موضوعات داغ

شرط و شروط پارس خودرو برای تولید خودروهای لادا در ایران

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
کاهش تیراژ تولید خودروهای چینی در کشور احتمال خروج خودروسازان چینی را افزایش داده است و در این میان اخباری مبنی بر حضور یکی از خودروسازان روس و تولید خودروی لادا در کشورمان به گوش می رسد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص تولید این خودرو در داخل کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی توضیح داد که محصولات این برند خودرویی تنها در حالتی راهی جاده های ایران می شود که امکان تولید در داخل کشورمان محیا باشد چرا که به هیچ وجه دولت اجازه واردات خودرو را نخواهد داد.
احمد نعمت بخش تصریح کرد در صورتی که شرکت تولید کننده محصولات لادای روسیه با یک شرکت داخلی قرارداد ببندند و امکان تولید خودروهای این برند در کشور محیا شود تولید محصولات لادای روسیه در دستور کار قرار می گیرد.
به نقل از خبر آنلاین، با وجود آنکه ایران خودرو و سایپا در خصوص خبر توافق با شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند اما خبرهای رسیده از توافق خودروسازان داخلی با این شرکت برای تولید محصولات لادای روسیه در داخل کشور حکایت می کند.
نعمت بخش با اعلام اینکه از جزییات موضوع اطلاعات دقیق و جزئی ندارد و هنوز خبری در این زمینه به صورت رسمی انتشار نیافته، می گوید: آنچه مسلم است اینکه مطمئنا دولت اجازه واردات خودروی ساخته شده را نمی دهد و همکاری ایران و روسیه در این حوزه باید منجر به انعقاد قرارداد تولید خودرو در داخل شود.
وی در ادامه توضیح داد که صنعت خودروسازی کشور روزهای سختی پشت سر می گذارد از یک طرف خودروسازان اروپایی از بازار کشور خارج شده و از طرف دیگر چینی ها نیر همکاری نمی کنند و به همین دلیل امکان بستن قرارداد تولید مشترک بین لادای روسی و یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی به هیچ عنوان دور از انتظار نیست. به هر صورت در صورت صحیح بودن شایعات پیرامون این موضوع باید جزییات این قرارداد مشخص شود زیرا سهم داخل حداقل باید ۳۰درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.
این نکته از سوی مقامات شرکت روسی نیز مورد تاکید قرار گرفته و در رسانه های خارجی بازتاب یافته است، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی روسیه اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار برخی از کشورها نظیر ایران آماده بوده و مذاکراتی را نیز انجام داده است.
بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار خودرو احتمال ورود خودروهای روسی به ایران را بسیار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و خروج و عدم همکاری برخی از شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور بعد از اعمال و بازگشت‌های تحریم‌ها، احتمال ورود و موفقیت شرکت‌های خودروسازی جایگزین که معمولاً از دو کشور چین و روسیه است، به بازار ایران قوت گرفته است.
نعمت بخش در خصوص احتمال خروج چینی ها از بازار خودروی ایران نیز توضیح داد که شرکت هایی که خودروی چینی تولید می کنند و به نوعی نمایندگان چینی ها در داخل کشور محسوب می شوند از قبل نسبت به تدارک قطعات اقدام کرده اند اما با این وجود نمی توان با قاطعیت در خصوص خروج چینی ها از کشور اظهار نظر کرد.
به هر حال چینی ها چیزی در حدود 12 درصد از خودروهای سواری موجود در کشورمان یعنی ۱۰۸هزار خودرو را تامین می کنند و خروج آن ها از کشور ما نه تنها به صنعت خودروسازی داخل کشور که به خود چینی ها نیز آسیب وارد خواهد کرد. به همین دلیل است که گفته می شود که چینی ها نیز چندان تمایلی به قطع همکار نداشته و به دنبال آن اند که ارتباط ها تا حد ممکن برقرار باشد. شرکت مدیران خودرو که از خودروسازان موفق انجمنی است، شریک چینی ای دارد که سرمایه به کشور ما واردات کرده و متعهد است که تولیدات آن ادامه داشته باشد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/13
بله این هم یه راه جدید برای ورود رنو نامرد به بازار ایران!
تا کی می خوایم بزاریم فرانسویا سرمون کلاه بزارن خدا داند..
1397/12/13
یادش بخیر روزگاری که سوله های تولید پارس خودرو تنها کارخانه ای خارج از خاک امریکا بود که کادیلاک مونتاژ میکرد!!خدا دوست داشت اون مرحوم رو که زود رفت و این روزهای سیاه رو ندید
1397/12/14
در گزارش شما پارس خودرو و شرطو شروطش کجا آمده بزرگوار