موضوعات داغ

اختلاف مجلس و دولت بر سر دلایل گرانی خودرو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بعد از یک ثبات نسبی در پاییز، قیمت خودرو دوباره سربه فلک کشید. با شروع تحویل خودرو از سوی خودروسازان با قیمت قبلی و تداوم ابهامات در خصوص نحوه قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار، قیمت برخی از خودروها تا 50 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت‌ها پای وزیر صمت را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس باز کرد و علی‌رغم اینکه این جلسه در حاشیه بررسی بودجه 98 برگزار می‌شد، بسیاری از نمایندگان کمیسیون‌های دیگر خود را به این جلسه رساندند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، حال باید گفت که علت افزایش قیمت خودرو چیست؟ وزیر صمت نقدینگی موجود در بازار را عامل اصلی گرانی می‌داند، اما به نظر می‌رسد عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها اجرای ناقص طرح‌های فروش بر اساس قیمت حاشیه بازار باشد.
نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشدند
عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص پاسخ وزیر درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: پاسخ وزیر از نظر اقتصای پاسخی انکارناپذیر است، اما این پاسخ قانع کننده نبوده و حاکی از ناتوانی دستگاه‌های تحت مدیریتش برای کنترل بازار دارد. وی ادامه داد: از نظر وزیر صمت این موج گرانی مربوط به او و سیاست‌های وزارتخانه مطبوعش نیست و مربوط به نقدینگی سرگردان 250 هزار میلیارد تومانی است که برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید کالاهایی مانند خودرو رفته است. وزیر صمت در حالی خود را مقصر وضع موجود نمی‌داند که در پاییز و زمستان امسال بازار یک ثبات نسبی و البته رکود رو سپری می‌کرد که با اصرار وزیر صمت مبنی بر تحویل خودروهای موعد تحویل قبل از دی ماه با قیمت قبلی، باعث ورود خودروهای زیادی به بازار با قیمتی کمتر از قیمت بازار شد. این تصمیم باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار شده است. این تصمیم که انتقاد بسیاری از کارشناسان را در پی داشت باعث آشفتگی بیشتر بازار شد. خودروسازان در ادامه با فروش‌های فوری سعی کردند بازار را کنترل کنند. این موضوع نه تنها باعث نزولی شدن قیمت‌ها نشد بلکه شاهد اوج‌گیری بیشتر قیمت در بازار شد.

اختلاف مجلس و دولت بر سر دلایل گرانی خودرو

اختلاف مجلس و دولت بر سر دلایل گرانی خودرو


خودروی زیر 50 میلیون در کشور نداریم
با نگاهی به سایت‌های خرید و فروش خودرو متوجه می‌شویم دیگر خودرو زیر 50 میلیون در کشور نداریم. نقدینگی موجود در روزها و ماه‌های ابتدای باعث کم شدن خودرو و افزایش قیمت‌ها شد و با عملکرد ضعیف وزارت صمت باعث شد این نقدینگی کل اقتصاد را به دنبال خود بکشد. البته وزیر صمت این مورد را نیز قبول ندارد و معتقد است که این شیوه قیمت‌گذاری باعث شده که پول‌های سرگردان به جای جیب دلالان به حساب خودروسازان ریخته شود. وی همچنین قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت را رد کرده و نوسانات قیمت را ناشی از تحولات قیمتی بازار می‌داند.نبود یک سیاست‌گذاری مناسب و سریع برای جذب سرمایه‌های سرگردان باعث شد تا این 250 هزار میلیارد تومان به سمت مناسب هدایت نشود و باعث بروز مشکلات موجود شود.
رضیان در ادامه افزود: به گفته مدیران خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو تولید روزانه آنها از 1200 دستگاه به 4100 دستگاه رسیده، اما به دلیل هجوم مردم برای ثبت‌نام خودرو با وجود این افزایش نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته به اعتقاد وزیر صمت با افزایش 3 برابری تولید و تحویل خودروهای ثبت‌نامی قیمت‌ها روند کاهشی به خود خواهد گرفت. هر چند افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می شود، اما برای قطع کردن دست دلالان نیاز به موارد دیگری است.
البته باید گفت که پیش‌فروش‌های طولانی مدت خود یکی ازعوامل گرانی قیمت خودرو است. اگر موعد تحویل به عنوان مثال یکماه باشد، قیمت‌های نجومی از بین می‌رود و خرید از بازار اندک می‌شود. زمانی که مشتری بداند در زمان اندکی خودروی خود را تحویل می‌گیرد دیگر سراغ بازار نمی‌رود و دلالان نیز نمی‌توانند روی این موضوع مانور دهند و به اهداف خود برسند. با این روش نقدینگی مورد نیاز خودروسازان نیز سریعتر تامین می‌شود.



نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/1/8
لازم نیست وزیر مربوطه و دولتمردان زیاد فکر کنند. تمام مشکلات بازرا خودرو در این چند سطر ذیل خلاصه می شود.

