت نظامی وارد عرصه تولید خودرو بشه و سنگ جلو پاش نندازن کشورمون در این صنعت پیشرفت قابل ملاحضه ای میکنه.
1397/12/4
ایناهمش لجن پراکنی سیاسی حزبیه!هرکس توان اینو داشته باشه یه ماشین خوب وایمن بسازه,باید ازش دعوت کرد؛سرکوب دانشمندان داخلی یعنی مزدوری وعقب ماندگی!چطور پراید ۴۰ملیونی اقتصادی میشه واز امثال این کارشناس سیاسی صدایی درنمیآد؟!!
1397/12/4
عباس عبدی از کی شده کارشناس خودرو؟ خدایی مملکت از این هردمبیل تر نمیشه!
1397/12/4
این که کشوری بتونه موشک بسازه حتمن میتونه خودرو بسازه یا بالعکس اصلن قاعده و قانونی نداره.مهم اینه که در هر تکنولوژی سرمایه گذلری بشه.صنایه خودرو سازی شاید با صنایع نظامی اصلن قابل قیاس نباشند ضمن اینکه چنین رویکردی اصلن در سطح بالای حکومتی وجود نداره که بخوان سرمایه گذلریکه در صنایع نظامی شده رو در صنایع خودروسازی انجام بدن .حتی اگه چنین خواستی هم اگه وجود داشته باشه اصلن خوب نیست چون باید این کار در یک نظام خصوصی سازی و رقابتی انجام بشه .کسی نمیدونه اگه صنایع نظامی هم در ایران خصوصی بود و شرکتهای خصوصی تحت نظارت فعالیت میکرددن ما الان در کدوم نقطه بودیم .در خود امریکا هم شرکت های مهم نظامیشون نظیر لاکهید و ...خصوصی هستن و ارتش امریکا مثلن قرارداد خرید 50 فروند هواپیما با شرکت تا سال ..منعقد میکنه .یک صنعت ضمخت و بی رقابتی مثل صنایع نظامی نمیشه با صنعت خودردسازی ظریف و بسیار hitec مثل خودروسازی قیاس کنید فراموش نکنید شرکتهای مهم و بزرگ خودروسازی در دهه های مختلف چندین بار ورشکسته شدن ویا دست به دست شدن واین نشان دهنده تفاوت فاحش این صنعت با صنایع دیگس.
1397/12/5
این شرایط برای کشوری که پراید تولید میکنه ومردم بیچاره صف میبندند قابل تعریف نیست؛دوما از کی تا حالا صنایع خودرو سازی هایتک تر از صنایع نظامی شده ما خبرنداشتیم!علوم هایتک همیشه سرزیر صنایع نظامیست؛اون شرکتها هم بدون کمکهای دولت آمریکا یعنی هیچ!سیستمشون ,فروششون همه بر اساس سیاست آمریکاست.
1398/1/31
مرد ناحسابی از کی تا حالا کارشناس شدی که این اراجیف رو میبافی
اتفاقا سرمایه گزاری ایران توی مسائل نظامی به شدت صرفه اقتصادی داشته و مطمئنا ورود به صنعت خودروسازی که به مراتب ساده تر از صنعت هوافضا هستش به شدت ایده جذاب و پرسودی برای کشور خواهد بود