موضوعات داغ

یاس، خودروی الکتریکی ایرانی دانشگاه علم و صنعت با حداکثر سرعت 45 کیلومتر در ساعت

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
باتوجه به شرایط تهران، روز گذشته در دانشگاه علم و صنعت از یک خودروی مفهومی 2 نفره کاملا الکتریکی تحت عنوان "یاس" رونمایی شد. این خودرو در نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران معرفی شده و توسط محققان پژوهشکده مهندسی خودروی این دانشگاه طراحی شده و آماده ساخت نمونه های اولیه و بعد از برآورد تجاری، آماده تولید خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، جدیدترین دستاورد محققان و مهندسان دانشگاه علم و صنعت ایران یک خودروی کاملا الکتریکی بوده و مطابق با شرایط شهر تهران طراحی شده است. گفته می‌شود که این خودرو سقف سرعت 45 کیلومتر برساعت داشته و با یکبار شارژ کامل باتری‌های خود می‌تواند محدوده حرکت حدودا 100 کیلومتری طی کند که در شرایط فعلی بهترین گزینه ممکن برای تردد در مسیرهای شهری خواهد بود.

یاس، خودروی الکتریکی ایرانی

یاس، خودروی الکتریکی ایرانی


برای رسیدن به محدوده حرکت بسیار خوب 100 کیلومتر با یکبار شارژ کامل، دو نوع باتری "لیتیوم یون" و "سرب اسیدی" در نظر گرفته شده است و نحوه شارژ آن برای کاربران می‌تواند جذاب باشد، زیرا علاوه بر شارژ این خودرو توسط کابل و آداپتور مخصوص در خانه و یا محل کار، این امکان برای کاربران فراهم خواهد شد تا با مراجعه به ایستگاه‌های تعبیه شده در شهرداری‌ها، باتری خالی اتومبیل را تحویل داده و بجای آن باتری‌های کاملا شارژ شده تحویل بگیرند که این کار باعث صرف کمترین زمان برای شارژ مجدد یک اتومبیل الکتریکی خواهد شد.
این خودرو در کلاسی مابین موتورسیکلت و ماشین‌های استاندارد جاده‌ای قرار می‌گیرد، اما شاسی اتومبیل با الگوبردای از خودروهای استاندارد طراحی شده و رانندگی با آن را آسان می‌کند. برای ساخت بدنه این خودرو جنس "کامپوزیت" پیش بینی شده است و ارتفاع اتومبیل باتوجه به مسیرهای شهر تهران و پستی بلندی‌های آن محاسبه شده است و علاوه بر این، شیب روی خودرو با در نظر گرفتن شرایط شهر تهران، به طور متوسط 15 درصد تعیین شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/9
بازم مگر جوونا یکاری بکنن خدا خیرشون بده امیدوارم بتونم یکی از این خودرو رو تهیه کنم
1397/12/9
واقعا از دانشگاه علم و صنعت که پدر مهندسی خودرو ایران هست این طراحی عجیبه و غیرقابل باوره. طراحی آیرودینامیک پلت فرم که خصوصا در برد موثر خودروهای الکتریکی اهمیت بالایی داره در این کانسپت بسیار ضعیف و ابتداییه. در ضمن در نما از بغل بشدت آدمو یاده یکی از مدل های نوستالژی سیتروئن (ژیان) میندازه! نمای داخل کابین هم که بسیار بی روح و حتی بچه گانه طراحی شده انگار طراح فقط دنبال رفع تکلیف بوده. از محیط های آکادمیک انتظار خیلی بیشتری میرفت.