1-مشکل اصلی؛ بازار انحصاری خودرو است و تا زمانی که وزیر مربوطه و دولت مردان درک نکنند که با ایجاد انحصار نه تنها وضع بازار خودرو بهتر نخواهد شد بلکه روز به روز بازار خودرو آشفته تر خواهد شد.
2-مشکل دیگر خود خودروسازان (مونتاژ کاران) داخلی و وزیر مربوطه است. خودروساز، بازار را قطره چکانی تغذیه و حاشیه بازار مصنوعی ایجاد و از درب پشتی خودروها را به بازار روانه و دروغ تحویل جامعه میدن و وزیر مربوطه هم با علم به این موضوعات، سمعاً و طاعتا از خودروسازان حمایت می کنند.

لذا آقابان مسئول لطفاً زیاد به خودروتان فشار نیارید و فکر نکنید چون حالا حالا شما با مردم کار دارید و تا آخر عمر در مستند قدرت خواهید ماند و ممکنه با فکر کردن زیاد؛ همان یه ذره مخ مخرب هم از بین بره که اونوقت مملکت بدون مدیر خواهد ماند چون مدیریت در ایران فقط و فقط به عده ای خاص تعلق دارد و مردم ایران هم قبول کردند که اگر به دنبال مدیریت تأثیرگذار بروند، صبح روز بعد دارفانی را وداع خواهند گفت و مدیران فعلی که دارفانی ندارند.
1398/1/8
چه ماشین ما رو بعد از 120 روز بدید یا زودتر، من دیگه توی هیچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد
بر پدر همتون لعنت
1398/1/9
تحویل خودرو بعد از15ماه انتظار که باارسال دعوتنامه تحویل 90روزه هم تو دعوتنامه آمده واقعا این چه دولتی هست که ما داریم لعنت به دولت وسیاست ایران.
1398/1/10
باعث گرانی خودروساز و وزیر صمت است .وقتی خودرو عرضه نکنن قیمت میره بالا و خودرو ساز مثل یک قهرمان یا سوپرمن میاد وسط میگه ما داریم ۵درصد زیر حاشیه بازار میدیم قشنگ راه دلالی رو یاد گرفتن.تنظیم بازارتون رو جمع کنین بابا این بی کیفیت ها حتی ارزش نگاه کردنم نداره
1398/1/10
وقتی تو سایتها میخونم که نوشته عرضه طبق حاشیه بازار باعث کاهش قیمت میشه ،هرچقد فحش میدم بازم آروم نمیشم. اخه لامصب کدوم بازار؟ حاشیه بازار خود آشغال ساز داخلیه رقیبی نداره که. ر... پس کلت
1398/1/12
با سلام
من حدودا یه ماهه اخبار رو دنبال میکنم و فهمیدم که اینا خودشون از عمد خودروها رو تحویل ندادن ولی به صورت تک تک توسط دلالان وارد بازار کردن و با توجه به کمبود خودرو و افزایش تقاضا قیمتا رو بردن بالا وقتی قیمتا رفت بالا پیش فروش فوری زدن.چجوری شد که خودرو نداشتن تحویل بدن ولی فروش فوری زدن. با اینکار تونستن بخشی از نقدینگی رو مال خودشون کنن و مطالبه قطعه سازان بدن تا حدودی نه کامل . ولی دیگه قیمتا رو بردن بالا خیالشون دیگه راحته و حالا ماشینا رو تحویل میدن .هدف اصلی بالا بردن قیمت بود که میسر شد . و کم کم قیمت بازار میرسه به قیمت کارخانه.
1398/1/13
من توی فروش فوری سایپا روزهای اخر اسفند یک خودرو خریدم با امید اینکه مدل ۹۸ باشه. البته بخاطر کاهش روزانه ارزش پول ملی مجبور به این کار شدم. میدونم کارم اشتباه بود ولی چاره ای نداشتم.
خلاصه ماشینی که من روزهای اخر اسفند ثبت نام کردم تولید دی ماه ۹۷ بود. دروغ میگن قطعه نداریم یا فلان. این کارها و دلال بازی ها کار خود ایران خودرو و سایپا هستش برای افزایش قیمت ها.
لعنت به وزیر صمت و دو خودرو ساز بی شرف که خون مردم رو تو شیشه کردن.
1398/1/15
اینا از پارسال تا حالا هی همینطوری با هم اختلاف دارن، هی دعوا می کنند، مردم و همسایه ها از سر و صدای اینا آسایش ندارن، خانواده هاشون هم نمی تونند اینا رو با هم آشتی بدن ! به نظر من این وصلت از همون روز اول هم نحس بود ! دندونی که درد میکنه و می کنند میندازن دور، طلاقشون رو بگیرین ! شاید یه روز دیگه یه جای دیگه به کس دیگه آشنا بشن و هر دوشون خوشبخت بشن !
البته به نظر من اینا تا ابد دوباره وصلت نکنند خیلی بهتره ! هم به نفع خودشونه هم به نفع مردم !
1398/1/16
مثل همیشه دعوای زرگری. بچه هم می دونه که مشکل از کجاست. انحصار انحصار انحصار