موضوعات داغ

تصمیم سرنوشت‌ساز دولت درباره تاکسی‌های اینترنتی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
هیئت محترم دولت دیروز چهارشنبه 8 اسفندماه سال 97 تصمیم داشت که در خصوص مدیریت تاکسی های اینترنتی تصمیم گرفته و لایحه قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی را اصلاح کند.
تا کنون هیچگونه خبری در این خصوص منتشر نشده اما آنچه که مشخص است این است که نگرانی های زیادی در خصوص اصلاح لایحه قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد چراکه بیش از 2 میلیون راننده در 72 سرویس ارائه دهنده خدمات تاکسی و حمل و نقل اینترنتی مختلف در سراسر کشور مشغول به کار بوده و سرنوشت این رانندگان در گرو اصلاح این قانون است.
به نقل از فارس و به گفته رضا الفت‌ نسب، یکی از اصلاحات این لایحه به دریافت مجوز سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل از شهرداری‌ها مربوط می شود.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکار های مجازی در خصوص این اصلاحیه توضیح داد در شرایطی که اقتصاد کشور به سمت رکود پیش می رود و شرایط اقتصادی فشار زیادی را به خانوار ها وارد می کند نباید اجازه داد که چنین کسب و کارهایی که کمک کننده خانواده ها هستند به سمت تعطیلی و تعدیل نیرو حرکت کنند.
مدیرعامل یکی از اپلیکیشن های فعال در زمینه حمل و نقل اینترنتی در واکنش به تصمیمات آتی هیأت دولت در خصوص اصلاح لایحه قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی بیان داشت: براساس لایحه اصلاحی قانون توسعه، شهرداری به عنوان تنها مرجع قانونی در زمینه نظارت و مدیریت بر حمل‌ونقل تعیین شده است. این اصلاحیه در حالی است که مطابق قانون نظام صنفی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار اتاق اصناف از طریق اتحادیه‌های صنفی قادر به ارائه خدمات حمل‌ونقل بوده و هستند.
بنا به گفته وی به همین دلیل است که نیاز داریم در اصلاح لایحه، وزارت صمت به‌ عنوان متولی و مدیر این بخش تعیین و از تسهیلات قانونی در این خصوص بهره‌مند شود. در لایحه اصلاحی قانون توسعه قید شده که اشخاص دارای پروانه فعالیت حرفه‌ای از حیث امور صنفی، تابع قانون نظام صنفی هستند و مطابق ماده ۹ این لایحه، شهرداری‌ها صلاحیت صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای را دارند.
به این ترتیب با اصلاح قانون مذکور کلیه اشخاصی که قصد فعالیت در حوزه حمل‌ونقل (آژانس‌های اتومبیل کرایه) و جابه‌جایی مسافر و کالا (ارائه دهندگان خدمات هوشمند حمل‌ونقل) را دارند مکلف به اخذ مجوز فعالیت از شهرداری خواهند بود. این عمل مانند تمدید پروانه کسب، برابر قانون نظام صنفی می باشد.
به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که با توجه به افزایش افراد شاغل در تاکسی های اینترنتی به خصوص در سال اخیر دولت چه تصمیمی در این زمینه می گیرد.
دولت محترم باید در نظر بگیرد که سنگ اندازی و محدودسازی تاکسی های اینترنتی می تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد چرا که این تاکسی ها فرصت درآمد زایی را برای بسیاری از افراد فراهم کرده اند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/9
خب خب خب،تبریک میگم به دوستان.اینم یه تله دیگه برای پول.یعنی ممکنه الان فکر کنید خیلی از چیز ها الان مجانی هستند و خیلی بدیهیه که مجانی باشن،اما اشتباه نکنید،هنوز راه کاری برای پول در توردن از اونا پیدا نشده